Kåringen av årets produkter er en prosess åpner med noe som kalles EISA-Convention, som er litt mindre enn det høres ut, men som likevel foregår over 3 dager på egnet sted i Belgia hvor et 30-tall produsenter kommer for å presentere årets nye produkter for EISA-medlemmene. I år er det faktisk flest produsenter innenfor lyd og hjemmekino som tar turen for å presentere nye og interessant produkter, og er med oss på sosiale arrangementer på ettermiddag og kveld. 

 
En del av de produktene vi får demonstrert tar vi inn til test, og selv om ikke alle magasinene som er tilknyttet EISA får hvert sitt produkt til test, må alle produkter være testet av et minimum av EISA-bladene innenfor hver produktkategori. Kategoriene er audio, hjemmekino, TV/Video, foto, bilstereo og bærbar lyd. Til sammen over 50 magasiner som representerer et stort antall land rundt i Europa i tillegg til Australia, USA og i løpet av det siste året også Hongkong/Kina, Japan og India. KEF_Q_Series_web.jpg

Mai og Juni, hvor vi helst skulle sittet på et egnet sted og tatt en utepils eller to, er en utrolig travel periode. Vi skal gjennom testing av et temmelig imponerende antall produkter, dele erfaringer og dokumentere hva vi kommer frem til. Det interessante er at selv om mange gjerne påstår at det å lytte på lyd og se på bilder, er særdeles subjektive greier, finner man stort frem til de samme produktene. Det skjer enten man bor i Scandinavia, rundt Middelhavet eller i Australia. Ørene og øynene er likevel de samme, og produktene blir vurdert på samme måte alle steder.

For å være på trygg grunn blir også et stort antall aktuell produkter testet og målt i laboratoriet. Disse målingene støtter vi oss også på i våre omtaler.

Etter en betydelig runde med lytting og testing er det klart for en lengre nominasjonsprosess som etter en temmelig bråkete, men interessant og lærerik prosess, også på et hotell et eller annet sted, ender opp som årets beste produkter.

Men det er ikke alle produkter som kan vinne. Produktene må ha distribusjon i et minimum av landene i Europa, og det sier seg jo selv at uten distribusjon i England, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Japan eller USA blir det vanskelig å nå opp. Selv om produktet for eksempel er stort i Skandinavia eller selges på internett.

Det du leser her er årets produkter som offentligjøres 15. August 2018, og så ender det hele opp med en større seanse i Berlin under IFA hvor EISA inviterer hele bransjen til en real festkveld og deler ut årets EISA-priser til de beste produktene.

Vi gratulerer alle vinnerne!