(oppdatert artikkel) 

Vi skrev i går at det forhåpentligvis skjer noe med Soundgarden/Spaceworld. Nå er dette bekreftet og det var som vi antok at mulighetene for videre drift var tilstede. Nå er det bekreftet at kjeden går videre, men i en betydelig slankere utgave, og kvitter seg med Spaceworld-navnet og blir nå kun Soundgarden. Konseptet blir også snudd mer i retning av lydprodukter og nettsatsningen skal økes og integreres mer med butikkene. 

Av de 38 butikkene som opprinnelig var i kjeden blir det igjen 16. Det er butikker i større byer som blant annet Trondheim, Bergen, Oslo (både Storgata og Sentrum-butikkene) , Bodø, Drammen, Haugesund og Drammen, men også butikkene i de store kjøpesenterene på Strømmen og i Sandvika.  

Det skal bli interessant så se hvilke leverandører/distributører som er med videre, og hvilke merker Soundgarden fortsatt skal ha på egenimport. 

Dette skrev vi om saken i går:  

I følge elektronikkbransjen.no er Spaceworld Soundgarden oppført med 38 kjedeeide butikker, og har rundt 250 ansatte, og vi kan jo forestille oss hvordan dette føles for de som har jobbet og lagt ned mye, og til og med ekstraordinært mye energi i arbeidet med å få butikkene til å tjene penger. Kravene til selskapet er likevel betydelige. 

Spaceworld Soundgarden ble etablert før sommeren 2015, og det har vært kjent i bransjen at denne etableringen ikke har gått smertefritt, men det ble lagt ned en betydelig jobb for å få konseptet til å fungere, og da daglig leder Jan Inge Solheim gikk ut før jul 2017 og sa at de har kommet en lang vei med å få kontroll på økonomien i kjeden, og også startet to-tre nye butikker, var det nok mange som håpet av utfordringene i kjeden var et tilbakelagt stadium.  

Til E24.no sa Jan Inge Solheim, som eier selskapet gjennom Skagen Invest og Consult AS, at de ser etter mulighet for å drive videre nå rett før helgen, men i så fall blir det drift i en begrenset målestokk og med et litt annet konsept enn det nåværende. I bransjen er det knapt mulig å snakke om noe annet en konkursen, og ryktene svirrer, men om driften fortsetter ser det ut til at det blir et begrenset antall butikker som fortsatt vil være i kjeden, og at dette i hovedsak gjelder de butikkene i kjeden som er hifi-spesialister, og at konseptet får økt fokus på netthandel. Uten at det er bekreftet kan det derfor se ut som om det er senterbutikkene som blir lagt ned. 

En konkurs i denne størrelsen får mye media-omtale, og vi snakker om et utestående krav på rundt 50 millioner fra leverandører. I tillegg kommer gjeld til det offentlige.  Vi snakker altså om en forholdsvis stor konkurs med merkbare ringvirkninger i hele hifi-bransjen. 

Vi har i dag vært i kontakt med blant andre Terje Romen i Mono AS, og han er til tross for å være eier av en av selskapene med krav i boet, grunnleggende positiv til Soundgardens muligheter til å drive en del av butikkene videre, men sier også til Stereo+: "Det kan se ut som at enkelte leverandører har kommet vesentlig bedre ut av konkursen enn andre".  

Surround.no som også er eid av Spaceworld Soundgarden er etter våre erfaringer ikke direkte berørt av konkursen, men er fortsatt i daglig drift. Det er for øvrig også Spaceworld Soundgarden-butikkene vi har besøkt. 

Vi kommer tilbake med mer så fort det skjer noen avklaringer om videre drift.