Svaret var Boulder 865. Innstegsproduktet til hifi-produsenten fra byen med samme navn i Colorado i USA. Det sier for øvrig litt om hva slags kunder Boulder henvender seg til når deres minste integrerte forsterker koster 140.000 kroner. Men skal man først drømme, så kan man jo drømme skikkelig.

Boulder

Selskapet har allerede rukket å runde 25 år, og har ifølge seg selv en enkel designfilosofi.
- Alle Boulders produkter er laget for å reprodusere musikken nøyaktig slik den ble utøvd og tatt opp. Boulders elektronikk er gjennomsiktig, nøyaktig, rask, robust og til å stole på, med minimal forvrengning og støy, og totalt uten farging eller egenlyd, skriver selskapet på sine nettsider.

Hørt den før? Eventuelt har du hørt en produsent som sier at målet IKKE er å gjengi musikken så tett opp til det originale signalet som mulig?

Likevel mener Boulder de må ha fått til noe som ikke alle gjør. De hevder nemlig at så godt som alle Boulder-produkter som er blitt produsert, fremdeles er i drift, og som regel hos den første eieren.

Uansett berettiget selvskryt eller ikke, så har Boulder konsentrert seg om å lage nesten bare forsterkere. De fire seriene 800-, 1000-, 2100- og 3000-serien inneholder alle for- og effektforsterkere, alle med både stereotrinn og monoblokker, med unntak av 3000-serien som kun leveres som monoblokker. I 1000-serien finnes det også en platespillerforsterker og en cd-spiller, samt en forforsterker med innebygget dac.

boulder04.jpgBoulder 865

Den integrerte forsterkeren 865, har derimot ikke innebygget digital-til-analog-konverter, eller dac som det ofte forkortes. Det er en no-nonsens integrert forsterker for de som mener alvor med hifi-interessen sin – og ikke minst har god råd. Det er ingen ny konstruksjon heller. Det anerkjente amerikanske magasinet Stereophile publiserte en test på den så tidlig som i 2009. Dette er med andre ord ikke som en del masseproduserende elektronikkselskaper som spyr ut nye versjoner av sine produkter minst en gang i året. Det burde også indikere at Boulder-forsterkeren er såpass velkonstruert og vellydende at den klarer seg helt fint mot konkurrentene.

Faktisk er 865 hele forforsterkeren 810 og hele effektforsterkeren 860 samlet i ett kabinett. Det eneste du taper er behov for en ekstra hylle og en ekstra kabel.

Forsterkeren leverer 150 watt i både åtte og fire Ohm, og målinger i den nevnte testen indikerer at forsterkeren ikke liker seg best når den skal yte mye ved lave impedanser under fire Ohm. Sånn sett burde mine Magnepan MG3,7 kunne presse Boulder-forsterkeren litt, siden de høyttalerne har en konstant nominell impedanse på nettopp fire Ohm.

865-forsterkeren er for øvrig en fullbalansert sak, slik at alle inn- og utganger må ha balanserte XLR-kabler. Det var heldigvis ikke noe problem for meg, da både platespillerforsterkeren og de to digital-spillerne mine har XLR-utganger som jeg også bruker til vanlig.

Litt mer knotete var høyttalerterminalene som har skikkelige vingeskruer. Det er utrolig enkelt å stramme til kablene om man har kabler med spader. Det må man, for her fungerer ikke bananplugger. Det er også bare ett sett terminaler, så om du skal koble til en subwoofer via høyttalerterminalene, må du doble opp med spader til både høyttalerne og subwooferen. Ellers kan man selvsagt benytte Pre Out til subwooferen i stedet.

Vekten på 23,6 kilo er ikke mer enn det nesten må være om trafoer skal være av noenlunde skikkelig størrelse. Uansett er kvalitetsinntrykket formidabelt. Det virker utrolig godt skrudd sammen, og den lekre og tunge aluminiumsfjernkontrollen bidrar til å sementere det inntrykket.

Lyden

Å høre Boulder 865 for første gang i eget anlegg var rett og slett en sjokkartet opplevelse. Her hadde jeg sittet dagen før og sagt at nå var det bare småjusteringer som man eventuelt kunne pusle med for å tweake lyden ytterligere noen hakk, så kommer denne amerikaneren og tvinger meg til å tenke på nytt.

Jeg har aldri i hele mitt liv hørt så mye informasjon på noen av platene mine. Uansett om jeg spiller vinylplater eller digitalt. Og det selv når jeg bare hadde Oppo-spilleren til rådighet siden T+A-spilleren min var til reparasjon rundt påsketider. Det er et detaljmylder i både diskant, mellomtone og bass som satte meg så ut til å begynne med at jeg ble sittende med sitring i brystet, vidåpne øyne og en hake som nesten bokstavelig talt ramla i gulvet. Jeg husker jeg skrev følgende beskrivelse til redaktøren i Stereo+ da jeg fikk kontroll på kroppen igjen: Ajajajajajajajajajajajaj!

boulder08.jpgDet var bittesmå lyder av vokalister som forsiktig trakk pusten, en opplevelse av to bassopptak lengst nede i frekvensene og et vell av andre knapt hørbare ting som nå stod dukket opp i lydbildet fra ingensteder.

Hadde dette vært boksekamp, hadde jeg ikke trengt å bli telt ut til ti. Jeg lå flat før dommeren kom til tre.

Nå skal det bemerkes at selv om klangbalansen er utpreget nøytral, det vil si ingen klangmessig slagside med litt ekstra nivå verken i øvre eller nedre mellomtone, så var nok selve mellomtonen en anelse mindre frampå enn det jeg var vant til med T+A-forsterkeren min. Kall det gjerne slankere og med mindre pondus. Om det er T+A-forsterkeren eller Boulder som har funnet den rette «miksen» er ikke godt å si, men jeg tok meg nok i å savne litt mer kjøtt på beina rundt stemmer og soloinstrumenter.
Nedover var det kraft og muskler så det holdt. Jeg har laget meg en spilleliste på Tidal med svært dyp bass, og Boulder-forsterkeren mistet aldri pusten. Snarere tvert imot, så virket det som bassen fra amerikaneren var enda mer detaljert og kontant enn tyskeren som jeg vanligvis spiller på.

I mitt stille sinn, så fryktet jeg at årsaken til denne lille slankheten i mellomtonen skyldtes at forsterkeren var helt kald og ikke hadde fått gått seg skikkelig varm. Hvis også mellomtonen kom på plass etter noen timer med spilling, ville det bli svært vanskelig å sende denne forsterkeren i retur til importøren.

Men klangforskjellene var der helt åpenbart, og i en slik grad at Boulder-forsterkerkeren nok ikke appelerer til alle – etter åpningssjokket som var brutalt. Men det er også det eneste ankepunktet jeg kan finne lydmessig. Det ble nemlig enda vanskeligere å sende denne i retur da jeg begynte å sammenligne med musikk med god holografi, det vil si en opplevelse av dybde og bredde i opptaket. Der er Boulder 865, enda litt bedre enn min egen. Noe jeg tror skyldes evnen til å få frem selv de minste detaljer. Boulder tegner opp et lydbilde jeg knapt nok har hørt gode rørforsterkere gjøre bedre. Det er digert og ultrapresist, noe som særlig kommer fram på klassiske opptak, slik som for eksempel Wolfgang Schneiderhahns innspilling av Beethovens fiolinkonsert i D-dur. Det er så virkelighetsnært at man nærmest kan gå å håndhilse på hele fiolin-, bratsj- og cello-rekka.

Tro likevel ikke at Boulder er en forsterker for bare de klassisk interesserte. Jeg har spilt både hardrock, jazz, elektronika, hiphop og mer vanlig pop og rock, og Boulder gyver på som om det er det siste den gjør. Den gjør det med overbevisning, men ikke bare fordi den er voldsom. Den er også noe av det, om ikke det sarteste musikk-reproduksjonsinstrumentet jeg har hatt den glede av å prøve i eget anlegg. Det har vært ståpels i nakken og tårer i øynene opptil flere ganger de siste ukene. Sistnevnte kommer det sannsynligvis til å bli flere av når importøren begynner å mase om å få den i retur, også.

Konklusjon

Har du lest så langt, har du nok skjønt at jeg er vilt begeistret for denne forsterkeren. For til tross for en slank mellomtone, er de andre styrkene så formidable at det bare er å gjenta det jeg har sagt om denne forsterkeren tidligere: Ajajajajajajajajajajajaj…

Se spesifikasjoner og testoppsett under bildet - eller klikk for å lese utgave 4 med enda mer highend-stoff

 

Spesifikasjoner

Type: Klasse A/B transistorforsterker

Utgangseffekt: 2 x 150 watt kontinuerlig i 8 Ohm (identisk i 4 Ohm), 300 watt peak i 4 Ohm

Frekvensrespons: 20–20.000 Hz (+0.0/–0.07 dB), 0,015–95.000 Hz (–3 dB).

Total harmonisk forvrengning: 0,0035 prosent ved maksimal utgangseffekt 20-20000 Hz.

Signal-til-støy-forhold: 108 dB uvektet ved 150 watt i 8 Ohm

Maksimalt inngangsnivå: 6 volt

Inngangsimpedanse: 100.000 Ohm (balansert), 40.000 Ohm (ubalansert)

Antall innganger: Fire balanserte XLR-innganger

Utganger: Pre Out (balansert XLR)

Antall utganger: Et par høyttalerterminaler, kun til spader

Størrelse: 43,5 x 19 x 39 centimeter (BxHxD)

Vekt: 23,6 kilo

Finish: Børstet aluminium

 

Testanlegget

T+A PA3000HV integrert forsterker

T+A MP3000HV cd-spiller/dac

Oppo BDP-105 multispiller

Avid Acutus SP platespiller

SME V tonearm

Lyra Etna pickup

Avid Pulsare platespillerforsterker

Magnepan MG3.7 høyttalere

REL S5 subwoofer

Isotek GII Titan strømrenser

Isotek GII Sigmas strømrenser

Better Audio Cable tonearmskabel

Blue Jeans Cable LC-1 signalkabler

Blue Jeans Cable Ten White høyttalerkabler

LessLoss DFPC Signature strømkabler

Isotek Synchro strømkabler

Audio Vibration Control rack, platespillerplattform og isolasjonsblokker

A.R.T. Q-dampers isolasjonsføtter

Vicoustic Wave Wood akustikkplater