Vi har begynt på vår reise gjennom de aktive høyttaler-alternativene som finnes på markedet, og denne gangen er det Dali Zensor 5AX som har fått æresplassen i stua. En gulvstående aktiv høyttalere som har potensiale til å lage mye bra musikkunderholdning i stua for pengene.

Aktive høyttalere

At høyttalerne er aktive betyr at det er forsterkere på innsiden, men dette kan gjøres på flere måter. Vi liker aller best høyttalere hvor det er aktive forsterkere, aktive delefiltre og gjerne en DSP på innsiden. Men som vi har sett i denne utgaven av Stereo+ er det forskjellige måter å gjøre det på. Dali har valgt å gå for en løsning hvor forsterker og DAC sitter i den ene høyttaleren, mens den andre (den høyre) egentlig er en helt vanlig Dali Zensor5. Disse er forbundet med en helt vanlig høyttalerkabel. Dette åpner likevel for noen nye muligheter når produsenten av høyttalerne kan ta full kontroll over hele kjeden fra forsterker til høyttaler.

Høyttalerne drives av hver sin 50Watt forsterker, og ikke slik vi av og til finner - at diskanten og bassen har hver sin forsterker. Løsningen til Dali utelukker også aktive filtre slik vi finner på profesjonelle aktive høyttalere. Høyttaleren kan ta et signal fra en analog minijack, for eksempel fra en TV eller mobiltelefon. I tillegg har den en optisk digital inngang hvor du kan koble inn en streaming-spiller fra produsenter som Sonos eller Bluesound, og så har du mulighet til å overføre signal til høyttaleren via Bluetooth. Denne gangen med AptX. Det er benyttet en tradisjonell 25mm diskantdome, og to 13cm mellomtone/basser hvor de benytter trefiber for å forsterke og stive opp et membran av papir. Designen til Zensor 5 er enkelt, men Dali har klart å gi den noen av design-elementene vi finner på dyrere høyttalere – pluss litt blank plast. Dali Zensor 5 er en perfekt høyttaler til alle som ikke har plass, anledning eller til og med ”lov” til å plassere både et par mellomstore gulvhøyttalere i stua og det som oftest tilhørende racket med komponenter. dalizensor5axhgwh_1.jpg

Oppstilling!

I og med at det ikke er noen bass/diskant-regulering slik vi ofte finner på andre aktive høyttalere, kreves det litt omtanke når de skal plasseres. Men selvsagt ikke mer enn en vanlig passiv høyttaler. Jeg fikk flott balanse med høyttalerne plassert 80-90cm fra bakveggen, og perspektivet og fokus kom skikkelig på plass med en ”toe in” mot lytteposisjonen på omtrent 15 grader. Tilkoblingen er enkel, og jeg benyttet både en Bluesound Node2 tilkoblet via den optiske inngangen, og etter litt leting etter en overgang, også et analogt signal fra Hegel sin HD25. Etter fire minutter med Bluetooth (uten AptX) konkluderte jeg at det virket, men at det ikke henter ut hele potensialet til Zensor 5AX.

Det låter fint

Før jeg begynte å spille på høyttalerne var jeg en liten smule skeptisk til kraften i den innebygde forsterkeren, men det var før jeg begynte å spille. 50Watt gir høyttaleren et helt brukbart lydtrykk. Til tvilerne er det like mye, og kanskje mer futt i den innebygde forsterkeren her som i en del av de mindre hjemmekino-receiverne mange gladelig kobler til mye større høyttalere enn dette. Likevel vil du får utfordringer hvis du fyller stua med støyende mennesker og skal spille slik at alle synes det låter høyt og tøft. Høyttaleren har en detaljert og kontrollert måte å spille på. I typisk Dali-stil får du et underholdende og energisk lydbilde som kler musikken godt. Den gjør at gode innspillinger blir løftet opp til uante høyder, men at musikk som låter trangt og er dynamisk begrenset, og som kanskje er litt tynt og lyst mastret, kan bli en utfordring å kose seg med hvis du drar på litt med volumknappen. Slik det ofte gjør når høyttalerne er gode. Bassen beveger seg relativt uanstrengt ned til 42-43Hz, og forholder seg stram, kontrollert og ganske elegant på det aller meste av musikk. Den gjør heller ikke noen alvorlige feil selv om bassen blir både massiv og dyp. Høyttaleren forsøker seg ikke på noe mer enn det den orker. Diskanten er bra oppløst. Skal vi være litt pirkete mangler den finessen til noen av kompakthøyttalerne i samme prisklasse, men man får ikke alt. Med alle mindre høyttalere, også de litt dyrere, må du leve med at bassen ikke nærmer seg verken størrelsen eller volumet til Zensor 5AX.

Men det er likevel i mellomtonen denne høyttaleren har sine beste egenskaper. Dynamikken er god, evnen til å åpne seg opp er god, selv om du fortsatt må leve med at den ikke er supergjennomsiktig eller detaljert. De to 13cm elementene gir en smule varme i mellomtonen som er fin, og det er det mange instrumenter som nyter godt av. Saksofoner, omtrent alle blåsere, akustiske gitarer og så er gode mellomtone-egenskaper helt vesentlige for at stemmer skal komme helt ut til lytteren.

zensor-5-ax-black-finish.pngSette på Johnny Cash sin Hurt og stemmen kommer gjennom akkurat så rufsete og preget av en lang og travel karriere, og sykdom - som den skal være. Eller forsøk deg med Bob Marley sin Man in the long black coat. Det er innspillinger som henter ut det aller beste av denne høyttaleren. Så får vi la det gå at tunge og massive metall eller elektronika-innspillinger ikke er høyttalerens favorittføde. Du får ikke alt i denne prisklassen, men vet du hva du ønsker og hvorfor, kan du få dekket veldig mange av dine behov for lydkvalitet også til denne hyggelig lave prisen!

Konklusjon

Legger man bort eventuell fordommer mot høyttalere med innebygde forsterkere, digitale klasse D-moduler, litt lite effekt, rimelige DAC-er og bare lytte, er det faktisk ganske så bra, dette! Og tar men med totalprisen er det vanskelig å tenke seg at det er mulig å lage særlig mye bedre lyd for i underkant av åtte tusen kroner med et par høyttalere og en enkel integrert forsterker. Ikke engang en av Hi-Fi Klubbens løsninger med en NAD 3020D og et par vanlige Zensor 5 matcher denne prisen. Selv om akkurat den løsningen for mange kanskje vil være en smule mer fleksibel.