Vi har tidligere testet Aria 926, og den fungerte meget godt i testrommet vårt, og det fungerte utmerket. Aria 936 er en litt større og høyere høyttaler, med et ekstra bass-element. Det betyr dypere bass med mer slagkraft.

Elementer med lin

Av alle smått eksotiske materialer vi hadde regnet med å se i en høyttaler stod ikke strå av lin på listen. På den annen side gir det en slags mening å benytte et materiale som er ekstremt lett, og som har stor egendemping. Stivheten i elementet får membranen av plastmaterialet som er benyttet.

I Aria 936 står det elementer som er laget av denne sandwichen for både mellomtone og bass. I bassen benytter Focal på denne modeller tre 6,5-tommere. Den mindre modellen 926 har to av disse, mens den større 946 har to 8-tommere.

Diskanten og mellomtonen er imidlertid lik i alle de tre gulvstående modellene i denne serien. Det er en 6,5-tommers mellomtone som skiller seg fra bassene med en litt annen motor, magnet og svingspole.

Diskanten er som alltid fra Focal en invertert 25mm dome av aluminium og magnesium.

Effektiviteten er ganske høy, og oppgis til 92dB – noe som gjør at den vil spille forholdsvis høyt med en helt alminnelig forsterker på rundt 100watt per kanal. Der finnes det åpenbart en del gode varianter. Jeg spiller med en Hegel Röst, en Lyngdorf TDAI 2170 og en Rega Brio. Sistnevnte er overraskende god, og overraskende rimelig i forhold til både trykk og lydkvalitet. Den leverer kun 50watt, men jeg har mistanke om at det kan fungerer helt fint så lenge jeg spiller i stua. Aria 936 er også såpass enkle å håndtere for forsterkeren at de også vil være gode alternativer for litt større receivere i en hjemmekino.

Flax-front.pngKabinettene er ikke i Sopra-klassen, eller for den saks skyld med Be-seriens kvaliteter, men de virker godt dempet, tilfredsstillende stive og med god finish. Det gjelder enten du kjøper de i blank og lekker sort eller hvit lakk, eller i finerfinishen valnøtt. Høyttaleren er ganske slank og elegant, og tar mindre plass i stua enn du kanskje tror.

Spiller alle typer musikk

Det hadde vært utrolig enkelt om alle høyttalere hadde hatt de samme allround-egenskapene som Aria 936. I motsetning til hva jeg har opplevd med tidligere modeller fra Focal er diskanten i Aria i bedre balanse, og den henger også bedre sammen med mellomtonen. Det gjør den mer allsidig, og mer i stand til å takle moderne og ofte komprimerte innspillinger. Her kan det spille tungmetall i det ene øyeblikket og Diana Krall i det neste, før man går over til Wagner, verdenskjente jåletenorer eller helt vanlig pop-musikk.

Med sine tre basser beveger Aria 936 seg ned i området under 30Hz i en stue, selv om den på papiret begynner å takke for seg ved rundt 38-39Hz og har -6dB-punktet sitt på 32Hz. Dette er dypt nok for alt annet enn subbassen på et kinospor og bassleken som finnes på overraskende mange hip-hop innspillinger.

En ting er dybde, men vi har jo hørt en og annen høyttaler, eller subwoofer, som har gått imponerende dypt, men som egentlig har sluttet å spille musikk lenge før man kan snakke om noen egentlig dybde. Det kommer lyd, men det er ikke toner, og det er monotont, kjedelig og fargeløst.

Her går det dypt nok til å få med de aller viktigste instrumentene i musikken, og når jeg sveiver i gang Train Song med Holly Cole kan jeg følge bassen helt ned til der de dypeste tonene klinger ut i rommet. Da snakker vi kontrabass som vanligvis spiller frekvenser ned til omtrent 40Hz. Det er faktisk ganske dypt selv om 40Hz ikke ser voldsomt imponerende ut på papiret.

Den samme rolige sindigheten som finnes i bassen er det også mulig å høre i mellomtonen. Det er kontrollert, og noen ville kanskje si at det er litt stille. Det er nok i hovedsak fordi det er lite annet enn lyden på innspillingen du faktisk hører. Dermed gis det veldig mye plass til rom, klang og scene. Instrumenter og stemmer er godt fokusert, om enn ikke knivskarpt, og en av mine syretester, applaus, låter som folk som klapper i hendene og ikke en gjeng som står og tømmer frosne erter ned på et blikktak. For å få til det må det være plass mellom transientene, og nok kontroll til at det oppstår små og helt nødvendige pauser mellom transientene. Trentemøller spiller jeg ganske ofte i testsammenheng, og hvis du hører godt etter er det ikke alltid det som høres ut som hvit støy faktisk er støy. I noen tilfeller er lyder som er kuttet opp i ultrakorte biter med en tilsvarende kort pause i mellom. Det skaper tydeligvis trøbbel. Med Aria 936 og Hegel Röst høres det ut som de små lydbitene det faktisk er, og du kan høre superkorte og rytmisk korrekte pauser mellom hver av dem.

Diskanten er god, og selv om det er mange konkurrenter som har kommet med nye diskanter siden vi skrev om Aria 926, ligger Focal fortsatt i teten når vi snakker om oppløsning, luftighet og presisjon.

Behagelig totalinntrykk

Balansen og den avslappede roen høyttaleren viser gjør dette til en hyggelig høyttaler å ha i stua. Den leverer et usminket og ærlig lydbilde, og jeg klarer ikke helt å finne musikk, eller for den saks skyld innspillinger, som bringer høyttalerne ut av fatning. Jeg har sittet mange timer og hørt på Focal Sopra1, og selv om den er et mesterverk av oppløsing og dynamikk med en god forsterker, er det mulig å høre at Sopra-seriens lydsignatur er tuftet på Aria. Det var da Focal forandret seg, og det kommer de sikkert også til å gjøre når det kommer en ny serie i mellom Aria og Sopra. Her behøver man jo ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at Focal nok allerede er i gang med noe nytt.

Aria 936.pngJeg fortsetter med Bliss og deres Song for Olabi, og jeg spiller for en gangs skyld høyt uten at jeg synes perkusjon og bass låter presset. Når bassdronen kommer inn i bassen, blir det gjerne såpass mye å gjøre for bassene at de lett klatter over detaljene i mellomtonen. Her er det imidlertid som om mellomtonen og diskanten lever helt sitt eget liv og fungerer helt upåvirket av det som presses ut av elementene i bunnen. 

Konklusjon

De som forventer seg en høyttaler som imponerer voldsomt ved første gangs lytting, blir kanskje skuffet. Her behøves det noen timer med god musikk, en bra forsterker og noe fra vinmonopolet i glasset. Og så kommer det sannsynligvis til å skje akkurat det samme med dere som med meg. Den vokser kraftig over tid. Aria 936 har så mange kvaliteter at du knapt klarer å få med deg alt sammen i løpet av en liten halvtime i et demorom hos forhandleren din. Noe av styrken er i balansen og presisjonen, og ikke i presentasjonen av ekstremdynamikk i mellomtonen eller tonnevis med bass for bassjunkisene. Resten ligger i allsidighet, renhet og en avslappet naturlig måte å spille på som er sterkt vanedannende.