Bilder: Rogers

Røttene til en av de mest kjente høyttalerne i historien kommer fra til tidlig på syttitallet (forrige århundre, altså), da det britiske medieselskapet BBC utviklet en modell de kalte for LS3/5, designet for å gi en naturlig og nøytral lyd i det trange rommet i deres mobile studioer. Fra disse kompakte modellene ble en forbedret modell LS3/5a snart lansert, og produksjonen kom skikkelig igang i 1975. Flere betrodde selskaper i Storbritannia, inkludert Rogers, Spendor, Harbeth og senere KEF fikk lov til å produsere og selge LS3/5a og noen av disse produsentene har lisens den dag i dag.

Rogers ble startet opp i 1947, og har hatt flere eiere. Fra grunnleggerne av Rogers, Jim Rogers, til Wo Kee Hong Holdings fra Hong Kong. Det har imidlertid ikke påvirket retningen til selskapet spesielt mye, og de er fortsatt dedikert til produksjonen av BBC-modeller som LS3/5a og den større LS5/9, men de har også spesielle stativer for disse høyttalerne, i tillegg til en forbedret versjon av den integrerte rørforsterkeren E20a. 

Udødelig klassiker

Som de fleste moderne stativ- eller bokhyllehøyttalere er LS3/5a Classic laget med en tradisjonell, firkantet formfaktor, uten noe jåleri i designen som kanskje ville gjøre den mer attraktiv. Formen og enkeltheten er likevel det som gjør en stor del av høyttalernes visuelle sjarm. Det er en enkel, liten boks, og ferdig med deg. Dette er ment å fungere best mulig, men likevel laget i perfekte proporsjoner og bygget med naturlige materialer. rogers ls3 5a .jpg

I motsetning til mange av dagens høyttalere, er kabinettet til laget av flere lag med russiske bjørk og har mye massivt tre i konstruksjonen. Det hele er belagt med vakker finer i finishene valnøtt, oliven eller rosetre. For et tillegg i prisen kan den leveres i nær sagt alle mulige finisher. Det inkluderer alle fargene i det såkalte RAL fargesystemet. 

For å jobbe mot jåleriet og for å fremme enkelhet og funksjonalitet, har ikke LS3/5a Classic engang et panel med par skikkelig høyttalerterminaler på baksiden. Det er bare montert et par enkle kontakter for et sett stereo bananplugger. I tillegg har den øvre delen av baksiden en stor etikett med litt grunnleggende informasjon om høyttaleren, og det er alt. 

Med unntak av kabinettets ramme er hele frontoverflaten dekket med svart stoff. Produsenten insisterer på å bruke et stoff som heter Tygan, som ikke skal påvirke lyden under spilling. Frontene fjernes ganske lett, men det blir fort klart at disse høyttalerne rett og slett ikke er ment å være uten fronter, og at fjerningen av disse bare er ment å gjøres når man vedlikeholder eller erstatter stoffet. Den svarte fronten skjuler dempematerialet som er limt på rundt høyttalerenhetene, synlige bolter og ledninger. Det er ikke gjort en eneste forandring på elementenes utseende, og heller ikke på hvordan høyttaleren ser ut når frontene fjernes. Det er ikke lekkert og helt sikkert ikke like strømlinjeformet som det skal være i år 2020, men det er noe av sjarmen. 

Elementene på innsiden av fronten er en 19 millimeter diskant med membran av polyesterfolie (mylar), og under denne er det en bass/mellomtone på 110 millimeter og her er membranen laget av et polysterenmateriale. Delefrekvensen til toveis-systemet er delt på 3kHz av et filter som er laget med metallkondensatorer og spoler i sølv. Dette loddes manuelt på et print av glassfiber. 

Når det gjelder de tekniske egenskapene, vises forventede, men beskjedne bassegenskaper. Frekvensområdet er oppgitt i området mellom 80Hz 20kHz, mens følsomhet er såpass lite imponerende som 82,5dB mens impedansen er 15Ohm. Oversatt til praktisk bruk betyr dette at de små høyttalerne krever litt av forsterkeren for å spille, og at du behøver en stabil forsterker med mye krefter. Jeg tipper at da de hadde sin storhetsperiode på 70 og 80-tallet var det svært få som hørte de slik de egentlig kunne spille. 

Magi som varer

Før vi beskriver lyden, bør det understrekes at LS3/5a Classic er veldig kompakte høyttalere. Det gjør dem svært enkle å posisjonere riktig, slik at du med disse høyttalerne ikke bør få noen problemer selv om du har begrenset plass i rommet. LS3/5a Classic er kanskje til og med de mest takknemlige høyttalerne vi har hatt i hus, og spiller til og med fantastisk selv med et begrenset antall centimeter til bakveggen. På den annen side er fysikkens lover vanskelige å gjøre noe med, og begrensningene til disse 10-liters høyttalerne er tydelige. De bør definitivt ikke plasseres i for store rom.

I testrommet vårt har vi et areal på ca. 20 kvadratmeter, men de små legendene kommet veldig bra til sin rett. Når de spiller er det veldig kjapt å høre at de har en presisjon som grenser til det spektakulære, med en helt imponerende gjenskapelse av stereobildet. Scenen de setter opp er godt utviklet av bredden, litt mindre i dybden, men vi ble veldig overrasket over stabiliteten til lydbildet og presisjonen – vel og merke så lenge du har en stor nok forsterker. Da vil det ikke være spor i lydbildet av kompresjon eller mangel på kontroll. Den negative siden av dette er som vi allerede har nevnt. Kravet til resten av systemet er betydelig.Rogers ls3 5a back.jpg

Det aller beste med disse høyttalerne er lydbalansen. Notene som synges og spilles er rene og nøytrale slik at gjengivelsens naturlighet og troverdighet er på et sjeldent høyt nivå. Dette er spesielt merkbart i mellomtoneområdet, som har en vakker tonalitet og er full av liv. Vokalene vises med en overflod av detaljer, selv om det kan kanskje kan hentes enda mer ut av dagens beste høyttalere i tilsvarende prisklasser, vil LS3/5a Classic vil likevel imponere med en dynamisk presentasjon og en imponerende musikalitet. I tillegg gir de en flott innsikt i musikken og gir et lettflytende og omfattende lydbilde, uten inntrykk av at noe mangler.

Spiller du et spor med mye bass, er det umulig å ikke legge merke til at det går en tydelig grense for hva de testede høyttalerne klarer, men det kan være vanskelig å gjøre dette til noen alvorlig kritikk. Det ville nesten være som om vi hadde en liten bil til test og så klandre den fordi den er liten. Formålet og idéen bak designet er rett og slett slik, og at løsningen på denne utfordringen kun kan finnes i større høyttalere

Det er begrenset hvor dypt de går i bassen, men LS3/5a Classic gir likevel en perfekt kontrollert bass, som passer perfekt inn i resten av lydbildet. Den øvre bassen er veldig smidig og presis, og fra disse kompakte kabinettene får musikken en veldig smittsom rytme, med imponerende makro og mikrodynamikk, og som beholder sin konsistens uavhengig av hvor dypt bassen går på innspillingen. Den aller dypeste bassen forblir bare som et hint eller en antydning, men på den annen side er det positivt at lydbildet er begrenset slik at LS3/5a Classic ikke prøver å gjengi noe de ikke kan.

Subwoofer

Det store på 70 og 80-tallet var å koble disse til en av Audio Pro sine klassiske subwoofere for å gi lydbildet mer tyngde. Skal du ha gode subwoofere til disse i dagens marked er det mest fornuftig å se i retning av B&W, REL eller for eksempel KEF, og bruk gjerne to mindre subwoofere i stedet for en stor. Høyttalerne er ikke altfor enkle å integrere med en subwoofer, men det er slett ikke umulig, og gjør du det riktig kan du oppnå et lydbilde som konkurrerer med høyttalere veldig høyt opp i pris. Men det er ikke noen mening i å kjøpe en svær subwoofer med tusen watt forsterker. Høyttalernes effektivitet og evne til å spille høyt er så til de grader begrenset at du klarer deg meget godt med 100-150watt. Da handler jakten på en passende subwoofer mer om at den er god, enn at den er stor. 

Tid er relativt

Når det gjelder de testede høyttalerne har tiden beveget seg veldig sakte. Det gjør at høyttalerne fortsatt låter magisk selv nå, nesten et halvt århundre etter at modellen ble utviklet. Dette er fortsatt nøytralt inntil det ekstreme, og de er svært kompetente på nesten alle områder. Hvis du ikke absolutt insisterer på den dypeste bassen, har et rom fra lite til middels størrelse, en forsterker som matcher, vil LS3/5a Classic spille fantastisk musikk til evig tid.