Som seg hør og bør var det kaffe, et par deilige, søte kaker og en hyggelig prat på kjøkkenet før seansen i loftstua, og en rask titt på et godt sammensatt hifi-anlegg også i stua. Skal du først ha lyd i huset kan den like godt være av høy kvalitet! 

Akustiske tiltak 

Da jeg kom inn i den ganske store loftstua var det ikke anlegget som var mest synlig, men en ganske imponerende akustisk konstruksjon som går langs taket og veggen helt fremme ved anlegget. Sist jeg var her var den mindre, og ikke så skikkelig laget. 

Jeg tenker at den konstruksjonen hadde de fleste fått absolutt forbud mot selv å planlegge plassert i stua. Den er stor og tiltrekker seg ganske mye oppmerksom, og den er mye kraftigere og tykkere enn sist. Målet er åpenbart å drepe alt av førstereflekser for å forbedre lydbildets fokus og perspektivegenskaper. 

Det er benyttet hele 20cm tykk demping fra gulv til tak i en bredde på halvannen meter eller så (tatt på øyemål), og det hele er kledd i sort høyttalerstoff. Det betyr heller lav eller til og med ikke-eksisterende WAF, men desto bedre virkning på den opplevde lydkvaliteten og dempingen av reflekser i rommet. Men først går vi til begynnelsen. 

turntable.jpgDen spede starten


Når begynte interessen din får lyd? 

- Interessen for lyd starta tidlig, med «Ti i skuddet» på radio hvor jeg tok opp musikken jeg likte på kassett og spilte av i etterkant. Jeg vokste også opp med mye instrumenter rundt meg. Gikk på musikkskole, noe brødrene mine også gjorde. Men det var vel til konfirmasjonen jeg fikk mitt aller første anlegg. Har også jobbet som DJ en del år. 

Interessen for musikk er tydeligvis der ennå. Gitaren, eller gitarene, er fortsatt en del av interiøret i huset, og det er jo ganske typisk at det var et komfirmasjonsanlegg som startet hifi-gnisten. Det er ganske få som går inn i en stereobutikk og kjøper seg et svindyrt stereoanlegg som sitt aller første system. Det gir selvsagt potensiale for å få bra lyd, men kanskje bør man ikke gjør det før man vet litt om hva man er ute etter, hva slags lyd man foretrekker, og ikke minst hva som passer inn i stua, eller som i dette tilfellet - loftstua. Hva begynte du med for slags utstyr? 

- Det starta med et Aiwa-anlegg, et sånt midi-anlegg. Men det første skikkelige anlegget var en Pioneer A616 forsterker, et par Sonab høyttalere med 2x10-tommere i bassen. Husker ikke betegnelsen. I tillegg hadde jeg en 15-tommer Cadance subwoofer i en gedigen kasse. Dette drev jeg med nevnte Pioneer forsterker og med en cd spiller fra Marantz som lydkilde. 

På veien mot et vellykket anlegg med en lyd man liker går veien ofte om ganske mye utstyr. Har du gjort noen reale bomkjøp? 

- Ja, har nok gjort det. Men det går mer på min smak enn at utstyret er dårlig. Folk tror sikkert at jeg er tullete, men den største bommen er nok innkjøp av Marten Bird. De traff meg ikke i det hele tatt. 

Når man ser på dette anlegget er det tydelig at systemet både skal spille musikk og film. Rommet har jo høyttalere både i taket og på veggene. Hva er prioriteringen din. Musikk eller film? 

- Vil vel si at det er 60-40 i favør musikk, sier Peter. 

Vi reiser jo litt rundt og hører på litt forskjellige systemer, og det er knapt noen som har det samme oppsettet, eller for den saks skyld – de samme høyttalerne sier jeg , og kikker i retning av Triangle Genese Quartet som benyttes som fronthøyttalere. Det er også benyttet Triangle-høyttalere andre steder i systemet. Det er blant annet vanskelig å ikke legge merke til Voce senterhøyttaleren og Antal-modellene som blir benyttet som bakhøyttalere i systemet. Det er til og med benyttet Triangle-høyttalere i stua i første-etasjen. Hva var det som fikk deg til å ende på akkurat Triangle? 

rack.jpg- Det er et veldig godt spørsmål, egentlig. Eller kanskje spørsmålet heller burde vært: Hvorfor endte jeg opp med de samme høyttalerne nå som de jeg hadde for 7 år siden? Det er rett og slett fordi det er et eller annet med Triangle sine høyttalere, en X-faktor jeg ikke har funnet hos andre produsenter. Det vanskelig å beskrive dette. Man må nesten bare høre det. Det spiller rett og slett på en måte jeg liker svært godt. Det må imidlertid sies at det er til mine ører.

Equalizer! 

Peter er åpenbart opptatt av hvordan ting virker, og at det passer inn med resten av systemet. Det er ikke ofte vi ser equalizere koblet til anlegget. I dette tilfellet er det en Technics SH8055 equalizer som er brukt sammen med en Technics SL1210mkII platespiller. Det kan man sikkert si mye om, men resultatet er overraskende bra! Selv om det gir meg litt åttitalls-vibber. 

Når vi først er inne på tilpasning av lyd til rommet. Peter bruker også en Mini-DSP 2x4 for å justere balansen og lydkurven til subwooferne. Subwooferne er forresten et par SVS-modeller. En PC13 ultra og en PB 12+. Det burde være kraftfullt nok. 

Jeg har jo vært hos deg før, Peter, og da låt det også bra, men denne gangen er det en god klasse over på de fleste områder. Med blant annet et fokus og en tredimensjonalitet i front jeg knapt har hørt tidligere i denne prisklassen. Noe som de akustiske tiltakene i rommet åpenbart bidrar til. Hva fikk deg til å kjøre i gang konstruksjonen av akustikkløsningen i front? 

- Utslaget var nok min interesse for lyd og akustikk. Mye lesing ble det, og jo mer jeg leste, desto mer forvirret syntes jeg at jeg ble. Løsningen ble å teste ut en masse forskjellig materialer og konstruksjoner for meg selv. Et besøk hos Tor (8x12Tom, nå the shy) var også med på å dytte meg over på grovere/tykkere og tyngre demping. 

Vi spiller musikk

Jeg har hørt Triangle-høyttalere i systemer tidligere, og hadde blant annet en helt forferdelig opplevelse med et par Triangle Magellan i helt feil rom og med alt for små forsterkere skurrende i bakhodet. Resultatet var en spiss og hard diskant og mellomtone, og en helt ukontrollert gjengivelse i bassen. Det er rart hvor mye bedre det veldig mye rimeligere systemet til Peter spiller. pro ject tube-box.jpgDen svært negative opplevelsen med Magellan tok det imidlertid kun sekunder å glemme. Triangle-høyttalerne til Peter er ganske spreke med masse dynamikk og et veldig presist og flott oppløst lydbilde. Det er ganske enkelt å innbille seg at det er stereo for adskillig flere kroner som står for lydopplevelsen. Jeg har allerede nevnt lydbildets tredimensjonale kvaliteter, men det må neste sies en gang til. Lydbildet i front er veldig rolig og fokusert, instrumentene er spredt ut i både bredde og dybde (og for en dybde!) og en vokalist står som spikret i midten med veldig flott definert størrelse. Det samme gjelder gitarer og trommer. Jeg får faktisk litt studiomonitor-følelse av nøyaktigheten og presisjonen. Likevel er det langt fra tørt og kjedelig. Lyden er levende og fargerik, og byr på en energi som lager en engasjerende og spennende lydopplevelse. Samtidig som lydbildet er fritt for alt som kan betegnes som spisst eller hardt.  

De som mener at en hjemmekino-receiver ikke er i stand til å gi en brukbar stereo-opplevelse, får også minst et par grunner til å justere fordommene de eventuelt måtte ha mot flerkanals-forsterkere. Marantz sr7010 overrasker i dette systemet, må jeg innrømme. 

Det må likevel sies at systemet ikke helt har finessen og oppløsningen du finner i highend-klassen, men når så mye annet er på plass, setter man seg ned i sofaen og nyter musikken uten egentlig evne til å være kritisk. 

hjemme hos center.jpgFilm

Etter stereo-seansen er det spennende å høre om de samme kvalitetene også flytter seg over til film-opplevelsen. Det tar litt tid å fyre opp projektoren – en JVC D-ILA 350, men når det er gjort tar det ikke mange sekundene før jeg kan fastslå at det som fungerer godt av akustiske tiltak i stereoen, også er akkurat det som behøves for å oppnå høy presisjon i gjengivelsen og et utrolig flott fokus på alle bevegelige objekter i lydbildet enten de er over deg, på siden eller i front. Regnværet på demo-disken til Dolby Atmos er ikke over deg og langt ut til siden, men plasker heftig ned rundt sofaen. Tordenværet er temmelig heftig, men det er ikke for mye av noe. Bassene er perfekt integrert i systemet, og du oppfatter egentlig ikke at de er der i det hele tatt. Resten av filmseansen føles som om den går unna på noen får minutter, men har faktisk tatt nærmere timen. Tiden går fort når man har det gøy! 

God og ganske vanedannende lytteopplevelse

Det er lett å bli sittende å bare lytte når det er så mye som er på plass i lydbildet. Samtidig er det mulig å ønske seg enda litt mer på enkelt områder, og som kanskje ville betydd bytte av utstyr. Noe jeg frykter vil bli veldig mye dyrere enn den opplevde forbedringen av lyden. Det er noe som vi ofte observerer og det er at i rom hvor det er gjort gode akustiske oppgraderinger blir ikke valget av utstyr like kritisk, men før jeg pakker fotoutstyr og annet pikkpakk ut i bilen, jeg spør likevel. 

Er det noen forestående oppgraderinger, spør jeg. 

- Nei, vet du hva! Kinoen her skal legges ned da vi kommer til å flytte til ny bopel i løpet av 2018 eller 2019. Jeg kommer bare til å ha dette stående til vi flytter. Om det skulle ta lang tid før det skjer så må vel det neste være en Dirac Live-løsning, men føler vel egentlig at hifi-jaget er over. Har det siste året brukt mye tid og penger på musikk, vinyl og ja bare det å sette seg ned og bruke anlegget til det det er ment til.

Gode komponenter er ikke alt 

Det er mange som kjøper seg utstyr til et betydelig antall penger, og gjerne også med et drøyt antall tusenlapper i kabler både til strøm, lydkilder og høyttalere uten å komme i nærheten av lydkvaliteten Peter har fått til. Det ser ut som om lang tids prøving, men også feiling har resultert i et lydsystem som på mange måter markerer makspunktet for hvor bra det kan bli, før selv ganske små lydmessige oppgraderinger ville fått fatale følger for innholdet i lommeboka.  

bakhøyttalere.jpgKanskje hadde anlegget blitt enda litt bedre og mer presist med dyrere elektronikk, mer forsterkerkraft og dyrere høyttalere, men det vi foreløpig vet er at Peters litt ukonvensjonelle akustiske krumspring og et fullstendig ujålete lydsystem har resultert i en gjengivelse som det er vanskelig å rive seg bort fra. 

Enten systemet spiller musikk eller film, er det veldig mye å hente av gode lytte og lydopplevelser. Det er ikke ofte vi hører hifi-anlegg i denne prisklassen med et så til de grader imponerende tredimensjonalt lydbilde, og filmopplevelser hvor lyden ikke bare er på innsiden av de oppsatte høyttalerne, men også langt utenfor i alle retninger, og kanskje særlig i front, slik at størrelsen og presisjonen blir minst like viktig for opplevelsen som lydkvaliteten. 

Vi visste det fra før, og har opplevd det selv hjemme både i stua og på lytterommet. Selv mindre akustiske tiltak gjør lydopplevelsen langt bedre enn om du kjøper deg bedre elektronikk for en svær haug med tusenlapper, og da har vi ikke engang nevnt kabler.....   

Utstyrsliste: 

Stuen:  
Pioneer plx 500
Pioner DVR 433H
Cambridge Streammagic 6
Rotel RA 01
Triangle Celius ESW 

Kinoen: 
JVC Dila 350 
Gradview 106"
Marantz sr7010
Sherwood Newcastle 965A

Kilder: 
Marantz UD7007 Multispiller 
Technics 1210mk2 med Achromat matte.
Glanz GMC-20E pickup.
Project tubebox 2
Technics SH8055 Equalizer til vinyl 
Abrahamsen A dac.  
Pc mes Windows 10

Høyttalere:
Triangle Genese Quartet front 
Genese Voce senter 
Antal ESW surround + surround back
Khos es x 4 i taket. 
Subber
Svs pc13 ultra
Pb 12+
25-31 PCI
20-39 Pc+
Filmavspiller Himedia Q10 ultra HD
Minidsp 2x4 til eq av subwoofer. 
Kabler er Klotz i forskjellige dimensjoner