Jeg vet ikke om design er avgjørende for kjøp av en hjemmekinoreceiver, men hvis det er viktig synes jeg Marantz virkelig har fått det til. Det er et enkelt, rent og stilig produkt og kommer selvsagt med det karakteristiske runde displayet med to store knapper på hver side. Du ser at det er en Marantz på 100 meters avstand.

Displayet er ikke særlig praktisk og har alt for liten plass til å vise annet enn kilde og volum, men det tror jeg Marantz ikke er så opptatt av. Displayet er mer et designgrep enn noe annet. Åpner du luken har du et større og mer informativt display tilsvarende det som sitter på konkurrentenes receivere.   

Utstyr til oppover ørene

Dagens receivere har et utrolig utstyrsnivå. De er utstyrt for å kunne passe til absolutt alle, de skal spille filmlyd med alt av lydformater, og de skal spille hifi med godt resultat. Det er mange som mener du bør ha separat hjemmekino og hifi-system, og da gjerne med en integrert forsterker som tar jobben med å spille hifi, og samtidig være effektforsterker for frontkanalene. I praksis er det ikke så mange som gjør denne øvelsen og ender opp med en enkelt enhet som skal gjøre alt. Og akkurat det ser det ut til at produsentene har skjønt.

SR7011.pngMarantz SR7011 er en ganske stor 11.2 - receiver med innebygget forsterkning for 9 kanaler og støtte for alt du behøver av formater. Det betyr støtte for Auro-3D (koster 150Euro for ekstra for lisensen), Dolby Atmos og DTS:X, og den er nær selvsagt klar for 4K og også HDR og WCG (utvidet fargerom). Med de innebygde forsterkerne kan du altså kjøre et 5.1.4 – høyttalersystem.

Hvordan effekten oppgis på surroundreceivere har ikke forandret seg noe større. Marantz snakker om 200watt per kanal i produktomtalen, men det er med en kanal drevet, og målt med en pipetone på 1kHz. Med to kanaler drevet og akseptabel forvrengning er vi nede på 125watt. Fordi alle kanalene ikke har like mye effekt samtidig i en surroundmix, nærmer vi oss det den i praksis kan levere. Med samtlige kanaler drevet snakker vi likevel om en kontinuerlig effekt på under 9x100watt. Dette gjelder alle receivere og er ikke noe som er spesielt for Marantz. Med et par aktive subwoofere koblet til systemet vil det i praksis være nok krefter tilgjengelig, men kjøper du et par Arendal Sound fronthøyttalere og bestemmer deg for å klare deg uten en eller flere subwoofere vil du nok erfare at det går en klar grense for hvor høyt du kan spille uten at lydbildet klapper sammen, og dynamikken komprimeres.

Samarbeidet med Denon gjør at de også har hentet inn støtte for HEOS multirom. Der vil du finne alt du behøver for å få lyd i hele huset. Du kan også benytte HEOS-appen for strømming av lyd. Her finner du blant annet støtte for Tidal, noe som er viktig for norske kunder. Men du finner også blant annet Deezer, Spotify, SoundCloud og tunein (radio) i appen. Nå som Yamaha har annonsert støtte for Tidal er nok fortsatt deres app og multirom-løsning favoritten, men Marantz/Denon kommer ikke langt etter.

Marantz holder seg fortsatt til Audyssey romkorreksjon, og kommer denne gangen med Platinum-suiten som blant annet gjør det mulig å korrigere lyden fra opptil 8 målepunkter i rommet med MultEQ32. Du får også SUB EQ HT som gjør en god jobb med integreringen og justeringen av subwooferne i systemet.

Nye DAC-er og forbedrede lydkretser skal gjøre den bedre til musikk, og den har støtte for 24bit/192kHz lyd og faktisk også DSD 2.8 og 5.6MHz.

Oppkobling

Automatikken har tatt over, og det er ikke lenger et prosjekt som strekker seg over en helg å sette opp dagens receivere. Men det de aller fleste glemmer er behovet for å plassere høyttalerne riktig før du henter frem målemikrofonen. Målebåndet er fortsatt et viktig hjelpemiddel, og det er fortsatt ikke slik at elektronikken kan kompensere for et altfor variert utvalg av høyttalere, og store uregelmessigheter i plasseringen. Romkorreksjon er for å gjøre den siste finishen, ikke for å redde et høyttaleroppsett fra helvete.

Når det er sagt gjør Audyssey en utmerket jobb, og det gjør den selv om du ikke tar jobben med å måle alle 8 punktene. Sitter du stort sett alene og ser film, er det nok å måle i sweetspot. Det er smart å sjekke og eventuelt justere avstandene til høyttalerne manuelt, men hos meg traff systemet perfekt.

sr7011_back.pngMusikk

Marantz har lange og gode musikktradisjoner å ta vare på. Det tar ikke veldig lang tid å oppdage at SR7011 låter fint, og kanskje også finere enn de fleste andre tilsvarende prisede receiverne.

Musikken er overraskende raffinert gjengitt, og den har en liten smule varme som gjør lyden innbydende og behagelig. Tidligere syntes jeg Marantz-receiverne kunne bli litt tamme og kjedelige, men nå er det mer energi og spenst overalt i lydbildet. Musikken får fremdrift, en herlig rytmikk og det er et naturlig fokus på detaljer som jeg er sikker på kommer til å glede din indre hifi-entusiast.

Lydbildet er stort og bredt, og det eneste som avslører at det ikke er en toppspesifisert og kostbar hifi-forsterker er et lydbilde som mangler en liten smule dybde. Fokus og perspektiv er til tider glimrende gjengitt sett i forhold til hvilken prisklasse vi snakker om, og kontrollen i bassen er bedre enn man har grunn til å forvente.

Selv om lydbildet blir ganske så hektisk med Trentemøller Chameleon i spilleren, klarer den å holde en imponerende orden, og dynamikken i mellomtonen er god nok til å gjøre dette svært underholdende og engasjerende. Bassen er dyp og tung, men kanskje holdt litt tilbake. Diskanten er sprek, men uten at den blir for påtrengende.

Musikken er også god enten du spiller via de analoge eller de digitale inngangene, og det gjelder enten du kjører stereo eller lyd i flere kanaler. Og har du ønske om å spille musikk i multikanal finnes det vel knapt noe alternativ som gjør det på en rimeligere og bedre måte enn SR7011.

Det er likevel verdt å nevne at uansett hvor gode de beste hjemmekinoreceiverne er til å spille musikk, finnes det rimeligere stereo-forsterkere som er et bedre valg for lyd i kun to kanaler. 

I kinoen

Den lydsignaturen den har på musikk følger med oss videre inn i kinoen når vi kobler til en Blu-ray spiller, men gjengitt i flere kanaler er den kanskje enklere å identifisere. Prosesseringen er flott og den setter opp et flott og åpent lydbilde med mye plass og luft. Den har også en egen evne til å så vidt slipe litt av de spisseste og hardeste lydene på filmsporet. Ikke slik at det mangler energi eller at du misser de livgivende detaljene bakover og utover i lydbildet, men den har en litt «stille» gjengivelse som holder en avslappet orden på selv de mest hektiske lydbildene. Kanskje det går litt ut over den umiddelbare «imponator-faktoren», men dette viser seg veldig ofte å være det man foretrekker over tid. Den er underholdende nok, og engasjerer som pokker, men behøver litt tid før dens gode kvaliteter begynner å skinne. For det er ikke slik at den gjemmer bort noen detaljer, men den kaster de ikke på deg eller overdriver fokuset for å imponere.

I tillegg lager den et fundament som er stramt og imponerende, og det gjør den selv om du skulle velge å kjøre uten subwoofere. Så lenge det er strømreserver tilgjengelig gjør den en imponerende jobb med å holde kontroll både på den aller dypeste bassen, samtidig som den har god fart, størrelse og dynamikk i den viktige mellombassen.

Integreringen mellom de enkelte høyttalerne er god, og objekter i bevegelse gjennom rommet er gjengitt slik at du følger du kan rekke ut hånden og ta på dem. Størrelsen på objektene oppfattes som identisk i hele lydbildet og det gjør absolutt sitt til at troverdigheten blir høy. Og kanskje er det nettopp det som karakteriserer SR7011. Den er spiller veldig naturlig og troverdig, og uten jåleri eller overdreven sminke.

Kobler du denne til et par brukbart effektive høyttalere spiller den også mer enn høyt nok. Da snakker vi om høyttalere som spiller mer enn 91-92dB på 1watt. Og så er det faktisk noe i ryktet om at Marantz spiller særdeles godt i kombinasjon med Klipsch. De passer godt sammen klanglig sett, og med effektiviteten til Klipsch kan du spille grisehøyt uten å tømme forsterkeren fullstendig for strøm.

Konklusjon

Marantz SR7011 er en balansert og vellykket konstruksjon. Dens egenskaper er godt matchet til hverandre, og mens enkelte produsenter synes å prioritere filmopplevelsen har Marantz et hifi-rykte å ta vare på. Det gir denne receiveren musikalske evner som knapt noen andre receivere kan matche.

Den er god til film også, men her får den kraftig konkurranse fra de andre storprodusentene om plassen øverst på pallen. Kombinerer du filminteresse med en sunn interesse for musikk er dette muligens den ideelle receiveren for akkurat deg.

SR 7011 er også hyggelig priset. Kanskje ikke sett i forhold til styrke og kraft, men definitivt i forhold til lydkvalitet.