Beyerdynamic har alltid levert gode hodetelefoner, og bommer så godt som aldri med de modellene de lanserer. En blanding av tysk grundighet og erfaring fra både hjemme og studio-bransjen hjelper gjør mange av modellene gode, men de har også en klar tendens til å score godt på forholdet mellom pris og ytelse.

Flotte greier

Når du kommer opp i denne klassen skal det selvsagt være litt ekstra stas å vise seg frem. Det har Beyerdynamic tatt godt vare på. Materialvalgene er gode og de er eksemplarisk satt sammen. Kombinasjonen av kunstskinn og velour på bøylen og klokkene og utmerket bærekomfort gir deg en hodetelefon hvor du kan nyte musikken i timevis uten å bli klam eller få ørene klemt sammen til blodet stopper å strømme.

På innsiden av de store klokkene sitter det et 45mm element. Impedansen er 250ohm, noe som gjør Amiron egnet til å lytte til musikk gjennom en kvalitetsforsterker, men ikke spesielt anbefalt til mobiltelefoner og annet bærbart utstyr. Frekvensgangen er oppgitt til mellom 5 og 40.000Hz. Det gir håp om både dyp og godt definert bass.

Amiron er åpen konstruksjon og kommer med en 3 meter lang kabel som burde nå helt bort til sofaen i stua, men den er utskiftbar og kan byttes med kabler som har to 3.5mm mini-jacks på høyre og venstre side. Kabeldiskusjonen rundt hodetelefoner begynner å ta seg opp, og det kommer fler og fler kabelprodusenter inn og vil selge deg enda et underverk av en kabel. Skaff deg en god kilde og en god hodetelefon-forforsterker før du legger en masse tusenlapper i en ny kabel. Når det er sagt er det forskjeller, men det er jo et spørsmål om en kabel til noen tusenlapper er verdt å bruke på et par hodetelefoner til seks tusen kroner. Da bør man kanskje allerede i utgangspunktet kjøpe noen som er klasse opp i pris.amiron2.jpg

Lyden imponerer

En ting er å lytte til hodetelefoner som koster flere titalls tusenlapper. Vi hadde det jo utrolig gøy med ekstrem-modellen Utopia fra Focal, men prisen vipper den ned fra toppen av ønskelista til mange.

Jeg benker meg ned på sofaen med Tidal på Mac-en, en RHA forforsterker og Amiron. Jeg tenker at det er en kombinasjon som fungerer bra, og det gjør den. Beyer er såpass avslappede i diskante og øvre mellomtone at det både tåler og kler detaljeorienteringen til RHA.

Jeg begynner med Byssan Lull med Kari Bremnes og tenker at det er akkurat slik det skal spilles bass i åpningen av denne låta! Her er det ikke noe rumling eller en bass som er for lodden. Den er kun kort og korrekt, godt kontrollert og veldig rytmisk. Og så er det jo ikke mulig å unngå å høre at den går dypt. Kjeller dypt!

For å få et bedre inntrykk av bass-egenskapene spiller jeg Krumulur med Warm Swarm. Dette hopper og spretter med en masse syntetiske klanger og effekter og har en dyp og solid bass i bunnen. Og så skjer det som vanligvis skjer. Du får all bassen, dybden og tyngden, men når du tar rommet ut av likningen blir bassen presis, akkurat passe stor og ekstremt godt kontrollert. Dette er noe teste ut for dem som vanligvis fyller rommet med dundrende bass og ikke får nok før skjelettet begynner å rakle i sammenføyningene. Men det er slik som dette bassen er. Verken mer eller mindre. Kanskje litt skuffende for noen, men mer korrekt enn du vil høre den i alt unntatt godt akustikk-preparerte rom.

Ellers låter dette som et par veldig gode høyttalere i et godt rom. Alle instrumenter får mer rom og klang rundt seg, og når jeg sitter og hører på Arne Domnerus som spiller Jeg vet en dejlig rosa i opptak fra Spånga Kyrka er det bare å gi seg hen og la gåsehuden bre seg utover armene og ryggen. Dette er deilig!

Konklusjon

Dette er ikke en hodetelefon for deg som er opptatt av gnistrende og pågående detaljer. Amiron er laget for å spille musikk på en avslappende og behagelig måte, med stor realisme og ekstreme mengder informasjon – helt uten å bli påtrengende. De er også perfekt balansert, de går skikkelig dypt og de gjengir rytmisk musikk med spenst og presisjon. Det blir ikke bedre enn dette i denne prisklassen!