Tekst: Håvard Holmedal (haavard@stereopluss.no)

Det finnes et voldsomt antall forskjellige modeller i sortimentet til Pro-Ject, men det er tydelige forskjeller i utstyr, oppbygning og kvalitet selv om flere av spillerne ser ganske like ut fra utsiden. Armen, platetallerkenen, spindelen, motoren og selve plinten er ofte laget med det samme verktøyet, men med forskjellige materialer og ikke minst forskjellig presisjon og mengde manuelt arbeide involvert i produksjonen. Maskiner kan lage rimelige og helt greie platespillere, men for bedre og høyere presisjon og bedre lyd, må det mennesker inn i bildet. 

Egen pickup

Pro-Ject har tatt turen til Ortofon og fått laget en MM-pickup etter deres egne spesifikasjoner som har fått navnet Ortofon Pick It S2MM. Det betyr at Pro-Ject har god kontroll på signalet fra det hentes opp av rillene til det ender i forsterkeren din, men det betyr ikke at spilleren ikke kan låte bedre med en litt dyrere pickup. Det finnes noen helt utmerkede pickuper som Ortofon selger under eget navn, men du kan selvsagt også vurdere andre modeller. I prisklassen under fem tusen kroner finner du også utmerkede oppgraderingsalternativer fra Rega, Sumiko, Denon og Audio Technica. (Les gjerne god, bedre, beste-artikkelen i denne utgaven om pickup-er).  Har du et par 78-plater er dette spilleren. Den har 3 valgbare hastigheter, 33,45 og 78 som velges elektronisk. Motoren er spesialisolert og spindelen har ekstreme toleranser, og spinner platen med veldig lav friksjon. Dermed lager den også lite støy som forplanter seg i systemet. På spilleren sitter det en 1,5kg tung akrylplate. Pickupen sitter festet på en 8,6 tommer Pro-Ject arm i aluminium, men den er trukket med karbon for ekstra stivhet. Armen roterer på en 4-punkts bæring med meget høy presisjon. 

Pro-Ject X1

Er dette den beste platespilleren fra Pro-Ject hittil? Det er mye som tyder på det. Spilleren er stillere og påvirker eller farger lyden mindre enn sine forgjengere. Det løfter flere detaljer ut av lydbildet, og gir en bedre definisjon av opptaksrommet eller scenen. Lydbildet er dypere og romsligere, og det blir roligere i bakgrunnen med et dypere og mer utstrakt lydbilde. I en bra platespiller er jobben å hindre vibrasjoner å oppstå. Når de først har oppstått er det for sent. Det er lett å forstå at dette kan være krevende når de enkleste spillerne stort sett har alt montert på samme plint og skal bære både motor, tallerken og arm/pickup. Spilleren har egentlig ingen ting som er egnet til å dempe oppståtte problemer. Alt feil som oppstår enten de kommer fra motor, spindel eller i tone-armens lager, fanges effektivt opp av pickupen og blir en del av gjengivelsen. Pro-ject X1-Cartridge-Pick-it-S2-MM 2.jpgDe aller beste spillerne gjengir lyd på en måte hvor du knapt tror den kommer fra en platespiller, de dårligste lager så mye problemer at detaljer og informasjon hylles inn i en tåke av resonanser og støy. Men som vanlig er forskjellen fra de aller rimeligste kina-spillerne opp til X1, større enn forskjellen opp til spillere i prisklassen opp til 25-30.000.- kroner. 

Klangmessig er spilleren nøytral med en åpen og luftig spillemåte, men forskjellen fra en del andre spillere fra Pro-Ject i prisklassen under ti tusen er at den er stillere. Det gir mer detaljer og mer informasjon uten at lydbildet virker for hektisk eller pågående. Bassen er solid og dyp, og selv om hovedkonkurrenten Rega nok har enda litt mer spenst og fart, er rytmikken god og den oppfatte som presis og kontrollert på alle typer musikk, og den har orden nok til å tåle store og tunge klassiske innspillinger med fullt orkester.  Mellomtonen er åpen og detaljert og gledelig dynamisk, og den er friskere og mer opplagt enn tidligere. Diskanten er detaljert og fargerik, og det er overraskende bra detaljert det som presenteres. Rommet er stort og flott, og det er for prisklassen uvanlig godt fokus og høy presisjon på plasseringen av musikere og stemmer i lydbildet. Det bredder seg flott ut, og når også dybden og roen bakover i lydbildet er bra, blir dette i sum en platespiller som plasserer seg helt på toppen av prisklassen og markerer at også Pro-Ject er på vei oppover i lydkvalitet. 

Konklusjon 

EISA (som vi er medlemmer av) har gjort målinger av denne spilleren, og det er ingen tvil om at dette er den spilleren fra Pro-Ject som er den beste hittil, hvis man ser på oppbygning og teknisk kvalitet. Det høres også på lyden. Pro-Ject X1 er blitt en meget god platespiller og klart den beste fra Pro-Ject under ti tusen kroners-grensen.