Tekst: Håvard Holmedal (havard@stereopluss.no)

Alle som har fulgt med på høyttalerbransjen de siste årene kan ikke være noe annet enn imponert over det Focal har fått til. Alle har nikket anerkjennende til deres store Utopia-serie, men med nye modeller og flott lyd har du også fått betydelig anerkjennelse hos de som ikke bruker en million på hifi.  

 Lekre kompakthøyttalere

Det er ikke bare lyden til Focal som har forandret seg, og blitt langt mer spiselig også utenfor de franske grensene, men de har også løftet design ved å legge om måten de produserer høyttalerne. Det betyr blant annet utpreget bruk av komposittmaterialer og ikke minst spennende fargebruk. Med Kanta-serien har de gått lenger enn noen gang, og alle modellene kan bestilles og kjøpes i en rekke forskjellige farger slik at du finner en utgave som passer perfekt i interiøret ditt. 

Elementene er det eneste på høyttaleren med organisk opphav. Hampen de bruker i elementene sine er så vidt vi vet både organisk og kortreist. Baffelen er som på de andre Kanta-modellene støpt i et stykke med et polymer-materiale med høy tetthet. Det har 70 prosent større tetthet enn MDF, er 15 prosent stivere og gir 25 prosent bedre demping av vibrasjoner og resonanser. For at elementene skal stå i faseriktig forhold til hverandre er baffelen svakt buet. I følge Focal gir dette økt definisjon, og bedre overgang mellom mellomtonen og diskanten. Kanta No1 kommer med et par spesialkonstruerte stativer som kompletter den ganske så lekre høyttaleren. 

Henter materialer på jordet

En av grunnene til at Focal har holdt på en stund med å utvikle elementer med hamp er at det er vanskelig. Prosessen med å støpe hampen inn i elementene uten at det stikker ut fibre i alle retninger er komplisert og tidkrevende. Det er ikke så veldig vanskelig å tenke seg hvorfor. Kravet til nøyaktighet og likhet elementene i mellom er en åpenbar årsak. Diskanten er på 27mm og kommer i samme nye utførelse som hos Kanta No2 og har bedre demping på baksiden av elementet enn tidligere modeller. kanta with stands.jpgDempingen ligger i et spesielt utviklet kammer på baksiden av diskanten. Ikke helt ulikt B&W sine diskanter, men Focal ser ikke ut til å ha noe umiddelbart behov for å plassere dem på toppen av høyttalerne sine.Løsningen gir uansett lavere egenresonans og mindre forvrengning – noe som igjen gir diskanten bedre vilkår og detaljene mindre støy å trenge igjennom. Det nye mellomtone/bass-elementet er på 16,5 cm størrelse er allerede prøvd ut med stort hell i Aria-serien, men det er alltid litt interessant å høre om det låter veldig forskjellig i mellomtonen når det kun er et element som skal dekke hele området fra rundt 3000Hz og nedover. Magnetsystemet er det samme som i de andre Kanta-elementene hvor de har jobbet seg frem til en måte å stabilisere magnetfeltet og gjør det mindre påvirkbart for induktans. Effektiviteten er oppgitt til hyggelige 88dB og det er ikke helt galt til å være en såpass kompakt høyttaler. Du får litt hjelp av rommet ditt, og det gjør at du fort lander på rett i overkant av 90dB ved 1watt. Du må fortsatt ha en god forsterker, men den behøver ikke være mer enn 50-70watt før dette blir en hyggelig lytteopplevelse. Bare pass på at den er god, for dette er meget detaljerte saker som lett høres litt forkjølet ut hvis alt ikke er helt på stell. 

Lyden

Hjemme hos meg gikk det i Primare, Electrocompaniet og McIntosh under testen, og det er interessant å høre hvor stor forskjell det blir på disse forsterkerne gjennom Kanta No1. Det alle forsterkerne hadde til felles var at det låt veldig bra, selv om de låt forskjellig og hadde litt forskjellig klangkarakter. Focal jobber samme med Naim, og det blir veldig spenstig, energisk og morsomt med alt fra Uniti Atom og oppover. De går ikke dypere i bassen med en stor forsterker. Det man hører er mer basert på at kontrollen i den øvre delen av bassen er så bra at du hører den aller dypeste enden bedre. Høyttalerne er veldig detaljerte og presise helt fra bunnen til toppen, og Focal har gjort en imponerende jobb med å hente frem de beste sidene til Kanta No2 selv om både antall elementer og kabinett er krympet, og at den savner et dedikert mellomtone-element. Kanta No1 har ikke den friheten og dynamikken i bassen som de større høyttalerne i serien, men den strekker seg faktisk ned til undersiden 40Hz, og det er for de fleste musikktyper helt greit. Også tunge utgaver av metall og rap. Selv om de mangler noen få toner i bassen får du en ganske kraftfull og tung gjengivelse som i enkelte tilfeller gjør at du begynner å lure på om det er en subwoofer gjemt bort noe sted. Selv jeg, som er ganske så avhengig av et godt fundament, er godt i stand til å klare meg godt med disse høyttalerne. Diskanten går til 40kHz, og det er ikke for å spille for naboens hunder, men for å sikre at det ikke er hørbare oppbrytningen i ørets vanlige virkeområde, som de fleste vet er sterkt avhengig av alder. Men ikke fortvil – det å mange noen tusen Hz i diskanten er ikke verre enn å mangle 10Hz i den dypere enden av bassen. Du hører bedre enn du tror, og bedre enn mange vil ha det til – selv om du er over 30. Mellomtone er veldig flott. Den er åpen og luftig, og veldig gjennomsiktig. Klangen er nøytral, og med en veldig flott balanse mellom den nedre mellomtonen og helt opp til delefrekvensen til diskanten. Høyttaleren har ikke den samme forsiktigheten som preger en del andre highend kompakthøyttalere. Klangsignaturen kan kanskje kalles litt monitor-aktig, men uten at du blir overrumplet når det er mye som foregår eller når innspillingen er i hardeste laget. 

Den er morsom å lytte til

Har du først fått denne høyttaleren i hus må du regne med at det går med litt tid – til lytting. Den er enkel å sette opp, den spiller godt med det aller meste av forsterkere, og er en god underholder. Det er veldig lett å bli engasjert, og til og med revet fullstendig med på begivenhetene. Den takler også musikk som kanskje ikke er helt naturlig å spille på så kompakte høyttalere, men jeg har forsøkt opera, store orkesterverker, tyngre metall og ikke minst elektronika. Jeg plukket frem en av de samme låtene jeg har brukt på Focal tidligere.  Det er sporet Physical Fraction fra Trentemøllers album Physical Fraction, og det er ikke annet å legge til enn at bassen er ekstremt imponerende til å komme fra et kabinett på denne størrelsen. Det er som hos storebror Kanta No2 både rent og presist, og med mye mer dynamikk enn man skulle tro. Den renheten den viser gjør at du ser tvers gjennom lydbildet og det gjør også at fokuset på hver enkelt tone, note, instrument og musiker blir helt strålende. Likevel tror jeg ikke jeg ville vurdert å handle inn et sett for å spille techno eller elektronika uten å se meg rundt etter en dugelig subwoofere, eller helt to, som kan matche den livlige og presise lyden til Kanta No1. Det er nemlig litt enklere og mindre kompleks musikk som får den til å skinne. En runde med Jan Gunnar Hoff sin Sacrifice bekrefter kvaliteten til denne høyttaleren. Innspillingen har så vidt litt ekstra varme som kler denne høyttaleren veldig godt, og når du vel er på plass i sweetspot er det et teppe av fløyel som brer seg ut foran deg. Det er vakkert, det er avslappende og det gir deg noen minutter hvor verden ellers står fullstendig stille hvor bare du og musikken eksisterer. Det er et slikt øyeblikk som jeg har forsøkt å beskrive tidligere, hvor det tar 30sekunder etter at musikken er ferdig før du lander på moder jord igjen. Arve Henriksens trumpet har sjeldent vært like flott, detaljert og med samme klanglige rikdom. kanta no1 black.jpgDet er først og fremst fordi alt låter så avslappende naturlig og raffinert. Lyden flyter lett og uanstrengt, og det er som om den ikke møter noe som helst motstand fra den entrer høyttaleren og til den når øregangen din. Det er naturlig å sammenlikne med den nye utgaven av B&W 805. Den koster omtrent det samme, men oppfører seg litt forskjellig. 805 har ikke den samme rytmiske snerten og virker ikke like superdetaljert i diskantområdet, mens Kanta No1 kanskje mangler den avslappede musikaliteten til B&W. Det blir rett og slett et spørsmål om smak, og hva man prioriterer. For egen del kunne jeg levd godt med begge. 

Konklusjon

Det er alltid en litt vanskelig vurdering dette med kompakte høyttalere. Er de kun en plan B for dem som av forskjellige årsaker ikke kan ha gulvstående høyttalere, eller er de produkter som gir deg den samme innsikten som større høyttalere, men til en mye lavere pris? I dette tilfellet er det absolutt den siste delen av spørsmålet som er mest dekkende. Den gir den samme innsikten og den samme lyden til en lavere pris. Den eneste lydmessige kostnaden er 10Hz i bassen. Et rimelig bytte, og særlig hvis du har et rom som er under 18-20 kvadratmeter. Plasserer du deg i tillegg ganske nær Kanta No1 får du et voksent lydbilde med en fantastisk definisjon av rom og perspektiv.