Selv om det en noe veldig praktisk over en hjemmekinoreceiver, som jo er en alt-i-en løsning, og at man kan få meget gode resultater og opplevelser i hjemmekinoen med en receiver, er det slik at de mest ihuga entusiastene blant oss ønsker noe som tar det hele enda litt lenger. Da er en dedikert hjemmekinoprosessor veien å gå. En prosessor skiller seg fra en receiver ved at den ikke har innebygde effekttrinn. For folk flest høres det sikkert litt rart ut å betale mer for mindre, men det er det en god grunn til å gjøre. Det blir mindre støy! Når en hel mengde elektronikk skal ned i en liten boks, er det en nærmest umulig oppgave å holde alt hundre prosent adskilt. Selv om receiverne gjør en god jobb med dette er det aldri hundre prosent. Støyen er der og gjør at bakgrunnene ikke blir like sort og stille som de kunne vært i en perfekt verden. Rene signalbaner og maksimal kanalseparasjon er det man ønsker. Dette er langt enklere å få til når effekttrinnene er ryddet ut av chassiset. 

CX-A5100

Selv om 21 tusen er mye penger for de aller fleste av oss, er det i denne sjangeren relativt beskjedent. Selv om Yamaha plasserer  seg i budsjettklassen prismessig, er det lite på innsiden som har noe med budsjett å gjøre. CX-A5100 er nemlig fullstappet med teknologi. Den heteste trenden i hjemmekinoen er 3D-lyd. Du vet Dolby Atmos, DTS:X og Auro 3D. 3D lyd gir i tillegg til lyd i bredde og dybde også lyd i høyden. Det er for så vidt ikke noe nytt for Yamaha. De har bedrevet dette i en årrekke med front presence og rear presence. Den forrige prosessoren, CX-A5000 hadde begge deler, men dette kom først på hjemmekinoforsterkeren DSP-Z11. Med Yamahas erfaring med DSP teknikk har de i flere år maktet å gi oss 3D lyd, så vi får si til Dolby og DTS, Velkommen etter. Er det så andre oppgraderinger på CX-A5100 enn Atmos og DTS:X? Selvsagt er det flere forskjeller. En komplett oversikt finner du HER. Wi-Fi er på plass, noe som i 2015 er blitt en selvfølge på surroundutstyr langt ned i prisklassene. For å være klar for det nye Blu-ray 4K 41206895E4394DB0B00080E1D8786A2F_12075.jpgformatet er CX-A5100 utstyrt med DHCP 2.2. Blåtann er nå standard og MusicCast er på plass om du ønsker å prøve ut Yamahas sin multiromløsning. Sist men ikke minst vil vi også nevne at CX-A5100 er utstyrt med en ny 64 bits versjon av romkorreksjonen YPAO. Det er med andre ord ikke bare Dolby Atmos og DTS:X som er grunnen til å kaste seg over denne. Designmessig er det ikke noe som skiller CX-A5100 fra forgjengeren. Den ser til forveksling ut som en av de tyngre surroundreceiverne fra Yamaha. Det er ikke før man tar en titt på baksiden at forskjellene trer frem. Med 15 XLR-kontakter fordelt på 11.2 utganger og en inngang, er det ikke mulig å ta feil. 

Oppsett

I dette segmentet drar produsentene frem all sin ekspertise innen romkorreksjon og autokalibrering slik at resultatet skal bli så godt som mulig. CX-A5100 er definitivt ikke noe unntak. I esken finner vi i tillegg til selve mikrofonen en treermet enhet som er merket med 1, 2 og 3. I tillegg følger det med en rundt enhet som skal plasseres i midten av mikrofonstativet for en fjerde posisjon. Poenget med denne er at den løfter mikrofonen opp. Prosessoren vet selvsagt avstanden og kan ved hjelp av dette regne seg frem til både vinkler på høyttalere og den kan vite høyden på høyttalerne. Alle slike parametre er med på å gjøre jobben så grundig som mulig. Kjører man et system med to subwoofere vil disse bli behandlet som to individuelle enheter av romkorreksjonen. Når det kommer til høyttalerne i taket kan man velge blant flere løsninger. Man kan ha moduler eller spesielle høyttalere som spiller opp i taket og som reflekterer lyden ned mot sitteposisjonen. Man kan velge høydeplassering slik vi kjenner det fra Yamaha Presence, eller så kan man plassere høyttalerne fysisk i taket. Vi har valgt det siste, men det er fint å se at det finnes forskjellige valg i menyen for dette, så man ikke er låst til en metode. 

Steintøft

Når man sitter klar i det beste setet i kinoen etter at man er ferdig med kalibreringen, er det bare en ting som gjenstår. Sette på en passende film. I de to siste nummerne har jeg testet receivere som alle har kompromisser i forhold til antall kanaler. Med CX-A5100 er disse kompromissene borte. 7.1.4 eller 7.2.4 om man har to subwoofere, er per dags dato den hellige gralen i hjemmekinoen. Det er de eneste konfigurasjonene som drar full nytte av Dolby Atmos hjemme. Hva er da mer naturlig enn å sette på Terminator Genisys, vår nyeste film med Dolby Atmos? Her bør vi advare om en ting, ikke start denne filmen med ditt vanlige lydnivå. Vi pleier å holde oss på -10, men i starten av denne filmen er det så høyt at man bør være varsom. Dynamikk i mengder er det definitivt i denne filmen. Det er jo også det som gjør det gøy å holde på med hjemmekino. Det vi opplever fra CX-A5100 er en prosessor som vet hva den skal gjøre, og som lever opp til jobben sin med glans. Prosesseringen er førsteklasses med en meget tiltalende sømløshet mellom alle kanalene som bare må oppleves. Her er det ingen segregering av lydkilder, men en helhetlig lydopplevelse. Vi er plassert i midten av begivenhetene og vi blir bombardert at lyd både i bredden, dybden og høyden. Selv om vi lar oss imponere over storslagne effekter er det også viktig å høre litt igjennom dette og se hva det er CX-A5100 bidrar med. Det kanskje viktigste bidraget er den formidable prosesseringen. Yamaha er på dette området meget gode. Det er en overflod av detaljer, og alle som en får sin plass i rampelyset uten å bli blandet sammen med andre lyder. Vi er også glade for den roen vi føler er tilstede i lydbildet. Å få frem stillheten er også en egenskap som spesielt dedikerte prosessorer er flinke til. 

B9CD70F0D5DC4687A1053232B92727FE_12075.jpg

Lydinferno      

En av de filmene vi har anmeldt i dette nummeret, Mission Impossible Rouge Nation, må vi selvsagt teste ut. Dette er også en av flere filmer som kommer med 7.1.4 Dolby Atmos lydspor. Faktisk virker det som alle Atmos-kompatible filmer kommer med støtte for lyd i alle kanaler. Det gjør slett ingenting for vår del. Tom Cruise er fortsatt i stand til å lage en god forestilling selv om alderen sikkert begynner å tynge også der i gården. Den tekniske kvaliteten er det i alle fall ikke noe å utsette på. Her brukes høydekanalene til å gi oss en flott tredimensjonal opplevelse, med både effekter og ren ambient lyd. Kompisen som var på besøk påpekte at dette var noe av det råeste han hadde hørt av filmlyd i kinoen min. Det er et godt skussmål. Ta også en titt på krigsdramaet Unbroken, som er en strålende film basert på en sann historie.

Masse musikalske gener

 I denne klassen er det ikke bare lov til å ønske seg gode musikalske egenskaper. Det er et krav som skal innfris. Heldigvis har prosessorer som denne både hardware og gode arbeidsforhold internt for å lykkes. Stikkordene er lavt støygulv, kanalseparasjon og god DA-konvertering. Selv koblet til McIntosh MC301 trenger ikke denne prosessoren bekymre seg for at den ikke skal greie leve opp til forventningene. Dette låter nemlig helt nydelig både i form av rytmikk, detaljer og timing. Bakgrunnen er meget støysvak så all dynamikk og headroom har gode arbeidsforhold. Hører man på en sang som vicious delicious fra Infected Mushroom vet man at timing og attakk er viktige egenskaper for å gi låten driv og tempo. Det er en utfordring denne prosessoren ikke har noen problemer med å takle. Her får man fot så det holder når veggen av rytmer og snedige overganger velter mot oss. Setter man på noe annet, både av rolige sanger eller hardere skyts, kan man være sikker på at det ikke skal stå på prosessorens formidlingsevner.

Skreddersøm

En av de vesentligste fordelene med en dedikert prosessor er mulighetene man har til å velge effekttrinn selv. Da kan man skreddersy lyden etter størrelsen på rommet, høyttalerne og egen lydpreferanser. Vi skal dog ikke glemme at Yamaha har sin egen effektforsterker med 11 kanaler som gjorde sin entre med den forrige prosessoren, CX-A5000. MX-A5000 greier ikke å få ut hele potensialet i denne prosessoren, men den er perfekt i forhold til å drive alle de andre kanalene i systemet uten at det koster all verden. 

MusicCast

Yamaha har i år relansert MusicCast i en helt ny versjon. En av de viktigste grunnene til at dette kan bli noe som slår an, er bredden Yamaha har på sitt sortiment. Det eksisterer hele 26 forskjellige modeller med MusicCast innebygget. Det er et voldsomt utvalg. Det kommer nå innebygd i hjemmekinoreceivere, lydplanker, lydprojektorer, lydsokler, stereoanlegg  og aktive høyttalere. Kjøper man en receiver eller en prosessor som CX-A5100 har man allerede en sone med lyd. Dette kan man så bygge ut med så mange enheter som man ønsker. Lyden distribueres gjennom ditt vanlige WiFi nettverk, men er en av enhetene koblet til via LAN settes det automatisk opp et Mesh-nettverk. Noe av det som virkelig er smart her er at hvilken som helst kilde kan linkes til hvilken som helst høyttaler. Har man for eksempel en platespiller tilkoblet et anlegg med MusicCast, kan man høre lyden fra denne på akkurat den høyttaleren du ønsker. 

Konklusjon

Med CX-A5100 legger Yamaha listen høyt! Til drøye 20 tusenlapper er den nærmest som et kupp å regne når man ser på hva den har å by på. Her får man en optimal kinoopplevelse, en musikkilde som inspirerer, og starten på et multiromoppsett. Det er en kombinasjon som er vanskelig å slå!

Tekniske spesifikasjoner

CX-A5100

11.2 hjemmekinoprosessor

XLR og RCA-utganger for 11 kanaler

XLR og RCA for subwooferne

8 HDMI-innganger

2 HDMI-utganger

Støtte for MHL

4K videoprosessering og gjennomgang

mulighet for HDMI til sone 4

totalt 4 soner

Spotify Connect

Airplay

DLNA

MusicCast

Mål (B x H x D) 435 x 192 x 474 mm

Vekt: 13.5 kg