Klipsch spilte tidligere på en måte som fordrer at vi ikke bare snakket om god lyd, men også om de tilfredsstilte din personlig smak for lyd. Med den siste generasjonen Reference-høyttalere, har Klipsch klart å hente inn tidligere skeptikere, men det ser ut til at de har klart det uten å miste gamle fans.

Det handler om effektivitet

Noen høyttalere er laget på en måte som gjør at de spiller særdeles mye høyere enn andre med nøyaktig samme forsterker koblet til. Vi snakker om effektivitet, og hvis du har lyst til å spille litt høyt, kan du trygt glemme det med en høyttaler som er oppgitt med en effektivitet godt under 90dB. Da behøver du en kjempestor forsterker. Alternativet er å kjøpe en høyttaler som kan levere mye volum med en langt mindre forsterker koblet til.

Klipsch RP-160M spiller hele 95dB på 1Watt. Det betyr i klartekst at du kan spille like høyt med en 2x50Watt forsterker som du kan med en 2x200Watt forsterker hvis høyttaleren har en mer standard effektivitet på 88-89dB. Disse høyttalerne kan altså spille imponerende høyt, og du blir faktisk en smule sjokkert over hvor store rom de kan fylle med lyd.

Nå er ikke lyd bare volum, og det har Klipsch åpenbart forstått med den siste generasjonen høyttalere. Lydkvaliteten og allsidigheten er blitt langt bedre. Det gjør at du får mer igjen for å kjøpe en god forsterker, og gjerne en Rega Brio eller en NAD C338. For pengene vil det bli et overraskende heftig lite stereoanlegg. Det som ikke lenger er OK, hvis du vil ha det beste ut av et par Klipsch, er å koble til høyttalerne til en billig receiver med 5x100 gummiwatt og tro at det gir nødvendig kontroll i bassen, flott dynamikk i mellomtonen og god nok gjengivelse av detaljer i diskantområdet.

RP-160M-Angle-Ebony.jpgHorn som tradisjon

Klipsch har alltid brukt horn. Alltid. Det har gitt dem en erfaring som nesten ingen andre, og en evne til å lage høyttalere med horn som ikke koster skjorta, men som du faktisk kan kjøpe uten å forhandle hardt med din lokale banksjef. Du må muligens fortsatt forhandle litt med din hjemlige interiørarkitekt, for Klipsch har åpenbart prioritert det som er det aller viktigste for de fleste. Nemlig lyden. Da kommer design og materialvalg litt lenger ned på prioriteringslisten.

Tractrix-hornet med titanmembran og det valgte 16,5cm bass/mellomtonen gjør at den forholdsvis kompakte høyttaleren spiller fra omtrent 45Hz og opp til 24kHz. Men en ting er hvor dypt en høyttaler beveger seg, noe annet er hvor mye volum og dynamikk den klarer å sparke ut helt dere nede i bassen. Volumet denne høyttaleren har i bassen er nemlig formidabelt. Og kanskje det aller viktigste. Høyttaleren har god balanse og helt brukbar bassgjengivelse også når du spiller på kosevolum.

Selv om Klipsch leter et måter å få mest mulig lyd ut av høyttalerne i forhold til prisen, har høyttalerne fortsatt terminaler for bi-wiring eller eventuelt bi-amping.

Høyttaleren tåler 100watt kontinuerlig, men ikke hvis du kobler til en tulleforsterker, men kan i korte øyeblikk belastes med ikke mindre enn 400watt. Og da er det enda mindre greit med en dårlig forsterker.

Imponerende dynamikk

Det kan sies mye om lyden til Klipsch, men en ting som er sikkert er at de har en evne til å få musikk til å låte «live» som ingen andre i prisklassen. Og etter å ha lyttet til hvordan RP-160M skaper tempo og rytmisk fremdrift med sin flotte dynamikk, er det som om alt annet blir feil. I hvert fall for en stund.

Høyttalerens evne til å løfte frem et anslag på en basstreng, et støt fra en blåserrekke eller når noen tar 12 meter løpefart og kliner til en skarptromme så hardt de kan, er imponerende. Fra stillhet til øredøvende på en tusendel av et sekund. Her er det ingen kompresjon og ikke noe som klemmer sammen lydbildet når det blir høyt. Det er heller ikke noen kjæling med diskanten eller noen forsøk på å parfymere lyden. Lyden er ærlig og rett frem, og de skaper et lydbilde som er veldig gjennomsiktig og åpent.

Livlig lyd

Det er lett å tro at lyden i absolutt alle horn-høyttalere er spiss og pistrete, men det er ikke tilfelle. Vi har hørt helt vanlige dome-metalldiskanter som spiller hardere og tøffere enn dette. De er ikke direkte varme heller, men der den forrige serien hadde enkelte frekvenser som stakk seg litt ut, er klangen her bedre balansert og mer homogen. Det er heller ingen ting i klangbalansen som tyder på at dette er et horn. Annet enn for den ekstreme dynamikken du får når forsterkeren er stor og kraftig nok. Noe tilsvarende ville sannsynligvis fått en vanlig softdome til å se ut som tuppen på en sprengt sigar.  

Hornet hjelper til med at fokuset på hvert enkelt instrument og plasseringen av dette i lydbildet veldig flott, og at det store og brede lydbildet har uvanlig mye plass. Tenk om høyttalerne hadde en like ekstrem dybde!

Bassen er stram og dyp, selv om det ikke oppnås før du har plassert høyttalerne et stykke ut fra veggen og vekk fra alt som likner på en reol eller hylle.

rp-160m-back_635567517459994000.jpgJeg spiller litt Trentemøller høyt, og det viser virkelig hva som bor i disse høyttalerne. De trykker noe voldsomt, dynamikken hjelper på med å lage en sjeldent åpen og innsiktsfull mellomtone der smatrende og gurglende synther får leke seg i lydbildet. Lydene er skarpt fokusert og utrolig presist plassert i lydbildet.

Selv om høyttaleren ikke overdriver på noen måte, sparer den heller ikke på kruttet hvis diskanten eller den øvre mellomtone er spiss og hard på innspillingen. Den er rett og slett ute av stand til å holde tilbake på noe som helst.

Noen liker det slik, mens andre ikke gjør det. Likevel er det godt at det finnes alternativer til nesten enhver lydpreferanse. Men det er tullete å hevde at de kun er laget for elektronisk og elektrisk musikk. Sammenliknet med tidligere Klipsch-modeller i denne prisklassen har den en mye mer allsidig musikksmak. Prøv den på klassisk musikk, og jeg lover du blir overrasket.

Konklusjon

Det er uvanlig lett å glemme at dette tross alt er en rimelig høyttaler. Det de gjør bra gjør den virkelig strålende. Så til de grader at jeg både ser bort fra og gjerne glemmer hva de kunne gjort enda bedre, eller for den saks skyld hva andre høyttalere i prisklassen kanskje gjør enda litt bedre. Nå skal det også sies at Klipsch med sin siste generasjon Reference-høyttalere har en mer homogen og mer raffinert måte å spille på enn tidligere.

Til prisen er dette feiende flott, gøy, underholdende og engasjerende. Bassen er imponerende stor, dynamikken er veldig imponerende og det er lett å tenke seg at du har et par middels store gulvstående høyttalere stående på gulvet foran deg.