galder01

Bergmann Galder

Bergmann Galder - One to rule them all

Verdenslanseringen av Bergmann Galder var i mai, og en av de første spillerne som ble levert i sommer havnet hos meg. Dette er derfor trolig verdens første test av denne platespilleren.

Bergmann Galder

Pris: Kr. 208.000.- m/vakuum og Magne tonearm

Importør: Norsk Audioteknikk

Karakter

Pluss:

Masse detaljer og digert lydbilde

Veldig bra bassgjengivelse

Kan ta opptil fire tonearmer 

Minus:

Er ikke helt stille

Vakuum gjør det vanskelig å spille singler

Det finnes enda mer dynamiske spillere

Stereo+ mener:

Bergmann har med Galder laget drømmemaskinen til selv de mest ivrige vinylfantastene.

Bare for å ha ryddet eventuelle misforståelser av veien med en gang. Jeg kjøpte denne spilleren selv. Uhørt. Testen kan derfor leses som et forsvar for mine egne investeringer i etterkant. Eller så kan den leses som alle andre tester jeg skriver, nemlig en så grundig som mulig beskrivelse av fordeler og ulemper både bruks- og lydmessig av produktet.

Som vanlig etterstreber jeg det siste, men det kan jo hende jeg ubevisst har beveget meg mot det første. I tilfelle er det bare å beklage, men jeg tror jeg har unngått det. Du kan jo lese og avgjøre selv.

Bergmann

Å spille en LP-plate er ganske enkelt. Tallerkenen plata ligger på må snurre med jevn hastighet og pickupnåla må ledes trygt i platerilla (noen sier rillene, men det er jo bare en eneste lang rille fra begynnelse til slutt). Danskene i Bergmann mener sjansen er aller størst for å lykkes med det ved å ha så liten friksjon som mulig der det gjelder. Derfor har de konstruert platespillere der både tallerken og tonearm flyter på luft.

Med den nye Bergmann Galder er det nå fire platespillere i sortimentet fra den minste Magne til den dyreste Sleipner. Prismessig har Bergmann lagt Galder som nummer to i rekka. Sett ovenfra.

Galder

De tre andre spillerne til Bergmann, Magne, Sindre og Sleipner kan bare kobles til en tonearm. Siden det finnes en del platespiller-entusiaster som ser gleden i å ha ulike tonearmer og pickuper til ulik musikk som spilles, har Bergmann-fansen fram til nå enten kjøpe andre spillere som har plass til flere tonearmer, eller ha flere Bergmannspillere med ulike tonearmer på.

Med Bergmann Galder er ikke det lenger nødvendig, for danskenes nyeste kreasjon kan ta opptil fire tonearmer. Det er for øvrig en utgang for luftbåren tonearm på baksiden av spilleren, og testproduktet har montert på den luftbårne tangentialarmen Magne.

galder06.jpgMen det er mer som skiller Galder fra sine søsken. Plintet er nemlig todelt, der selve tallerken og bæringa sitter i en del, mens motoren som driver beltet som driver tallerkenen rundt sitter i en separat del, kun koblet sammen i chassiset til spilleren. Det er likevel gjort svært så elegant designmessig.

Til spilleren går det for øvrig to transparente hule kabler som frakter luften fra luftforsyningsboksen til spilleren. Den ene for å pumpe luft til spilleren, den andre til vakuum-løsningen i platetallerkenen. Tallerkenen og tonearmen flyter på luft, men samtidig er min spiller utstyrt med vakuum som suger plata ned på tallerkenen. Det fungerer stort sett bra, men jeg opplever en del ganger at den ikke klarer å suge plata helt nedtil, slik at ytterkanten på plata blir liggende ujevnt på den ytterste gummiringen som danner ytterkanten for «vakuum-rommet» på tallerkenen. Kraften på luftpumpe og vakuum kan for øvrig justeres, men det gjøres inni luftforsyninga. Et lite drawback med vakuum-løsningen, er at den ytre gummiringen kun er beregnet på 12-tommersplater. Dermed vil «sugingen» komme på utsiden av 7-tommerne, men på innsiden av gummiringen. Vakuum-ordningen vil derfor suge luft rett fra tomme luften, slik at vakuumet ikke fungerer. Det er jo litt upraktisk.

Utover det er spilleren en fest å bruke og meget enkel å sette opp. Noen vil nok ønske seg en litt mindre luftforsyning til spilleren, for med 46,5 cm dybde, tar den litt plass. Heldigvis kan den gjemmes vekk, da all styring av hastighet og av- og på, gjøres på selve spilleren.

Å montere nye tonearmer går også som en lek. Bergmann lager armbord til andre tonearmer, og de skrus bare fast i et av de tre ledige hjørnene på plintet. Armbordene koster drøyt mellom 3500 og 4500 kroner.

Lyden

For noen år siden testet jeg Bergmanns minste platespiller, Magne, og det er lett å gjenkjenne beskrivelsene fra den gangen. Noe som selvsagt kan skyldes at tonearmen er den samme nå som den gang.

Uansett, Bergmann sin lyd er aldeles praktfull, der oppløsningen og åpenheten er på et nivå jeg til nå ikke har hørt fra vinyl noensinne. Ikke i eget anlegg og ikke i andres. Det er som om det er bedre plass mellom instrumentene. Jeg burde selvsagt brukt ordet «luft», men det får da være måte på ordspill på en luftdreven platespiller.

Det gjør at hver eneste detalj hentes fram uten det minste slør fra noe som helst, og at lyden bretter seg ut i både dybde og bredde med gnistrende god presisjon.

Man kan kanskje være bekymret for at denne åpenheten og voldsomme mengden med detaljer er et resultat av en klangbalanse som heller mot det lyse, omtrent som om man i «gamle dager» skrudde opp diskanten for å få mer detaljer. Sånn er det heldigvis ikke. Det er absolutt ingen klangmessig slagside her, og det er ikke bare i diskanten detaljene står fram. Det er nemlig like imponerende i mellomtonen og bassen også. Denne platespilleren klarer nemlig å være ultradetaljert og åpen i hele frekvensområdet. Dermed fremstår den som fantastisk homogen i lydgjengivelsen og med like stort fokus på nedre som øvre mellomtone. Det er nettopp i disse frekvensområdene at økt nivå vil gjøre at man som lytter oppfatter lyden som litt lys eller litt mørk, eller kald eller varm om man velger de begrepene.

galder07.jpgMellomtonen der stemmer og soloinstrumenter som regel befinner seg har en klangrikdom som virkelig evner å bergta deg som lytter. Jeg skrev en gang om et annet produkt at der mange konkurrenter klarer å tegne opp hele fargepaletten, så er det som om akkurat denne viser deg at grønn ikke bare er grønn men en kombinasjon av gult og blått. At Galder-spilleren klarer det uten å virker påtrengende overivrig gjør at skuldrene senker seg. Det som kommer ut av høyttalerne er bare enda tettere på virkelig musikk, og jeg tar meg i å måtte konsentrere meg litt ekstra for å finne fram hifi-ordboka, og ikke bare spille plate etter plate etter plate bare for å nyte.

Jeg har jo testet platespillere med flytende oppheng tidligere, og mer flytende enn at tallerkenen og tonearmen ligger på et lag av luft, finnes ikke. Å få lyden fast og fin nedover og med bra dynamikk og trøkk, er ingen umulighet, selv på slike konstruksjoner. Det viste min forrige spiller fra Avid og det gjør også Bergmann Galder. Trikset er å benytte tunge platetallerkener. Da vil ujevnhetene i platerillene kun påvirke det som skjer fra oversiden, det vil si pickupnåla, ikke motsatt, nemlig at platetallerkenen nærmest «dukker unna». Nå skal jeg være den første til å innrømme at direktedrevne spillere og også Avid-spilleren nok er enda råere på makrodynamikken enn Bergmann Galder, men jeg har en sterk mistanke om at det like mye skyldes tonearmen fra Bergmann som den luftbårne tallerkenen. Jeg gleder meg derfor til jeg får spart opp litt mer penger slik at jeg kan bygge ut Galder-spilleren med en skikkelig tonearm av mer konvensjonell type. Kuzma 4Point og Dynavector DV-507mkII kunne jo vært spennende alternativer, men det kommer neppe før et stykke ut i 2017.

Det skal for øvrig bemerkes at selv om Bergmann og importøren skryter av at både luftforsyninga og platespilleren skal være helt stille, så er det litt lyd fra begge. Luftforsyninga durer bittelitt og det er litt luftsusing fra selve spilleren, men hos meg er det ingen slike ulyder å høre når jeg sitter i lyttestolen. Det er mulig jeg kan få redusert i hvert fall luftsusingen litt ved å jobbe enda litt ekstra med innstillingene på luftstyrken til spilleren.

Konklusjon

Bergmann Galder er en fantastisk platespiller både lydmessig, designmessig og bruksmessig. Med mulighet til å montere opp til fire tonearmer er den også fleksibel nok til å tilfredsstille selv den ivrigste platespillerfantast. Hadde Bergmann vært opptatt av Ringenes Herre og ikke norrøn mytologi, hadde det vært naturlig å si: One ring to rule them all.

 

Spesifikasjoner

Type: Luftbærende design med enten vakum eller sentervekt

Antall tonearmer: Maksimalt fire, utgang for en luftdrevet tonearm

Plint: Svart anodisert støpt aluminium

Platetallerken: Tallerken av aluminium som flyter på luft. Tallerken er dekket med en tre mm tykk akrylmatte

Vekt, platetallerken: 11,8 kilo

Føtter: Justerbare i aluminium og porselen

Motor: Tacho med svært nøyaktig kontrollsystem

Hastigheter: 33 1/3 og 45 rpm

Feilmargin, hastighet: 0,003 prosent

Størrelse: 48 x 36,5 x 19 cm (BxDxH)

Total vekt: 38 kilo

Størrelse, separat luftforsyning: 22,5 x 23,5 x 46,5 cm (BxHxD)

Vekt, luftforsyning: 15,6 kilo

 

Kommentarer

ANNONSE

Siste fra forsiden

2017_11_Arendal_THX_Ultra_1723S_Slider_1600x900_a48e89e2-be94-4aaa-83ff-0a7b63077bd5

Arendal Sound lanserer ny høyt...

Tidlig i 2016 lanserte Arendal Sound sine nye høyttalere i det de kalte 1723-sereien. Nå har serien ...
skeletal_RP8

Rega RP8 - Lettvekter med mass...

Det er nesten skrevet i stein at platespillere skal være tunge, men Rega tenker helt annerledes enn ...
239617_Reloop_PP

Ny budsjettplatespiller fra Re...

Reloop har allerede laget en veldig god platespiller med sin modell Turn3, og vi hadde kanskje regne...

Siste tester

Hegel_front

Verdens første test av Hegel R...

Hegel fortsetter å komme opp med nye produkter, og denne gangen er det den integrerte forsterkeren R...
PLAY5_Black_Living_Room

Sonos Play 5 - med romkorreksj...

Det lå selvsagt i kortene. Sonos måtte komme med noe nytt nå som absolutt alle vil selge multirom. E...
_MG_9898_1024x533

Kompakt og fleksibel forsterke...

Hvis du er interessert i å sette opp et superkompakt system i stua, er en NuForce DDA 120 et mulig s...