1723_Monitor_P1_GrilleOff_SB

Arendal Sound Monitor 5.1

Arendal Sound klinker til med årsbeste

Det lages mye høyttalere, og noen spiller klart bedre enn andre til å gjengi lydsporet på favorittfilmen din. Det er tilfelle med Arendal Sound Monitor som er helt fantastiske i hjemmekinoen, men disse høyttalerne spiller også musikk så øyet blir stort og vått. 

Arendal Sound Monitor 5.1

Pris: Monitor: 15.000.- per par Senter: 8.000.- Bakhøyttalere: 12.000 per par Subwoofer1: 8.000.-

Importør: Arendal Sound

Karakter

Pluss:

Voldsomt imponerende lydbilde

Kraftfullt og dynamisk

Mer raffinert enn du tror

Minus:

Det er litt å gå på når det gjelder design

Krever sin forsterker for å yte maks

Stereo+ mener:

Arendal Sound imponerer i hjemmekinoen med sin store, flotte og dynamiske lyd. Dette er så bra at det nesten er litt frekt!

Det er lett å få et inntrykk av at Arendal Sound lager høyttalere som er de beste man kan få kjøpt uansett pris, men det er det selvsagt ikke. Med et ubegrenset budsjett, en rik far, arv fra Amerika eller en velhavende samboer, kan det selvsagt skaffes utstyr som spiller godt over nivået på Arendal Sound sine høyttalere. Men det som skiller dem fra mange andre høyttalere vi har gleden av å ha i huset, er at de spiller opp mot det aller beste som kan tilbys sett i forhold til både prisen og eventuelt folketallet.

Solid og god laget

Arendal er skrudd godt sammen, og du får inntrykk av at dette er skikkelige greier når du forsøker deg meg knoketesten. Bruk fingerknokene til å slå på kabinettene, og de svarer med en kort lyd som sier at de både er kompakte og godt dempet.

Elementene er utviklet av Arendal Sound, og gjør jobben sin på fremragende vis. Selv om to åttetommere i hver av frontene nødvendigvis gjør at de tar litt plass, og eventuelt fylle ut resten av plassen du har til rådighet ved siden av en TV eller et lerret. Jeg ønsker meg et frontsett, noe jeg også har meddelt Arendal Sound, med de samme egenskapene, som er bygget med 2 x 16.5cm basser i mindre kabinetter. Om man mister noen få dB i maks volum, og kanskje litt nivå under 50-60Hz virker ikke som noen stor trussel. Dette spiller så inne i granskauen høyt at det er mer snakk om hvor stor forsterkeren er enn hvor mye høyttalerne tåler. Og de gjør det uten hørbar kompresjon av noe slag.

Det som er i denne pakken er to Monitor, en senter (identisk med Monitor, men liggende) og to dedikerte bakhøyttalere. Alle er utstyrt med den samme åtte-tommeren og diskanten i forskjellige konfigurasjoner, men bakhøyttaleren har også to sidevendte fulltoner for å bruk i hjemmekinoen. Og så er det deres Subwoofer 1, som vi i forrige nummer 1723_Sub1_Front_SB.jpgga en spesiell anbefaling. Sistnevnte er et funn til prisen, selv om den er en lukket modell som kanskje ikke har brølet og pumpet du får med en stor bassport. Derimot er den ganske enkel å plassere, og den spiller så rent og ryddig at jeg ikke finner noen vektige argumenter mot den selv i et godt hifi-anlegg.

Ingen av Arendal sine produkter skiller seg spesielt ut når det gjelder design, og har heller ingen designelementer som umiddelbart fanger øyet, men de gjør seg heller ikke helt bort. Du får selv avgjøre om de pynter opp i stua, eller om den beste beslutningen for husfreden er å sette de opp på et dedikert rom i kjelleren.

Oppkobling

Bortsett fra at de tar litt plass, er oppsettet relativt enkelt. Men likevel – høyttalere som har høy presisjon må stilles opp korrekt. Det må være helt nøyaktig lik avstand til lytteposisjon, i hvert fall fra frontene, og det må jobbes litt for å få subwooferen til å smelte helt sammen med resten av høyttalerne. Selv med alle mulige innebygde romkorreksjoner og DSP-er, er tid og fase av så vesentlig betydning for opplevelsen at jeg først ville plassert høyttalerne så godt som overhode mulig, og så la romkorreksjonen gjøre noe med det lille som er igjen til perfeksjon.

Jeg velger meg først 80Hz som delefrekvens fra subwooferen og opp til satellittene, men det er såpass mye pupp i fronthøyttalerne at jeg jobber meg litt nedover. Det ender på 60Hz, og da får jeg ut hele potensialet til frontene, samtidig som det er brukbart enkelt å skjøte på med subwooferen.

Høyttalere som spiller høyt og som er så tøffe i trynet som disse, bør også stå plassert i rom som ikke har helt nakne, bare vegger i betong. Da er det ikke høyttaleren som begynner å komprimere når du spiller høyt, men rommet ditt. Refleksene fra veggene blir systemets viktigste lydkilde, og sånn kan vi jo ikke ha det! Hvis du ikke har så mange muligheter til å tenke akustiske hjelpemidler så bør du i det minste få dempet vekk førsterefleksene på sideveggene, i taket og kanskje også på gulvet. Du må gjerne kjøpe de likevel, for de er flotte gjengivere av musikk også på lavere volum. Det er bare at de begynner å bli veldig krevende når volumet øker.

De virker brukbart lette å drive, og selv om jeg ikke har mer enn 100Watt ( riktignok av det ekte slaget ), svinger det betydelig når jeg drar på litt. Faktisk i såpass imponerende grad at jeg ikke hører en budbilsjåfør som først ringer på to ganger, og så står og dundrer på døra.

Hvordan spiller det, da?

Har du litt erfaring fra hjemmekino er det første du hører at lyden henger sammen, og at et godt oppsatt system integreres totalt i rommet ditt. Klanglikhet i alle de fem høyttalerne er viktig, og noen ganger viktigere enn man tror for totalopplevelsen. Størrelsen på bevegelser og detalj-innholdet må være likt overalt i systemet, eller oppnås ikke illusjonen av rom og naturlig forflytning av lydhendelse.

1723_Center_Front_GrilleOff_SB.jpgSenterhøyttaleren følger med på imponerende vis, og selv om jeg dundrer på med det to minutter lange togkrasjet i filmen 8mm, er det ikke antydning til størrelseforskjeller eller klanglige misforhold. Nå en togvogn raser forbi foran øynene dine, er det totalt oppslukende og naturlig, og det er imponerende metallisk og troverdig når jern skriker mot jern, og svære metallplater krøller seg foran øynene dine. Du må altså ikke finne på å kjøpe en mindre senterhøyttalere bare fordi ”du ikke har plass”.

Det jeg liker med disse høyttaleren er at de er så åpne. Du ser rett inn i hendelsene, og må absolutt ikke sitte ytterst på stolen for å få med deg alt som skjer, men du må heller ikke ta dekning bak en sofapute i ren lydmessig frykt for at lydbildet skal blir for hardt og tøft. Balansen er flott, og du lar deg lure til å tro på illusjonen uten å måtte kompensere, late som eller fortelle deg selv hele tiden at ”dette er dritbra”!

Stemmer er også naturlig, rike på detaljer og naturlige i klangen. De blir aldri tynne og spe, og har hele tiden dybde og brystresonans, men uten at det får skli ut og spille bass hele tiden, enten den skal være der eller ikke. Og så tar høyttalerne pause slik at opplevelsen ikke bare fylles opp med et massivt og konstant trykk, men også stopper helt opp, selv om det kun er for et hundredels sekund, og dermed markerer veldig effektiv hva som er begynnelsen og slutten på hver transient.

Jeg synes vann er noe av det vanskeligste å få riktig. Derfor er det ofte jeg går tilbake til filmer som har vann i seg på en eller annen måte. Et eksempel er åpningen på filmen Prometheus som er filmet like ved en foss/ stryk. Vannet her mangler kanskje litt av highendklassens ultimate åpenhet og detaljeinnhold, men dette er fortsatt imponerende.

Subwooferen har vi vært inne på, og den skaper et deilig og dypt fundament på undersiden av satellittene, men virker alltid rytmisk riktig og har masse tempo i seg. Resultatet er en korrekt vertikal tidslinje som går helt fra bassen og opp til toppen. Her er det ikke noe som henger og ikke noe som er forsert og virker for fremoverlent. Dette er et høyttalersystem som er i balanse med seg selv!

Klangmessig er det nøytralt, med en avbalansert energi toppen, og en spretten og ganske dynamisk mellomtone. Jeg synes folkene hos Arendal Sound har gjort dette veldig fornuftig, for det er åpenbart at den valgte diskanten kunne knatret og smelt litt mer, og blitt skikkelig plagsom hvis den ikke hadde vært så godt integrerte med resten.

CenterhøyttalerFor musikk eller film?

Jeg har spilt mye musikk på denne pakken, og det er overraskende ryddig og skikkelig også med lyd i flere kanaler. Det finnes et antall konserter på Blu-ray, og det finnes også musikk (for eksempe fra norske 2L) som gir det utmerket lyd i flerkanalsformatene. Likevel er det på hjemmekino du virkelig får utnyttet potensialet til disse høyttalerne. Da kommer deres store mellomtoner/basser mer til sin rett, og får lov til å være akkurat så brutale som de kan være når rom og elektronikk spiller på lag. Nå vi først snakker om elektronikk, er det å koble til en litt blodfattig hjemmekino-receiver i budsjettklassen nesten en fornærmelse. Hvis du absolutt skal benytte en receiver i det hele tatt, må du regne med å se i retning av toppmodellene til Onkyo, Pioneer og Yamaha. Først da får du den lydfesten disse høyttalerne inviterer til.

Konklusjon 

Arendal Sound har laget noen voldsomt imponerende hjemmekino-høyttalere. Denne pakker underholder på et meget høyt nivå. Vi kan ikke se at det er noen direkte konkurrenter i omtrent samme prisklasse, og heller ikke om du legger på en håndfull tusenlapper for en komplett pakke. Dette er det beste vi har hørt i år med temmelig god margin.

 

Kommentarer

ANNONSE
ANNONSE

Siste fra forsiden

KEF LS 50 Nocturne

Masse interessant å se i Oslo ...

Både butikker og leverandører holder nå på med sine siste forberedelser til det som blir høstens hif...
Forside_2017_07_kvadrat

Stereo+ nr 7 - 2017

Nytt Stereo+ magasin er her! Denne gangen med tester så ferske at produktene knapt har kommet av pr...
mz_sr8012_n_f_sg_st_op_001_lo

Ny tung receiver fra Marantz

Vi har vært temmelig imponert over de tidligere modellene av Marantz tyngste receivermodeller. Nå ha...

Siste tester

Hegel_front

Verdens første test av Hegel R...

Hegel fortsetter å komme opp med nye produkter, og denne gangen er det den integrerte forsterkeren R...
PLAY5_Black_Living_Room

Sonos Play 5 - med romkorreksj...

Det lå selvsagt i kortene. Sonos måtte komme med noe nytt nå som absolutt alle vil selge multirom. E...
_MG_9898_1024x533

Kompakt og fleksibel forsterke...

Hvis du er interessert i å sette opp et superkompakt system i stua, er en NuForce DDA 120 et mulig s...