Liam Neeson var mest kjent for historiske dramaer som «Schindlers liste», «Rob Roy» og «Lincoln». Men i 2009 da han fylte 56 år tok karrieren en uventet vending. Han ble nemlig actionhelt i filmen «Taken» som spilte inn over 2 milliarder kroner i hele verden. Så på sine gamle dager har han blitt en slåsskjempe på lerretet i masse filmer. Plottene på alle disse filmene har alle de samme ingrediensene: En litt aldrende, høflig herre kommer intetanende i en situasjon hvor han blir tvunget til å kjempe mot farlige forbrytere for at familien skal overleve. I «The Commuter» spiller Liam Neeson en kjedelig forsikringsagent, Michael, som hadde et tidligere liv som tøff politimann. De siste ti årene har han vært pendler på toget til New York og hatt en trygg jobb. Men i dag får han uventet sparken. På toget tilbake kommer en ukjent kvinne bort til ham på toget med 25 000 dollar for å gjøre noe han ikke vet hva er. Når oppgaven er fullført, vil han få 75 000 dollar til. En blakk Michael blir fristet og tar i mot tilbudet. Det skulle han aldri gjort. Oppdragsgiverne er rike og mektige, og de vil drepe et uskyldig vitne på toget. De er villig til å drepe familien hans for å få det som de vil. Dette er en historie med masse logiske brister og dårlige valg fra Michaels side, men vi blir likevel dratt med i en spennende jakt som først og fremst bæres frem av Neesons glimrende ferdigheter som skuespiller. The commuter.jpeg

Regissør Jaume Coll et-Serra har tidligere jobbet med Neeson på «Unkown», «Non-Stop» og «Run All Night» og den nye filmen er absolutt i samme gata. Ikke Oscar-vinner, men absolutt noe for en aften med gutta og litt popcorn. Overveldende lyd Det man kan med sikkerhet kan si etter å ha sett denne filmen i 4K UHD, er at Liam Neeson begynner å bli gammel. Her kan du se hver eneste lille fure og rynke i en film som legger vekt på de dype svartnivåer istedenfor det lyse og fargesterke. Du får flere detaljer i 4K-versjonen som også er redigert i 4K, men mangel på mye HDR og fargesprut gjør at dette er filmen man helt trygt kan kjøpe bare på blu ray. Lydmessig er det Dolby Atmos på begge formatene. Lyden gjør mye for å skape spenningen på toget og er veldig bra presentert. Hvis du har skikkelige subber, får de kjørt seg med denne filmen. Ekstramaterialet er standard bakom-filmer som ikke er særlig spennende selv om det kan være moro å se hvordan de har bygget opp et helt New York-tog i et studio i London. Film: 4 Bilde: 5 Lyd: 6 Ekstramateriale: 2 riske dramaer som «Schindlers liste», «Rob Roy» og «Lincoln». Men i 2009 da han fylte 56 år tok karrieren en uventet vending. Han ble nemlig actionhelt i filmen «Taken» som spilte inn over 2 milliarder kroner i hele verden. Så på sine gamle dager har han blitt en slåsskjempe på lerretet i masse filmer.
Plottene på alle disse filmene har alle de samme ingrediensene: En litt aldrende, høflig herre kommer intetanende i en situasjon hvor han blir tvunget til å kjempe mot farlige forbrytere for at familien skal overleve.
I «The Commuter» spiller Liam Neeson en kjedelig forsikringsagent, Michael, som hadde et tidligere liv som tøff politimann. De siste ti årene har han vært pendler på toget til New York og hatt en trygg jobb. Men i dag får han uventet sparken. På toget tilbake kommer en ukjent kvinne bort til ham på toget med 25 000 dollar for å gjøre noe han ikke vet hva er. Når oppgaven er fullført, vil han få 75 000 dollar til. En blakk Michael blir fristet og tar i mot tilbudet. Det skulle han aldri gjort. Oppdragsgiverne er rike og mektige, og de vil drepe et uskyldig vitne på toget. De er villig til å drepe familien hans for å få det som de vil.
Dette er en historie med masse logiske brister og dårlige valg fra Michaels side, men vi blir likevel dratt med i en spennende jakt som først og fremst bæres frem av Neesons glimrende ferdigheter som skuespiller.
Regissør Jaume Collet-Serra har tidligere jobbet med Neeson på «Unkown», «Non-Stop» og «Run All Night» og den nye filmen er absolutt i samme gata. Ikke Oscar-vinner, men absolutt noe for en aften med gutta og litt popcorn.

Overveldende lyd
Det man kan med sikkerhet kan si etter å ha sett denne filmen i 4K UHD, er at Liam Neeson begynner å bli gammel. Her kan du se hver eneste lille fure og rynke i en film som legger vekt på de dype svartnivåer istedenfor det lyse og fargesterke. Du får flere detaljer i 4K-versjonen som også er redigert i 4K, men mangel på mye HDR og fargesprut gjør at dette er filmen man helt trygt kan kjøpe bare på blu ray. 
Lydmessig er det Dolby Atmos på begge formatene. Lyden gjør mye for å skape spenningen på toget og er veldig bra presentert. Hvis du har skikkelige subber, får de kjørt seg med denne filmen.
Ekstramaterialet er standard bakom-filmer som ikke er særlig spennende selv om det kan være moro å se hvordan de har bygget opp et helt New York-tog i et studio i London.
Film: 4
Bilde: 5
Lyd: 6
Ekstramateriale: 2