Hjemme i rekkehuset i Oslo har Birger hundrevis av kilo med hifi: Blytunge monotrinn fra Parasound (29 kilo), enda tyngre subwoofere fra Paradigm (49,4 kilo) og høyttalere fra Bowers & Wilkins som veier 94,5 kilo per stykk. Til sammen 345,8 kilo og det er før vi har tatt med en 70-80 kilo med signalkilder, surround-forsterkere og -høyttalere, kabler, lerret og projektor. Likevel er det ikke løfting av hifi-utstyr som gjør Birger bredskuldret:

  • Nei, jeg løfter litt vekter hver dag, smiler han.

Med jobb som kokk i Nordsjøen, får man litt mer tid på land. Så da blir det både lytte- og treningsøkt før kona er tilbake fra jobb og ungene fra barnehage og skole. 

Classe.jpgGode naboer

Anlegget har like mye hestekrefter som en blodtrimmet Porsche, og Birger liker å ratte litt på volumkontrollen på dagtid:

- Jeg har heldigvis tilgivende naboer, og det er ganske lydtett mellom rekkehusene, sier han og forteller en morsom episode fra første møte med en av naboene. Jeg sa jeg var glad i lyd og hun lurte på hva jeg mente med det. Da forklarte jeg at jeg var opptatt av stereoanlegg, svarte hun: «Så lenge du spiller klassisk, er det helt greit».

Klassisk er noe av det Birger spiller minst av, og det var nok greit at han ikke nevnte sin forkjærlighet for klubbmusikk fra 2000-tallet.

Clubbing

- Jeg var med og arrangerte club-arrangementer på 2000-tallet med DJ`er som Nils Noa og Inkfish. Der inviterte vi DJ`er fra hele verden og de var alltid opptatt av best mulig lyd. 

Birger ble inspirert og det var med å sparke i gang hifi-interessen. 

- Man skulle kanskje tro at jeg ville kjøpt noen hornkonstruksjoner for å skape mest mulig livelyd. Men jeg hører også mye rolig akustisk musikk med kvinnevokal som Katie Melua og Kari Bremnes. Så mitt første skikkelig anlegg i 2005 ble med Bowers & Wilkins 683-høyttalere, Lyngdorf TDAI 2200 AD-forsterker og Denons 3930 CD-spiller. Det var en drøm som gikk i oppfyllelse, sier Birger Rasmussen.

På den tiden bodde han i en hjørneleilighet på Grünerløkka. 

- Det var ikke lett å få til et anlegg der. Men lydkorreksjonen i Lyngdorf løste mye av problemene, forklarer han. 

På 90-tallet hadde han hatt Dali- og Cerwin Vega-høyttalere med billig elektronikk. For kokkejobben inviterte ikke til dyrt anlegg:

- Slik som kokkejobben er avlønnet, var det utenkelig. På den tiden var det også mest interessant å drikke opp pengene, ler han.  Etter at Birger beveget seg fra Markveien Mat & Vinhus til Nordsjøen i 2009 har oppgraderingene gått i rekordfart. Kokkejobb på sokkel er nemlig mer lønnsomt enn kokkelering på land. Det meste har skjedd i løpet av fem år.

- Uten den jobben hadde ikke dette blitt en realitet, sier han og peker på anlegget.

Heleanlegg2.jpgRomkorreksjon å dø for

Med mer penger i pungen kunne han også finne nye løsninger på EQ`en i anlegget. Lyngdorf`en er helautomatisk, men Birger ville ha en mer manuell tilnærming. Han fikk helt bakoversveis da han hørte hva det franske merket Trinnov kunne gjøre. Men prislappen var avskrekkende. 

- Da jeg var hos importøren for å ha service på min forsterker, snakket jeg litt om opplevelsen. Han sa at han hadde noe lignende som var ment for små kinoer og seriøse hjemmeoppsett. På 12 timer bestemte jeg meg for å kjøpe den, sier Birger som nå var blitt stolt eier av en amerikansk ADA TEQ 8 Trinnov Optimizer. En proff-utgave av den litt mer lettbetjente Trinnov`en. 

Han visste ingenting om hvilken jobb han hadde foran seg.

- Det var en læringskurve som unnarennet i Holmenkollen, ler han.

Hjelp fra konstruktøren

I tre døgn prøvde han å få lyd i anlegget. 

- Jeg mente jeg hadde gjort rett. Men det viste seg at jeg hadde huket av feil av på analog og digital. Det var begrenset med kunnskap om produktet i Norge. Så han måtte snakke med konstruktøren hos ADA TEQ:

- Han ringte meg klokken halv ett om natten på grunn av tidsforskjellen mellom Norge og USA. Vi snakket sammen i over en og en halv time for å finnet ut av tingene. Han spurte meg hva jeg drev med, og jeg svarte at jeg var kokk i Nordsjøen. Da sa han at jeg måtte være den teknisk mest avanserte kokken i verden. Det fikk meg til å tenke litt på hva i all verden jeg drev med, sier Birger som tror at det komplekse ved romkorreksjon er årsaken til at så mange hifi-entusiaster er skeptiske til teknologien.

Han er ikke i tvil om at Trinnovs 3D romkorreksjon er løsningen på mange lydproblemer.

- Jeg har hørt mye bra lyd, men det mangler den egde`en som Trinnov har, sier han og om Stereo+ er enig får du vite til slutt i artikkelen.

Forandring fryder

Birger har brukt mye tid på å finne den rette lyden i anlegget. Nå bruker han en Mac Book Air til å fjernstyre romkorreksjonen. Med enkle bevegelser på tastaturet forandrer han lydsignaturen, og han kan også dra i spaker på skjermen for mer bass eller mindre diskant.StyrerEQ.jpg

- Her kan jeg forandre lyden «on the fly». En del synes ikke det er nok bass og da kan jeg bare dra det opp, sier han og viser hvor enkelt det lar seg gjøre på den bærbare Mac`en.

Han bruker også ADA TEQ 8 Trinnov Optimizer til å dele lyden mellom Bower & Wilkins 802 og Paradigm Sub 1. Med så store og dyre høyttalere ville det være naturlig å dele så lavt som 40-50 Hz, men det gjør ikke Birger:

- Jeg har prøvd mye, men for meg er det perfekt å dele på 180 Hz. 

Det betyr at de digre høyttalerne nesten ikke spiller bass i det hele tatt. Men spiller ikke Bowers & Wilkins bedre bass enn ett par subwoofere? Birger slår av romkorreksjonen og spiller 802 D3 uten sub. Jeg får totalt hakeslepp. Det virker som ett par små bokhyllehøyttalere i forhold til oppsettet med subber. Du trenger virkelig ikke gullører for å høre forskjellen.

B&W 802 D3 er for øvrig glad i all kraften de får fra Parasound mektige JC-1 monoblokker:

- De er skikkelig glad i strøm. Selv om jeg deler ved 180 Hz, blir ampene glovarme etterpå, sier Birger som har plassert forsterkerne oppå subwooferne. Det har mange på nettet reagert på. Det er så tungt at det står helt stille. Dessuten er subbene konstruert slik at du kan sette et vannglass oppå dem og spille 120 db uten at det blir en krusning i vannet, sier Birger til alle som har kritisert løsningen.

Mye norsk musikk

Noen ganger spiller Birger klubbmusikk på full pupp, men vanligvis er det kvinnevokal som forfører ham i lyttesofaen:

- Et godt anlegg skal få nakkehårene til å reise seg. For meg er det viktig å få følelser av det jeg lytter på. Jeg husker jeg hørte på Sophie Zelmani i tre måneder i strekk fordi jeg synes musikken hennes var så gripende. Jeg synes også det er enormt mye bra norsk musikk; for eksempel Torgeir Waldemar, Unnveig Aas og popsynth-bandet The Fjords, sier Birger som også har noen testlåter på lur:

- Jeg bruker ofte Krumelur «Minimal Animal» for å teste bassen i et anlegg og «Division Bell» av Pink Floyd bruker jeg også som testmusikk.

Oppo2.jpgPå hifi-rundtur

Birger har søkt inspirasjon både i butikker og på hjemme hos-besøk hos andre entusiaster for å skape et bra hifi-anlegg. Han har hørt mye bra lyd og er mange ganger imponert over DIY-anlegg.

- Men jeg har 10 tommeltotter så det har vært uaktuelt for meg å bygge selv, forklarer Birger.

Noe større anlegg enn det han har i dag er heller ikke aktuelt når det skal plasseres i stua.

- For å si det sånn: Kona var ikke så glad da jeg byttet B&W 805 med 802, ler han.

Han medgir at en drøm er større hus med eget lytterom. Men for folk flest har Birger allerede oppnådd hifi-drømmen.

 

Slik låter det

Mange hifi-entusiaster har fordommer mot romkorreksjon. Det farger lyden, gir mindre oppløsning og dynamikk, mener de. Alle disse burde sporenstreks reise en tur til Birger Rasmussen for her gjelder ingen av disse ankepunktene mot et korrigert anlegg. 

Birger viste også hvordan anlegget lød uten Trinnovs 3D-korreksjon, og det var som natt og dag. Uten korreksjon ble bassen bløt og upresis og stemmene manglet fokus. 

Men hva skjedde når man skrudde på Trinnov-magien. Vi hadde med noen  test-låter:

Frank Ocean «Super Rich Kids»: Den vakre stemmen er ekstremt klar og luftig. Du kan også skille alle lagene med koring klart fra hverandre. I bakgrunnen på låta er det et mylder av snakkende stemmer og de er så realistiske at det føles som om det snakkes i rommet verd siden av. Det er en ekstrem bredde i lydbildet, men ikke like dypt. Her er nok høyttalernes plassering mot vegg noe av årsaken. Den solide og dype bassen på slutten blir gjengitt med autoritet og kontroll.

Thundercat «Show You The Way»: Dette testlåta for mellombass og den viser at subbene har full kontroll opp til 180 Hz.

Kari Bremnes «En sang fra andre sia»: Utrolig tydelig vokal som viser dynamikken i stemmen til Kari. Ikke like dynamisk som de råeste hornoppsettene, men farlig nær. Det er også full kontroll på detaljene i resten av lydbildet.

MellomtoneB&W.jpgAl Jarreau og George Benson «God Bless The Child»: Al i duett med Jill Scott er ren magi. Her får man større åpenhet i stemmen enn jeg har hørt på anlegget hjemme og duoen står spikret på hver sin side i lydbildet. Det er også fin sammenheng mellom stemmene som viser at det ikke er noen humper i frekvensgangen. Det er likevel noen sibilianter i vokalene. Er det opptaket eller anlegget?

Kali Uchis «Your Teeth In My Neck»: Svaret på spørsmålet kom i neste sang. Det perfekte vokalopptaket av Kali får håret til å reise seg i nakken. Her hører man alle detaljer uten en eneste ulyd. Jeg er sikker på at mastering-produsenten ville blitt glad for å høre låta på dette anlegget. Råbra!

Anlegget mangler kanskje den enorme pondusen og dynamikken til de råeste selvbygde anleggene vi har hørt, men Birgers anlegg tar det igjen på oppløsning og detaljer. Det er blant de aller beste anleggene jeg har hørt i en vanlig stue noensinne. Er innspillingen bra nok blir det musikalsk magi i rekkehuset til Birger.

Utstyrslista

Bilde:

Philips 65PFL9708

Epson EH-TW9200W

Dreamscreen 92 tab V5

Kilder:

Mac mini 

Amarra for Tidal

Weiss INT 202

Oppo BDP 105 Silver

HIMEDIA Q10 PRO 4K HDR

Synology NAS Disk Station DS918+

Altibox (Viken fiber)

DSP:

ADA TEQ 8 Trinnov Optimizer

Forsterkere:

2 Parasound JC-1

1 Parasound A 51

1 Yamaha MX - A5000 Aventage

Classé SSP - 800 Delta

Høyttalere:

Bowers & Wilkins 802 D3       Fronter

Bowers & Wilkins HTM71 S2 Senter

Klipsch RS 42 mk2                 Surround

Paradigm SUB1      To stk      Sub

Strøm og kabler:

Xindak FS-2  Fronter og senter

Xindak FP-1  Strømkabler

Div. interconnects: Klotz, Kimber; Van der hul 

Supra strøm fordeler MD Series mk2

15 A kurs 2 stk

Annet:

Logitech Harmony Elite fjernkontroll

Belysning fra Philips Hue

Mac book Air for fjernstyring av ADA TEQ Trinnov

Hegel HD2

Div. Akustikk tiltak

U-mic + REW

Rack fra Apollo