Det vi setter mest pris på med Focal sine hodetelefoner er den glimrende dynamikken og den svært naturtro, naturlige og luftige lyden. Balansen pleier å være utmerket og bassen god, dyp og deilig. Med sin nye modell Bathys, tar ikke Focal opp kampen mot storheter som Bose, B&W eller Sony, men løfter både konstruksjon, pris og ytelse til et høyere nivå. Det kan nok være smart, for det å forsøke å trenge seg inn i den mest konkurranseutsatte prisklassen kan fort vise seg å være krevende - på mange måter. 
Navnet er visstnok inspirert av en selvgående dypvannsubåt eller en "bathyscaphe". Hvordan den koblingen har oppstått er et åpent spørsmål, men kanskje kommer det til meg i løpet av testen. 

Oppakning

Focal Bathys kommer med et fint og godt beskyttende etui som i tillegg til hodetelefonene også rommer det du behøver av kabler. Focal Bathys kan ikke klappes helt sammen, men klokkene kan vris slik at etuiet er forholdsvis slankt. Oppakningen avslører en hodetelefon med flott materialer, og selv om det er litt plast er det også lær, aluminium i selve bøylen og magnesium i gaffelfestet der bøylen fester til klokkene. Hodebøylen er i skinn og mikrofiber, mens de utskiftbare putene på selve klokkene er i skinn. BATHYS_Illus.jpg
Med Naim/Focal-appen går tilkoblingen uten problemer, og jeg hadde lyd fra Qobuz-appen på få minutter selv om det som vanlig var en programvareoppdatering til hodetelefonene som lå og ventet. Mønsteret på utsidene av klokkene er ikke forresten ikke tilfeldig. Det er gjort slik for å lage et asymmetrisk mønster som sammen med den åpne konstruksjonen gir gode akustiske egenskaper på innsiden av klokkene. 

Flere bruksmåter

Selv om Focal går ut og sier den er en trådløs hodetelefon, med alt det innebærer, er ikke det den hele og fulle sannheten. Det er mer. De har også sin egen DAC-modus. Med en USB-C kabel fra PC-en, Mac-en eller nettbrettet kan du spille av lyd i inntil 24bit/192kHz. Jeg koblet hodetelefonene til en MacBook Pro, via en iPad Pro med camera-adapter fra lightning, men også en iPad Air 4 med USB-C, og det var helt uproblematisk å spille av musikk fra Tidal, Apple Music eller Qobuz. Veldig bra låt det også!
Denne muligheten til å veksle mellom Bluetooth (5.1) når man er i bevegelse, og så koble over til kablet drift når en kommer frem til hytta, hotellet eller arbeidsplassen, er en veldig hendig funksjon. I tillegg sparer Focal deg for den ekstra dingsen av en bærbar digitalkonverter hodetelefon-entusiastene gjerne har meg seg i lomma eller i skulderveska - når de er på tur. Du kan selvsagt også benytte dem med en analog 3,5mm kabel direkte fra en kilde som har mini-jack hodetelefon-utgang. Mulighetene er mange. 
Batteritiden er oppgitt 30 timer, men det er med både Bluetooth og støykansellering slått på, og går du tom for strøm kan 15 minutter hurtiglading gi deg 5 timer lytting. Jeg syntes jeg har brukt klokkene en evighet, og de må fortsatt ikke lades. 

Under ses tre skjermbilder fra den oversiktelige appen. Fra venstre: Åpningsbildet med de enkelte valgene, støykansellering i midten og den enkle equalizeren i midten. 

 

Naim Focal App.jpg

Elementer

Alle elementene som er benyttet i Focal sine hodetelefoner er dynamiske og har en M-formet membran. I Bathys er elementene laget av aluminium/magnesium for å få, sammen med M-formen, den optimale balansen mellom vekt og stivhet. Membranen er 40mm og hjelper til med å spille bass ned til 15Hz. De spiller opp til 22kHz i diskantområdet og har en evne til skille ut detaljer som gir dyp innsikt i lydbildet som gjengis, men uten at det er påtrengende, skarpt eller hardt. 
Elementene er montert i vinkel og litt foran øret, for å gi et lydbilde som likner mer på et par vanlige stereohøyttalere i stua, men det blir ikke det samme som "the real thing" med lyd som kommer forfra slik vi er vant til fra stereoen eller fra konserter. Likevel er lydbildet er stort og flott, og det er flott avstand ut til ytterpunktet av lydbildet som omkranser hodet. Tenk om lyden i et stereoanegg både kunne oppleves så nært og uforstyrret, og samtidig ha naturlig tredimensjonalitet og fokus på instrumenter og stemmer!

Støykansellering

Støykanselleringen har 3 innstillinger. Transparent - som gjør det mulig å holde fokus på omgivelsene, "Soft" - som er litt støykansellering og som kanskje egner seg best hjemme eller på kontoret, og så er det "Silent" som har hardere støydemping og kanskje passer best på bussen, trikken eller flyturen. Støykanselleringen bidrar svært lite til å farge eller redusere lydkvaliteten, og støyer veldig lite. Selv om de ikke er absolutt støyfrie. Det er likevel et så lavt nivå av sus at du ikke hører noe til det under lytting til musikk. 
Når du første er inne i appen kan du også stille inn din egen personlige lyd med en svært oversiktelig 5-bånds equalizer. BATHYS_Case_Ouv.jpg

Lydkvalitet

Har du hørt en hodetelefon fra Focal tidligere har Bathys en ganske så gjenkjennelig lyd. Focal sine modeller spiller ganske likt, men med forskjellige nivåer av detaljer, transientrespons og dynamikk. Bathys plasserer seg et godt stykke over ANC-modellene fra Bose, B&O, Yamaha og Sony jeg har hjemme, men skiller seg ikke spesielt ut når det gjelder støykanselleringen. Den er fortsatt bra, men den følger ikke med på Bathys sine store lydmessige forsprang på resten av startfeltet. Det føles også som den trådløse tilkoblingen via Bluetooth ikke helt klarer å utnytte Bathys sitt potensiale for lydkvalitet. Det blir litt gråere og flattere, men det har selvsagt ikke Focal sin feil. Bluetooth er som vanlig den største utfordringen, og det er den selv om den her operer på den høyeste båndbredden som er tilgjengelig. Har du en kilde-enhet som ikke har HD-utgaven av Bluetooth, blir de enda litt mer musikalsk gråvær. Likevel har Focal gjort en bra jobb med å korrigere elektronisk, og jeg har til gode å høre en hodetelefon som spiller så bra via Bluetooth. Likevel - det er når du kobler hodetelefonene via digital-kabelen og benytter den innebygde USB Audio digitalkonverteren, det virkelig begynner å låte flott. 

Jeg spiller Trond Granlund og "Sanger jeg lærte av Jokke", og det låt feiende flott. Stemmen til Granlund høres akkurat passe slitt ut, og er fantastisk detaljert og rik. Tenk om denne lyden hadde vært tilgjengelig via et vanlig stereoanlegg! Granlund tar plass i midten av lydbildet, og du hører egentlig ikke noe særlig til de skrått plasserte elementene, helt til du sammenlikner med andre hodetelefoner. Da hører du at det gir mening å montere elementene på denne måten. Lydbildet blir faktisk flyttet litt fremover. Vi får ta imot det vi får akkurat på dette punktet. 
Lydbildet er ellerst stort og innholdsrikt, og legger seg som en stor sfære rundt hodet med imponerende avstand fra midten av lydbildet og ut til den ytterste sirkelen av lyd. Det snakkes mye om omsluttende lyd om dagen, men her får de det til på imponerende vis med et lydbilde som bretter seg ut i nesten 360 grader. Luftige og romslige innspillinger blir veldig flott gjengitt og en god musikkopplevelse. 

Med hardere former for musikk, Trond Granlund går jo svært stille i dørene på sin plate, våkner Bathys til live også i bassområdet. Bassen er dyp, har skikkelig volum og er du litt uforsiktig med volumkontroller er det så kjeven knaker i sammenføyningene. Jeg spiller blant annet Bliss sin "Song for Olabi" som er et spor jeg har brukt veldig mye, og som er litt vanskelig å få til - og særlig med fulltone-elementer som her. Perkusjonen i starten på låta får selskap av en meget dyp bassdrone, og øvelsen blir da å få den brønndype bassen gjennom til ørene uten at den forstyrrer klangen, intensiteten og detaljene i de forskjellige slagverkinstrumentene oppover i mellomtonen. Selv om man kan tenke seg at bevegelsene i membranen på innsiden er relativt store, spiller bassen veldig fritt og åpent, samtidig som lyden er stødig, fokuset og detaljert i mellombass og mellomtone. Dette sporet viser også frem den utmerkede dynamikken til Bathys. Det settes opp et veldig levende og gjennomsiktig lydbilde med flott dynamikk, og da snakker vi særlig om mellomtonen hvor piano, gitarer og diverse slagvekinstrumenter lever livene sine. Anslagene blir høyst troverdige og naturlige, og utmerket fremdrift og presisjon gjør musikken svært underholdende.BATHYS side.jpg

Mens et stereoanlegg ofte må ha litt volum for å "våkne" spiller disse hodetelefonene balansert og fyldig, selv på lave volumnivåer. I tillegg er lyden veldig lettflytende og enkel å forholde seg til på alle volumnivåer - også de svakeste. Med familiemedlemmer eller kollegaer i umiddelbar nærhet er dette også en god ting. Bathys er såpass åpne at de ikke demper så mye av musikken som du kanskje håper på, men du vil garantert sette pris på balansen og det musikalske innholdet - selv når du spiller på lavt volum. Når du er alene kan du selvsagt dra på det du gidder, og det vil du fort finne ut er ganske mye. En ting er det gjennomsnittelige volumet, men selv når du drar på litt, er dynamikken og volumreservene ganske betydelige. At den også klarer å gjengi dynamikk uten å komprimere eller gi fra seg hørbar forvrengning eller resonanser, gir ennå noe ekstra poeng i notatblokka. 

Konklusjon

Med høy komfort, ekslusive materialer og helt brukbar støykansellering er mye gjort, men det er først og fremst for lydkvaliteten du kjøper et par Bathys. De spiller veldig klart, tydelig, levende og dynamisk. Focal Bathys gjør det moro å lytte til musikk, og når de først er på plass over ørene er komforten så god at de blir de sittende der noen timer. Jeg har benyttet øreklokkene både til jobb og fritid en ukes tid, og til alt jeg kan komme på av musikk. De leverer på høyt nivå lydmessig, uansett musikksjanger, og parkerer de mer kjente hodetelefonmerkene fullstendig når vi snakker om ren lydkvalitet for pengene.