Det er mange som lager gode høyttalere, og vi må vel innrømme at omtrent samtlige klarer å lure enda bedre lyd ut av sine produkter for hver nye generasjon. Derimot er det ganske sjelden vi ser helt nye materialer eller hører fantastisk store forbedringer i lydkvaliteten. Dali fikk tilgang til et magnetmateriale de kaller SMC - som de er helt alene i lydbransjen om å kunne bruke. Epicons spesielle magnetteknikk er også benyttet i Dali sine rimeligere serier etter lanseringen av Epicon. 

Teknikken

En ting er teknikk og teori, noe helt annet er hvordan dette oppleves av kunden, eller i dette tilfellet - oss. Noen nye materialer gir skikkelig aha-opplevelse, mens andre kun representerer en marginal forbedring av lyden og en forsiktig evolusjon fra generasjon til generasjon. Hva SMC ( Soft Magnetic Compound ) kan gjøre med lyden er uklart, men la oss først si litt om hva som er forskjellen på SMC og andre magnetmaterialer.

Den store forskjellen er at vanlige magnetmaterialer leder strøm. SMC er et presset jernpulver og ved at hver jernpartikkel er ”bakt” inn og har svært begrenset kontakt med jernpartiklene i nærheten, er den elektriske ledeevnen minst 1000 ganger mindre. Dette hindrer ulinearitet i magnetsystemet som til vanlig kan gi ulik oppbremsing i elementet avhengig av frekvens og hastighet. Som konsekvens har de også måttet overta produksjonen av elementene og har flyttet denne til Danmark. Det får sikkert innvirkning på prisen per element, men vi har ikke vært i nærheten av å mene at denne høyttaleren er for dyr i forhold til ytelsen. Snarere tvert i mot.

Teknikken bidrar også til å gi høyttaleren en jevn impedansekurve, og kanskje er det mulig å drive disse høyttalerne uten å investere i kjempestore forsterkere? På den annen side er de ikke fantastisk effektive, og så er det jo alltid et poeng å benytte en forsterker som virkelig passer til høyttalerne og som kan fore de med alt de behøver av kraft, detaljer og oppløsning.

daliepicon6hgrm_1.jpgSystemet består i tillegg til hybriddiskanten av 2 basser på 16,5 centimeter, og man skulle kanskje tro at såpass dyre høyttalere har noe større elementer, men SMC-teknikken gir litt nye muligheter når det gjelder kompakthet. Likevel går ikke Epicon helt ned i kjelleren og gir seg når den kommer ned mot 33-34Hz. Følsomheten er på papiret 88dB, men vil i praksis være rundt 3dB mer i et vanlig rom. Delefrekvensene er 700, 2550 og 15000 Hz og systemet spiller i et kabinett med bassrefleks.

Det blir godlyd! 

Vårt eksemplar er i sort lakk og ser helt fantastiske ut med sin dype sorte finish, og hele ti lag med lakk hvor det selvsagt er polert ettertrykkelig mellom hver runde med lakkering. De ser rett og slett strålende ut og jeg kjenner at jeg, uten noe forbehold overhode, kunne levd et med et sett av disse i stua!

Tilkoblingen gjøres via et par skikkelige terminaler og du hører med en gang du skrur på volumet fra forsterkeren at dette er lovende - svært lovende.

De kompakte kabinettene og plasseringen av elementene gjør at de faktisk overlever ganske nær veggen. Noe som kan være positivt når du skal overbevise hjemmets selvutnevnte interiørarkitekt om deres fortreffelighet.

Står du helt fritt når det gjelder plassering er en plassering litt lenger ut på gulvet fornuftig, og forsøk også å få tilstrekkelig avstand til sideveggene. Harde vegger rett ved siden av disse hybrid-diskantene gjør ikke akkurat underverker med lyden. Vi har prøvd, men også på en relativt enkel måte klart å løse problemet med noen kvadratfot med dempematerialer.        

Meget høy lydkvalitet

De tidligere modellene av highend-høyttalerne til Dali, som Helicon og Euphonia har spilt godt, men de har kanskje hatt en tendens til litt for mye energi i diskanten. Resten har vi egentlig ikke hatt de store innvendingene mot. Da er det ekstra moro å høre at diskanten har blitt ytterligere forbedret og bedre balansert samtidig som bassen har blitt renere, fastere, bedre kontrollert og enda mer transientvillig og dynamisk. Vi lar oss også imponere over hvor mye og hvor dyp bass Dali har klart å få ut av denne ganske så kompakte høyttalere.

Vi spiller gjennom vårt faste utvalg av CD-er for å få en rask oversikt, men det som skulle bli en kort innledende runde ble til en hel ettermiddag med musikk, og med stadige overraskelser over hvor mye lyd denne høyttaleren klarer å slippe igjennom til lytteren.

Hybrid-elementet på toppen er som vanlig særdeles detaljert og velspillende, men det er som om Dali har ryddet opp i den siste lille smulen av ubalanse og klart å lage en utrolig lettflytende, men samtidig veldig stram diskantgjengivelse. Diskanten er rett og slett nydelig utført.

Diskanten er nærmest selvsagt i suveren balanse med mellomtonen som gjengis av de kompakte bass/mellomtonene. Noen vil sikkert savne større basshøyttalere i en høyttaler til denne prisen, men da råder vi alle til å ta de med på en skikkelig prøvelytt først. I kinoen hos oss var det mer enn nok bass, selv om den ikke går helt ned i kjelleren slik vi har opplevd med større høyttalere i prisklassen. Det som likevel er spesielt er hvor konsekvent stramt og kontrollert det er i bassen – uansett hva vi kaster på den av utfordringer. Selv om høyttalerne koster en drøy sum penger, er dette en av de første gangene jeg hører bass som er så til de grader integrert med resten av lyden i høyttaleren, og som spiller så identisk med mellomtonen. Dette er en opplevelse som gjerne hører hjemme i en enda høyere prisklasse.epi6b.png Dali Epicon 6 har noe av den samme strukturen, sammenhengen og spillemåten som veldig mye dyrere høyttalere - selv om man selvsagt også hører hva ytterligere 100 000 kroner eller så, kan gjøre for lydopplevelsen.

Musikken

Veldig ofte er høyttalere i denne prisklassen skikkelig på bærtur hvis innspillingene er dårlige og ute av balanse. Det gjelder jo egentlig også musikk som er alvorlig rammet av ”the loudness war”. Jeg må si jeg er mildt overrasket over hva denne høyttaleren kan få til med et meget bredt spekter av musikk, og også med særdeles variable innspillinger. De er så ryddige og har en så kullsort bakgrunn at godt innspilt musikk blir rene antistress-medisinen i en travel hverdag, men jeg må si jeg ble en smule overrasket over hvor ryddig og nøkternt høyttalerne spiller musikk som ikke vanligvis er avspilt i hifi-sammenheng. Da snakker vi om tyngre eller til og med særdeles tung rock, techno, industriell musikk eller overlesset og overarrangert musikk uten at teknikeren helt har vært med på notene. Det er en grunn til at det spilles musikk som er sparsomt instrumentert på hifi-messer og på demoer ute i butikkene. Med kun en stemme, en gitar, en bass og et trommesett, er det begrenset hvilke utfordringer musikken kan gi utstyr og rom. Selv om vi nærmest selvsagt har hørt det gå solid på trynet også.

Uansett musikk viser Dali Epicon 6 en fantastisk evne til å gjengi lyd uten hardhet, skarpe kanter eller øretrettende elementer. Samtidig formelig gnistrer det av den imponerende mengden detaljer i mellomtone og diskant. Det er nesten litt sprøtt å høre så mye liv og energi uten å få den medfølgende skrekken for enkelte av våre testplaters litt hardhendte omgang med mellomtonen og diskanten. Lyden er uvanlig ren, utrolig bra oppløst, like gjennomsiktig som vi er vant med fra de absolutt beste og dyreste høyttalerne på markedet, og den fokuserer glimrende på enhver bitte liten hendelse i lydbildet uten å egentlig bli overtydelig eller for analytisk.

Jeg satt akkurat og leste gjennom en utenlandsk test av 4K-projektorer for hjemmemarkedet, og tenkte at det på sett og vis også setter ord på det jeg opplever med denne høyttaleren. Det er som å lytte til lyd som er ”oppskalert” på et vis, med utrolig flotte detaljer, mektig og stort lydbilde, flott tyngde, nydelig tilstedeværelse og en opplevelse som lett kan brukes til å imponere naboen eller søskenbarnet ditt på Gjøvik.

dali-epicon-6-cabinet-01.jpgOm jeg spiller Rammstein, Katie Melua, Quiet Winter Night – nydelig som vanlig fra norske 2L, eller stort orkester og Wagner, er det som om høyttaleren slipper gjennom musikken uten en eneste antydning til filter. Den plasserer deg rett foran scenen og så nær at du hører musikerne puste. Det er litt som å pusse brillene rene for solkrem, sand og ølskum en solfylt dag om sommeren. Det blir veldig blankt og flott, og du lurer sterkt på hvorfor du ikke pusset dem tidligere og hva du eventuelt har gått glipp av de siste timene.

Konklusjon

Dali Epicon 6 er en strålende høyttaler. Det er faktisk utrolig fristende å kalle den episk. Uansett tror jeg dette er en høyttaler som kommer til å bli husket lenge, og kommer til å finne mange lykkelige eiere. Det til tross for at den mangler størrelsen og den imponerende tilstedeværelsen i stua som mange andre highend-høyttalere. Kanskje det i akkurat dette tilfellet er en fordel. Dali Epicon 6 gjør jobben på imponerende vis, og jeg hadde nær sagt til tross for størrelsen, men det er jo ikke meislet i stein at en god høyttaler må være kjempestor.

Den endelige konklusjonen er at Dali har laget en fremragende høyttaler som lar seg kontrollere uten at den kobles til en kjempestort og dyrt kraftverk av en forsterker. Kjøp en god nok forsterker, sett deg ned i en god stol og bli forelsket!