Denon er et navn som klinger godt i hjemmekinosammenheng. De har vært med siden tidenes morgen, og har vært med på å prege hjemmekinoindustrien hele veien. Når de først kommer med en ny toppmodell, er det all grunn til å spisse ørene.

I motsetning til en del andre kommer ikke Denon med et nytt flaggskip hvert år. Det kommer selvsagt nye modeller hvert eneste år, men det er ikke dermed sagt at det er en flaggskipmodell. Det forrige flaggskipet var AVR-4520 som kom på markedet i 2012, og som var hadde på trykk i nummer 1/2013. Det er drøye to og et halv år siden. På den tiden har det skjedd en hel del i hjemmekinomarkedet. Derfor var det vel på tide å lansere et nytt flaggskip.

Klare likheter

Når vi tar en grundig kikk på de oppgitte tallene på AVR-X7200 er det ikke vanskelig å kjenne igjen mange elementer fra den forrige toppmodellen AVR-4520. De er begge utstyrt med 9 effekttrinn som yter 150 watt hver i 8Ohm med lav forvrenging. Designen er av typen monoblokk hvor hver enkelt kanal er separert fra de andre. AL32 betyr at denne modellen er utstyrt med DA-konvertere med 32biters oppløsning. Sammenlignet med modellen under, AVR5200W, er den utstyrt med AL24, det vil si 24 bits DA-konvertere. 32bits DA-konvertere er vi for så vidt kjent med fra tidligere siden dette også benyttes på Marantz sitt hjemmekinoflaggskip, prosessoren AV8802.

På de fleste områder fremstår AVR-X7200W som en receiverutgave av  nettopp Marantz AV8802. Stort bedre målestokk en det er det vanskelig å komme opp med.

Fremtidsrettet

En receiver i denne prisklassen er det lov å forvente seg saker og ting av. Derfor er det helt naturlig at den kommer med Dolby Atmos. Det er blitt en standard på alle receivere over en viss prisklasse. At den også er klar for Auro3D er en fin bonus. Dette er en betalt oppgradering, men de demoene vi har hatt av dette lydsystemet har vært meget oppløftende. Vi er dog litt bekymret for den manglende tilgangen på software/filmer med støtte for formatet. I våre øyne er det liten grunn til å kjøpe denne oppgraderingen før det faktisk er mulig å kjøpe filmer med dette lydformatet. Som om ikke det allerede var nok lydformater har nå også DTS kommet på banen. Deres nye format heter noe så enkelt som DTS:X. Dette er i likhet med Dolby Atmos et objektbasert system. Det betyr at lydene er plassert i et tredimensjonalt rom ved hjelp av koordinater som ligger i metadataene på filmene. Fordelen med DTS:X sammenlignet med Auro 3D er at man ikke trenger et avvikende høyttaleroppsett. Grunnen til at vi i det hele tatt nevner DTS:X er at dette kommer som en oppgradering til Denon AVR-X7200W (og Marantz AV8802). I tillegg kommer det enda en oppgradering til AVR-X7200W som vi sjelden eller aldri har sett tidligere på en receiver. Denon har nemlig også annonsert at de tilbyr hardware oppgradering til HDCP 2.2. Dette fordi et fremtidig 4K-format benytter HDCP 2.2 kopibeskyttelse. Disse to tingene gjør denne receiveren til en meget fremtidsrettet modell.

denavrx7200wbk_1.jpgEn myriade av tilkoblinger

En titt på bakpanelet på denne receiveren kan få det til å rable for noen og enhver. Her er det en myriade av forskjellige tilkoblinger. Faktisk så mange at man aldri trenger å være redd for å gå tom. Hvorfor man fortsatt holder på med komponenttilkoblinger skal være usagt, men man får neppe bruk for dem. Dessverre  er bransjen rimelig konservativ i forhold til å fjerne ting, så vi får se litt humoristisk på det. Heldigvis går ikke de tilårskomne tilkoblingene på bekostning av noe, siden det er forspent med 8 HDMI-innganger og 3 utganger. I tillegg til 4 digitale innganger har den vanlige analoge innganger på rekke og rad. Den er utstyrt med en 7.1 analoginnganger og har forforsterkerutganger for 13.2 kanaler. Den kan dog ”bare” håndtere 11.2 kanaler samtidig. I likhet med AVR-4520 kan også denne receiveren kjøres som en ren forforsterker.

Bruker man platespiller kommer AVR-X7200W også med dette.

På innsiden kan det også være verd å nevne at AVR-X7200W har innstillinger for ISF Day/ISF Night. Om dette har noen praktisk nytt er vi litt mindre sikre på. Vi kalibrerer tross alt store mengder med skjermer og projektorer i året, men har aldri følt noe behov for å gjøre det i selve receiveren.

 

Brukervennlighet i fokus

De fleste som har vært borte i en hjemmekinoreceiver vet at dette er et komplisert produkt. Derfor har Denon gjort sitt beste for å gjøre oppsett og tilkobling så enkelt som mulig. Menyene, som de forresten deler med Marantz, er lagt opp med en assistent på skjermen som skal lede oss gjennom høyttaleroppsett og tilkobling av kilder. Med flott grafikk på skjermen er det aldri tvil om hvilken leding som hører hjemme hvor, og hvordan man plasserer målemikrofonen under kalibrering. AVR-X7200W er som toppmodellene fra Marantz utstyrt med topputgaven av Audyssey, EQ-XT32 pro. Denne romkorreksjonen er ekstremt nøyaktig, noe sluttresultatet også viste oss. Denne pakken kommer også med et par tilleggsenheter. Den ene er Dynamic EQ som gir litt større dynamisk omfang når man spiller på lavere volum. Den aktiverer vi. Den kommer også med Dynamic Volume som skal jevne ut volumsforskjeller mellom forskjellige innganger. Den ser vi ikke noen god grunn til å aktivere.

Om du skulle lure så er AVR-X7200W utstyrt med innebygget trådløst nettverk og blåtann. Det gjør det enkelt å oppdatere programvaren i receiveren, men er også der fordi receiveren støtter både AirPlay og Spotify Connect.

Design

Designen har endret seg lite siden siste korsvei. Vi snakker fortsatt om en receiver med rene linjer. Fronten er dominert av de store kontrollhjulene, en stor luke og en akkurat passe stort display. Det er få forstyrende elementer i dette designet, og det fungerer.

denavrx7200wbk_3.jpg

Gnistrende formidlingsevne

Hva er vel mer naturlig enn å starte med Transformers med Dolby Atmos? Denne filmen er ikke stor kunst, men den presser en receiver til det ytterste. Gasspedalen settes til -10, et volum som jeg pleier å legge meg på som standard i min kino. Det er nesten på grensen på denne filmen, men føles innafor rett og slett fordi dette er så gøy! Denon har en virkelig stødig hånd i forhold til prosessering. Resultatet etter en runde med Audyssey er en sammenheng mellom høyttalerne som gjør at de fungerer som en helhet. Et godt tegn er det alltid at jeg helt glemmer å skrive, og heller blir sittende å se på filmen. Det betyr at lyden engasjerer!

Om vi skal forsøke å beskrive hvordan lyden oppleves så er den høyoppløst, velbalansert, dynamisk og temposterk. Den er virkelig god på dynamiske temposkifter og kaster seg rundt uten et snev av treghet. Denne dynamiske snerten er helt essensiell for å få min oppmerksomhet. Prosesseringen er også helt førsteklasses med de takmonterte Atmos-høyttalerne som prikken over i-en. Det merkes spesielt godt når kildematerialet er med Dolby Atmos, men prosesseringen gjør også en god jobb med å øke størrelsen på lydbildet på filmer som ikke har lyd fra taket originalt. På litt roligere filmer merker man også en meget viktig egenskap ved AVR-X7200W. Den er stille når det skal være stille. Det opplever man spesielt godt på filmer som Interstellar eller Gravity når de er ute i verdensrommet. Det er nemlig et meget kraftig lydmessig virkemiddel å gå fra masse lyd til total stillhet. Denne kontrasten er høy på denne receiveren. Man må etter det vi kan se opp på separate løsninger for å få til det samme. Det betyr at Denon har lykkes godt når man et at dette tross alt er en alt-i-et løsning.

Ekstra prosessering

 Ser man bort i fra de få titlene som finnes med Dolby Atmos, er det meste man kan få av kanaler på en film 7.1. Vi antar at alle som kjøper en receiver i denne klassen ønsker å bruke Dolby Atmos. Da kan man maksimalt sette opp i et 7.2.4 oppsett. Selv om filmene i seg selv ikke har mer enn 7.1 så har den iboende prosesseringen en klar jobb. Den skal trekke ut informasjon fra kildematerialet og prosessere dette slik at man får nytte av det i alle høyttalerne.  Dette er ikke noe nytt da vi lenge har hatt Dolby Pro Logic, Pro Logic II, Pro Logic x, Pro Logic z og nå sist Dolby Surround. Selv Dolby har kommet til vettet og kaller det nå bare Dolby Surround. Det finnes selvsagt egne prosesseringer fra DTS, Audyssey og Auro 3D.

Gode kombinasjoner

En av de smarteste tingene man kan gjøre i en hjemmekino er å kombinere en receiver med eksterne effektforsterkere eller eksterne integrerte forsterkere. Selv om vi ikke føler at AVR-X7200W lider av noen former for undermotorisering i forhold til effekt, vil man oppleve at en ekstern effektforsterker gir enda litt mer dynamikk, samtidig som man også sparer strømreservene til de andre kanalene. Skal man sette opp denne i en 7.2.4 konfigurasjon må man uansett belage seg på en ekstern effektforsterker for de to siste kanalene. Man står fritt til å velge hvor man skal sette inn denne ekstra effektforsterkere. En mindre forsterker er tilstrekkelig for å forsyne et par av takhøyttalerne, men har man en god integrert forsterker, eller et godt effekttrinn vil man være tjent med å plassere disse på frontene.

Flere talenter

Selv om dette er en hjemmekinoreceiver er den designet for kunder som også ønsker seg gode musikalske opplevelser. Med masse krefter og en heftig 32 Bits DAC burde mye ligge til rette. I menyene ser vi også at Denon har tenkt litt i forhold til musikk i to kanaler. Her finner man en egen avdeling for høyttaleroppsett. Det betyr at man kan ha en universal høyttalerinnstilling som man benytter på multikanal og en egen innstilling for stereo.

På musikk hører man fort at dette er noe ekstra. Bredden i lydbildet er strålende, dybden er på plass og plasseringene i lydbilder er forbilledlig. DA-konverteringen er selvsagt en viktig del av dette, for den gir den flotte oppløsningen og en masse luft og plass i lydbildet som er nødvendig for å separere de forskjellige elementene. Vi liker også at det er et flott tempo og snert i formidlingen. 

Konklusjon

Dette er på mange områder receiverens svar på Marantz AV8802. Den har den samme tekniske plattformen, og viser seg som en strålende allrounder som leverer gnistrende filmopplevelser samtidig som den ikke går og gjemmer seg i hjørnet når man får lyst til å lytte til musikk.