Jeg går ned i kjelleren på rekkehuset til den THX sertifiserte bildekalibrereren Gøran i Bærum for å finne en av Norges råeste hjemmekinoer. Lengst inne i hjørnet finner jeg en tykk lyddør. Hva gjemmer seg bak den? Jeg blir totalt overrasket fordi rommet er bare 13,5 kvadratmeter stort, men likevel har han klart å plassere 11 høyttalere og fire subwoofere der inne. Som ikke dette var nok, har Gøran også klart å presse inn fire digre reclinere i verdens mest kompakte hjemmekino.

- Vi skulle ha gjesterom og kjellerstue i tillegg, smiler Gøran. Jeg hadde lest x antall timer på nett om hvordan man skulle få til best akustikk i rommet. Hvor langt og bredt det skulle være. Men når jeg begynte å bygge så var det egentlig ikke bare dette det var plass til. Gøran bygde rommet helt selv fra oktober 2011 til april 2012. Det er en rom-i-rommet løsning med dobbelt lag med gips og kryssfinerplater i veggene, trinnlydplater på gulv, lyddør og et ekstremt lydisolert vindu gjemt bak lerretet. Fjernkontrollen.jpg

- Det vinduet var et h..... å løfte inn, minnes Gøran. Han har gjort alt for at man skal kunne skru opp på fullt volum uten å forstyrre resten av huset. Men for å beholde takhøyde har han bare hengende lydplater i taket. Det stanser det meste av lyden, men....

-  Når jeg spiller veldig høyt, begynner gulvet i stua å bevege seg i takt med bassen. Da hender det at ting beveger seg og faller ned. Heldigvis ligger soverommene langt unna, ler han.

Det perfekte bilde

Kona og ungene på 9 og 11 år trenger sjelden å rømme stua fordi det Gøran liker aller best å gjøre i kinoen er å kalibrere bildet. Det er hans store lidenskap.

- Den forrige projektoren hadde vel 700 timer på pæren da jeg byttet den ut og over halvparten av disse timene var kalibrering, innrømmer han.  Hans hobby er nemlig fargekalibrering av TV`er og projektorer. Fra boden drar han frem to kofferter fulle av utstyr. Han viser stolt frem alle duppedittene som gjør at han kan stille inn det perfekte fargerommet:

 - Det jeg liker best med bildekalibrering er at det finnes en absolutt referanse. Du skal skrur deg frem til Rec 709, sier Gøran.

Nerding i Las Vegas

Det kan høres enkelt ut. Men det er alt annet enn enkelt å få bildet korrekt. Han har gått på THX-kurs i både Las Vegas og London for å kunne leve opp til bransjestandarden som Star Wars-legenden George Lucas har skapt.

 - Hva sier kona når du sier at du skal til Las Vegas for å fargekalibrere?  

- Hun sier god tur, kos deg. Mens hun drar på husmorferie til Barcelona, drar jeg på husfarferie til Las Vegas hvor jeg nerder. Da jeg var der i 2010 møtte jeg likesinnede og skrudde på TV`er og projektorer i tre dager til ende før jeg ble THX-verifisert, forklarer Gøran som hittil har gått på tre kurs. Han har også skrudd farger for andre kinofantaster som ikke har like god kontroll på fargene som ham.Projektor.JPG

- På hobbybasis har jeg et enkeltmannsforetak som tar sånne oppdrag, men jeg har ikke ambisjoner om å tjene mange penger på det, smiler han. Han har blant annet kalibrert alle de lekre, italienske SIM2-projektorene i Norge, og det gir han noen frynsegoder.

-  Jeg får hyggelige priser gjennom bekjentskaper i bransjen, sier Gøran. Dermed fikk han råd til smykket i kinoen, en SIM2 Nero 3 LED-DLP-projektor. Den glinsende svarte boksen henger i taket og nærmest lyser gode bilder.

Familien skal ikke lide

Hadde han ikke fått en god pris, hadde han ikke kjøpt projektoren. Utstyret til Gøran er nemlig solid, men ikke snobbete high end. Han velger gjerne å kjøpe hifi-utstyret brukt og har hele tiden valgt å kjøpe projektorer som er på vei ut av markedet.

-  Da jeg kjøpte min forrige projektor, JVC HD950, så tror jeg det var den aller siste som fantes i Norge. Jeg har gått for utgående modeller for å få best mulig pris. Jeg må jo plukke opp regningen selv, sier Gøran. Derfor har han heller ikke kjøpt en rådyr 4K-projektor eller oppdatert lyd-anlegget mer enn nødvendig.

- Det kan ikke være sånn at familien må spise nudler og at ferien blir camping på Bogstad for at pappa skal ha nytt utstyr i kinoen, ler han. Derfor har han også bevisst valgt bort hifi-delen av hobbyen. Det skal bare være hjemmekino og ikke et musikkrom. En investering han ikke angrer på er at han installerte Control 4 i hele huset. 

- Alt av lyd og bilde blir styrt av samme kontrollsystem. Uansett hvor du skrur på en TV får du opp samme grensesnittet. Du bare trykker på den rød knappen så starter alt.   Før hadde jeg en hel samling av fjernkontroller i kinoen som bare jeg kunne bruke, men nå kan hvem som helst bruke kinoen. Det er noe av det jeg er mest fornøyd med, smiler han.

Kildematerialet er problemet

kinostoler.JPGMed et lite klikk på fjernkontrollen starter han hjemmekinoen og lyset senkes automatisk. Det blir helt svart. Så dukker Tom Cruise opp på skjermen i science fiction filmen «Oblivion». Bildene har et klart blåstikk som gjør at fremtidsverdenen virker kald og lite innbydende. Har Gøran gjort noen feil med kalibreringen siden det blir så blått? Neida.

- For å se hva slags uttrykk koloristen av filmen ønsket å skape, må projektoren være kalibrert riktig. Det er ikke sånn at alle ønsker seg et mest mulig korrekt bilde. Det er TV-serien CSI et godt eksempel på. Der er den orginale fra Las Vegas nogen lunde nøytral, New York-versjonen er mer stål grå og i Miami-utgaven popper fargene nærmest ut av skjermen, sier fargeeksperten og tilføyer:

- Det hender at folk jeg har kalibrert for ringer og sier at det er noe feil med bildet. Da spør jeg alltid om de har puttet inn referansefilmen i Blu-ray-spilleren. Hvis den ser riktig ut, er bildet fortsatt riktig kalibrert. Er det en annen film som ser merkelig ut, er kilden problemet, ikke TV`en eller projektoren. Det man dytter inn av kildemateriale kan jeg ikke ta ansvar for, sier Gøran.

Skjellsettende opplevelse

Så det er ingen tvil om at blåstikket i «Oblivion» er et bevisst valg av filmskaperen. Men hva med de litt grå preget i de mørke scenene. Er det mangel på svartnivå? Vi må se flere filmer for å få svaret. Vi bytter til actionfilmen «Close Range» og hudfarger blir plutselig 100 prosent naturlig. Det er så virkelig at man nesten må klype seg i armen. Her blir min egen JVC-projektoren forbikjørt i ekspressfart.

Lydmessig blir jeg tatt med inn i skogen på en ellevill skyteduell og det føles som man blir skutt i magen av lyden. De fire subwooferne har stålkontroll i bånn. For å underbygge bassen har Gøran montert inn rumperistere i stolene, men de er heldigvis skrudd så lavt at de ikke ødelegger lyden. Men han har spart godbiten til slutt: «Gravity» med Sandra Bullock og George Clooney i hovedrollene. Når du blir tatt med ut i verdensrommet er alt annet enn stjernene ravnsvart, og det gir en enorm dybde i bildene.

Focal speakers.JPGI tillegg er bildene knivskarpe. Dette er et bevis på at god opptikk har like mye å si for bildet som 4K-oppløsning. Dessuten er det sånn at DLP-projektorene gir mindre følelse av raster og piksler og dermed mer følelse av oppløsning. Det er sånn at selv de største George Clooney-fansen ser at filmstjernen blir eldre og mer rynkete. Fotografen fikk Oscar-pris for de fantastiske bildene i verdensrommet og det gjorde også lyd-designerne. Her får man virkelig vist Dolby Atmos-opplevelsen. Med 7.4.4 på 13,5 kvadratmeter får man virkelig følelsen at en sverm med deler fra en sprengt russisk satelitt stormer forbi deg. Det er sånn at hver eneste del får sin bane og du føler at den nærmeste kan treffe deg i bakhodet. Her er det lett å bli skremt.

Vanskelig med lyd

Gøran har brukt mye tid på å kalibrere lyden i kinoen også:

- Jeg er som en bambi på glattisen når det gjelder lyd. Der finnes det ikke noen standard og det er litt avskrekkende. Når jeg stilte inn høyttalerne, førte små justeringer i plassering til at diskanten enten ble for spiss eller at bassen ble for utflytende, forklarer han. Med bassen fant han oppskriften som kurerte problemene, nemlig fire subwoofere. Det måtte selvfølgelig stilles inn og det var ikke like hyggelig for kona som bildekalibreringen.

- Kona blir lei når jeg stiller inn lyden og hun må høre på bass-sveip etter bass-sveip, innrømmer han. For å få lyden helt på plass har han benyttet miniDSP og Dirac.

Hekta på hjemmekino

Allerede i 1994 ble Gøran bitt av surround-basillen med en Harman Kardon hjemmekinoforsterker. Kilden var riktignok en VHS-spiller og lerretet var en 28 tommer tjukk-TV.

- Da jeg fikk låne en Ask-projektor på jobben i 1998, var jeg solgt. Det var noe med den følelsen av stort bilde, sier Gøran. Men jobben i luftforsvaret førte ham på denne tiden til Italia, Bosnia og Kosovo. Så da var han helt uten hjemmekino i over to år.

- Men jeg hadde tilgang til den amerikanske basen og der kjøpte jeg en haug med DVD-filmer som jeg puttet i bagen. Da han kom hjem hadde han spart opp nok penger til en Sony VPL-VW10HT som han monterte i stua med et lerret som han trakk ned.

- Allerede da var jeg på AVS forum og fant frem til måter jeg kunne tweake fargene på. Så jeg ble veldig fornøyd. Projektoren ble beholdt i hele 6 år før han fikk byttedilla og måtte gjennom Ben Q 8720, Ben Q W5000 og JVC HD950 før han fikk SIM2-projektoren. Alle ekstremt nøye kalibrert. Så nøye at jeg mistenker at at han er ekstremt detaljorientert.

- Nei, jeg er ikke det. Jeg er bare veldig glad i teknologi og det å skjønne noe om hvordan ting henger sammen.

Perfeksjonisme

Kaffemaskin i kinoen.jpgMen jeg lurer fortsatt litt på om verten er en detaljorientert perfeksjonist når han byr på en kopp kaffe. Jeg følger med ham inn på kjøkkenet hvor det glinser i krom fra espressomaskinen og det er er en rekke duppeditter i bruk for å få den perfekte kopp kaffe. Gøran heller kaffebønner fra barista-verdensmester Tim Wendelboe i kvernen. Finner frem gram-vekten for å få riktig dose kaffe til riktig dose vann. Setter vannet på den spesielle vannkokeren som viser at det ikke er varmere enn 93 grader.

-  Varmere vann tar nemlig livet av oljen i kaffebønnene. Så det må være mellom 86 og 93 grader, forklarer Gøran som tydeligvis også er en kaffespesialist.

Jeg tar en slurk kaffe. Det er en rund smak med et hint av frukt og kakao som treffer ganen. En skikkelig god kopp kaffe. Så da jeg endelig vender nesen hjemover, lurer jeg på om det var kaffen eller bildet i hjemmekinoen som var mest perfekt. For meg er dette i alle fall perfeksjonisme.

Anlegget

Yamaha CX-A5100 surroundprosessor
Parasound Halo A21 (front venstre + høyre)
Parasound Halo A51 (center, surround og surround back)
Parasound Halo A23 (2 stk til Atmos x 4)

Oppo BDP-103D
Apple TV4
Canal Digital Cable tuner
Playstation 3
Xbox One

eeColor 3D LUT bildeprosessor. For nøyaktig korreksjon av fargerom.

MiniDSP DDRC-88BM 8 kanaler DIRAC romkorreksjon med delefilter og
bassmanagement. Den får den inn LFE signalet fra Yamaha prosessoren.
Dette splittes så til 4 suber som korrigeres med DIRAC, samt en egen kanal
som kjøres uten romkorreksjon og kun spiller opp til 40Hz som går til
Crowson Tactile Motion i stolene.

Crowson D-501 Tactile Motion Amplifier
Crowson Shadow-8 Motion Actuators. 4 stk - en til hver stol.
Sim2 Nero 3 DLP LED projektor
ISCO III L Anamorf linse for 2.35:1 format
DNP Supernova Epic CS 96" (kurvet 2.35:1 lerret)
Control4 for styring av lyd, bilde og lys

 

JMLab Focal Electra 1027Be (fronter)
JMLab Focal Utopia Be (center)
JMLab Focal Electra 1000Be (surround)
JMLab Focal Cobalt SR800 (surround back)
JMLab Focal Chorus SR700 (Atmos, 4 stk)
Ken Kreisel DXD-12012 (sub, 4 stk)