Les også hva vi mener om de andre receiverne i testen:    

Yamaha RX-A850    Onkyo TX-R474    Marantz SR 5010

Tar man en titt i katalogen til Denon finner man en imponerende liste hjemmekinoreceivere. De er jevnt fordelt i pris fra innstegsmodellen AVR-X520BT til 2.798 og opp til AVR-X7200W som tømmer kassa for 25.998,-. Rett under midten finner vi AVR-X3200W som vi har inne denne gangen.

Utstyr

I likhet med de andre modellene i denne testen er AVR-X3200W  utstyrt med 7 effektforsterkere. 7 kanaler er på mange måter blitt standarden. Det er kun de aller enkleste modellene som kommer med 5.1, og i den andre enden er det de dyreste som kommer med 9 kanaler innebygd. Vel så viktig er antallet kanaler forforsterkeren i en receiver kan prosessere. I dette prissegmentet kan ikke forforsterkeren prosessere flere enn 7.1 kanaler. Den kan derfor konfigureres i forskjellige høyttaleroppsett, fra 5.1 til 7.2 eller 5.2.2. Den kan som dere ser, kobles til to subwoofere, men disse vil sees som en enhet av romkorreksjonen. Dolby Atmos er selvsagt på plass, og DTS:X kommer med en softwareoppgradering. Hvorfor den er så forsinket som den er, vet vi ikke noe om, men at DTS burde vært på banen med sitt format og tatt opp konkurransen med Dolby, er vi ikke i tvil om. DTS har hatt en mektig hånd over Blu-ray formatet, men følger de ikke med i timen nå kommer Dolby til å overta. Så viktig er 3D-lyd, og Dolby Atmos er allerede store på kino, så det har kanskje hatt en enklere vei inn i hjemmemarkedet. Det kommer flere og flere filmer med Dolby Atmos lydspor, så har man først fått smaken er det ting å glede seg til. Det optimale Atmos oppsettet er med 4 kanaler i høyden. I denne klassen må man nøye seg med to. Man må også velge om man vil ha surround back eller Atmos. Spør du oss er vi ikke i tvil. Lyd i høyden er viktigere en å ha et par ekstra kanaler i bakkant. AVR-X3200W støtter selvsagt også HDMI 2.0/DHCP 2.2 og er dermed klar for det nye Blu-ray formatet med 4K. 

denavrx3200wbk_3.jpgFlere tilkoblinger

Tar man en titt på baksiden ser man at det i denne prisklassen er utvalget økt en hel del. Riktignok er ikke antallet HDMI-kontakter økt, men hvem trenger flere enn 8 innganger? På denne modellen har man mulighet til å benytte den andre HDMI-utgangen til sone 2. Vi ser også at det er et par koaksiale digitalinnganger her. På AVR-X2200 var det ingen. 7.2 pre ut er viktig, på X2200 var det bare subwoofer man kunne koble til. Det er også en ekstra komponentinngang. I tillegg er det lagt til noen kjekke porter. Blant annet RS232, IR inn og ut og en 12v trigger. Som med den andre modellene fra Denon er AVR-X3200W utstyrt med trådløst nettverk, AirPlay og Spotify Connect.

Oppsett

Denon er en av de flinkeste i klassen hva brukervennlighet angår. Her blir man ledet gjennom oppsettet fra A til Å. Det eneste kravet er at man kan lese. Audyssey er en del av Denon og tilbyr 8 målinger for så nøyaktig som mulig å gjøre en beregning av rommet. På skjermen blir man ledet gjennom hvor man skal plassere mikrofonen. Også her er det bare å følge med i timen så kommer man i mål. Resultatene er langt på vei slik jeg ville valgt det selv. Den setter frontene til large og deler senteren og surroundhøyttalerne på 60 Hz. Det stemmer godt. Har man en god subwoofer kan man godt prøve å sette alle høyttalerne til små, og heller la subben gjøre det den skal i de nedre regioner. Det letter definitivt lasten for receiveren, spesielt om man har høytalere som er litt tunge å drive.

Flott filmformidler

Da Denon lanserte AVR-4520 markerte det starten på en ny giv fra Denon. Den tidligere litt snille fremtoningen var nå byttet ut med mer attakk, større fokus på dynamikk og en mer fremoverlent fremtoning. Disse genene har vi kjent igjen på samtlige modeller Denon har lansert siden den gangen, så at de har hatt en plan virker temmelig klart. AVR-X3200W har også denne spillestilen. Med San Andreas i spilleren kjenner vi godt at dynamikken er på plass. Når det første skjelvet kommer ved Hoover-dammen tar det skikkelig av i kinoen. Setene rister og popkornet hopper i alle retninger. Det er en grunn til at de kaller filmer som denne for popkornfilmer! Like viktig som en  god LFE-gjengivelse er størrelsen på resten av lydbildet. I bunn og grunn er det hvordan lyden matcher størrelsen på det som skjer på skjermen som betyr noe, og at man får en lydmessig illusjon av det man ser på skjermen. Er det et trangt rom i filmen skal lyden greie å gjenskape den samme følelsen i hjemmekinoen. Det samme gjelder selvsagt når det er store rom eller åpent landskap. Det skal være så troverdig som mulig. Her føler vi Denon gjør veldig mye riktig. De har en flott fylde i mellomtonen uten at den føles for feit, noe som er viktig når det er stemmer som skal gjengis. Spesielt herrestemmer trenger den riktige fylden for å høres troverdig ut. Om jeg skal sammenligne med min egen referanse, Marantz AV8802 er det selvsagt langt fra det samme. Det er noe annet å ha både 7.1 og 4 Atmos høyttalere i taket. Det gir et langt større lydbilde. Presisjonen og renheten i lyden er også på et annet nivå, så man får ikke alt man ønsker for 8500 kroner, men man får mye av moroa, og det er viktig.

Musikk

På musikk fremstår Denon positivt med flott dynamikk og en flott størrelse på lydbildet. Den greier å brette det hele fint ut i bredden og får også med seg litt dybde inn i det hele. Rytmisk sett er den også rimelig god. Den virker også å ha et greit dynamisk overskudd og faktisk gjør at man blir engasjert av det man sitter og hører på.

Konklusjon

Denon følger opp med en modell som er litt bedre på alle parametre i forhold til lillebror 2200W. Dog er konkurransen i denne klassen klart tøffere. Derfor blir det bare nesten for Denon denne gangen.

www.hifiklubben.no

Mer info her!