Nordmenn kjøper flere mobiltelefoner, enda større TVer og mer avanserte dingser. Det ga bransjen en hyggelig omsetningsrekord for 2016 hvor hele 33,2 milliarder kroner ble slått inn på kassa-apparatene. 

–Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter. Med i tallene omfatter ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PCer så vi anslår 33,4 milliarder til å være et konservativt tall på markedet, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Færre, men større TV-er

Dette er knapt noen overraskelse, for dette er noe vi har hørt fra produsentene av TV-er i hele år. Vi kjøper færre TV-er, men de er til gjengjeld større. Og selvsagt skal TV-en være større. I redaksjonen gikk vi i en periode ned fra 58 til 55 tommer og så "helt" ned til 50 tommer. Det blir rett og slett for knøttete og for lite. Høyere oppløsning og større skjermer forventes å være driveren i markedet også i 2017. FolkeTV-en er jo blitt et sted mellom 55 og 60 tommer, og selvsagt skal vi ha 4K. 3D er derimot ikke noe det blir satset på hos TV-produsentene.  

Omsetningen i antall synker med 3 prosent, mens økningen i TV-markedet er 1 prosent. 

Knalltall for dab

ruark dab.jpg2017 er året hvor Norge slukker FM-nettet, og det merkes på salget av dab-radioer. I 2015 ble det solgt 740.000 enheter på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer, og i 2016 steg dette 30,4 prosent til 965.000 enheter.

Flere mobiler

Det ser slett ikke ut til at vi blir lei av å kjøpe nye mobiltelefoner. Her økte markedet med hele 8 prosent i 2016 målt mot 2015, og det til tross for at flere har trodd at markedet er mettet. Salget av smartklokker øker enda mer, og her økte salget hele 33 prosent. Nå er dette en ny produktgruppe, og her er markedet definitivt i vekst. Derimot er det ingen grunn til å skryte av nettbrettenes omsetning i 2016. Den falt med over 18 prosent, og her er det også vanskelig å se hvordan det skal komme tilbake igjen.

  • Omsetningen i forbrukerelektronikk vokser 2,8% i 2016, til 33,2 milliarder.
  • DAB-salget stiger 30,4%
  • Salget av smartklokker øker med 33%
  • Mobilsalget øker 8%, og når 2 millioner i 2016
  • Nettbrettsalget faller fortsatt, ned 18,4%
  • 51% av nordmenn abonnerer nå på en TV-strømmetjeneste
  • Vi kjøper færre, men større TVer
  • 5% prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2016