Har du en hjemmekino er det ikke engang noe å tenke på, da må du ha en subwoofer! Det er mange stereosystemer som ville hatt veldig nytte av en subwoofer og ikke bare hifi-anlegg med stativhøyttalere, men også i de tilfellene man har et par gulvstående høyttalere som mangler litt tyngde i den aller nederste delen av bassområdet.

Jeg benytter nesten alltid en subwoofer selv, for å fylle opp helt i bunnen. Da snakker vi ikke om å spille høyt eller voldsomt - kun om et forsiktig tilskudd helt der nede i bassen. Resultatet er mer vekt, et større rom og bedre fundament.

Arendal Subwoofer 1

Subwooferen er ganske kompakt i størrelse, men kjennes enda mer kompakt ut når du slår knoka i den. Det er som å slå på kompakt ved! Forklaringen er at enheten er bygget i HDF ( high density fiber board) som er tyngre og mindre resonant enn MDF – som brukes nesten over alt ellers.

Elementet er på 13,8 tommer og det drives av en forsterker på 500watt med innebygget DSP fra Texas Instruments. DSP-en er blant annet benyttet til å gi subwooferen to forskjellige lydkurver. Det er ingen forskjell over ca 50Hz, men det skjer ting under 50Hz som gir litt forskjellige muligheter til tilpasning av subwooferen i både system og stue. EQ2 er den mest naturlige i det valgte trykkammer-kabinettet, men i forhold til EQ2 gir EQ1 5-6dB mer ved 30Hz, og 8-9dB mer ved 20Hz og flytter faktisk -3dB-punktet til imponerende 20Hz. Det krever mer effekt fra forsterkeren, men det virker som om det er mye å ta av.

Avalanche-500DSP-CloseUp.jpgSubwooferen spiller høyt, men behøver du mer effekt er det like fornuftig å se på 2 stk subwoofer 1, enn å velge en større. To subwoofere vil nesten alltid være mitt foretrukne oppsett.

På baksiden av Subwoofere 1 finner du variabel faseinnstilling, volum og delefrekvens. Noe som er forventet og faktisk også et krav. Men denne sub-en har også innebygget subsonic-filter som virker fra 20Hz og nedover, og som filtrerer bort potensielle problemer og gjør lyden litt ryddigere og strammere aller nederst i bassen. 

Du finner linje og LFE-inngang og imponerende nok også en balansert XLR-inngang og en XLR-passtrough. Da kan du enkelt koble to subwoofere til en balansert forforsterker, og så fra subwooferen og til effektforsterkerne.

Låter veldig kontrollert og stramt

En ting er å lage volum. Det er det mange subwoofere som klarer, men det å spille brukbart høyt uten støy, resonanser og fløytelyder fra bassporten er en utfordring. Det siste slipper man jo uansett på Subwoofer1 i og med at den er en trykkammer-konstruksjon, men den er stille, stram og kontrollert, og den er det nesten helt ned til den absolutte bunnen. I rommet mitt var det mer enn nok dypbass med EQ2-innstillingen fordi rommet gir et bra tilskudd fra 50Hz og ned. EQ1 er mer gøy, men da måtte jeg stille det totale volumet på subwooferen ned for at det ikke skulle bli for mye, og fikk noe utfordringer med å få den til å skjøte med de aktive studio-monitorene mine.

Så hvordan låter egentlig en bra subwoofer? Det er vel egentlig snakk om hvordan en god subwoofer ikke låter. Her er det lite støy og imponerende lite forvrengning, elementet er godt kontrollert slik at de stopper når det skal, og faseforløpet er slik at den er enkel å skjøte sammen med resten av anlegget. Det er mange som snakker om kjappe subwoofere, men det er ikke i subwooferen alene at følelsen av hastighet og tempo dannes, men hvordan fasen i subwooferen matcher fasen til satellittene.

Det eneste som du ikke kan gjøre med denne subwooferen er å spille gnistrende høyt, og samtidig beholde full kontroll helt i bunnen.

Som bassist i et middels stort rom, og med middels store fronter er den derimot et funn. Den er særdeles hardtslående når den må, men egner seg like godt til lange utstrakte bassdroner helt i bunnen av bassområdet. 1723_Sub3_Right_Detail1_GB.jpgJeg har brukt den både til film og musikk, og jeg kan ikke si at den er bedre til det ene eller det andre. Den gjør akkurat det den skal gjøre, ikke noe mer og ikke noe mindre, og det gjør at den passer like godt til klassisk musikk med et par mini-monitorer, som til rock og pop-musikk sammen med mine egne studiomonitorer, og til kino og film sammen med Arendal sin egen Monitor-Serie (som vi kommer med test av i neste Stereo+).

Konklusjon

Jeg er imponert over hva Arendal har fått til med Subwoofer1. Den er fleksibel, veldig allsidig og lett å integrere. I prisklassen utfordrer den absolutt alt annet på markedet, og er vår foreløpige referanse i prisklassen under ti tusen kroner. Den gjør alt den skal med imponerende presisjon og tyngde, og spiller mer enn høyt nok for de fleste som ikke har et godt isolert og spesial-dempet rom.