Bilder: Pressebilder og Roy Ervin Solstad

Den norske artisten Kari Bremnes har imponerte tilhørere med sine ekstremt artistiske opptredener og en verden av lyd som virkelig er noe helt spesielt i mer enn 30 år. Hjemme i Norge er komponisten og sangeren en veletablert stjerne, men her i Tyskland er hun fortsatt betraktet som en skjult perle, og et innsidetips i musikk-industrien.

I år vil Kari Bremnes besøke verdens største utstilling for lydprodukter, HIGH END som merke-ambassadør. På utstillingen vil hun komme med et kort innlegg på pressekonferansen og senere gi de besøkende en mulighet til å møte henne personlig og få hennes autograf. Det blir også en mulighet til å kjøpe en håndsignert utgave av hennes nye album «Det vi har».

HIGH END SOCIETY (HES) intervjuet nylig musikeren i oppløpet til messen.kari bremnes 1.jpg

- HES: Vi er utrolig glade og spesielt stolte over at en så kjent artist som deg har besluttet å være så aktivt involvert i vår highend-utstilling. Hva var det som overbeviste deg til å støtte HIGH END som merke-ambassadør, en utstilling som fokuserer sterkt på reproduksjon av musikk?

- Kari Bremens: For å være helt ærlig så var jeg i begynnelsen litt skeptisk i og med at jeg generelt er skeptisk til å fronte noen som helst som ikke er direkte koblet til hva jeg lager eller skaper. Inne i hodet har jeg lovet mitt publikum at jeg aldri skal bedra dem, eller forsøke å selge noe som ikke er koblet til musikken min.  Derfor vil jeg aldri gjøre reklame for et bestemt merke, men HIGH SOCIETY er en utstilling med utstyr for at musikken skal kunne oppleves på sitt aller beste.  Det er årsake til at jeg ville gjøre dette, og ikke minst viktig; jeg har en sterk følelse av at folkene som arrangerer denne utstillingen gjør det for musikken.

- HES: Du kombinerer fasinerende musikk med høykvalitets opptaksteknologi og dine album har vært flotte eksempler på en helt spesiell lydkvalitet helt fra starten. Hva gjorde deg interessert i høykvalitets musikkproduskjon?

- Kari Bremnes:  Da mitt første soloalbum skulle lages var jeg ivrig etter å finne folk som setter høy standard for hva de presenterer og hvordan de presenterer det. Mitt tidligere plateselskap, KKV ( Kirkelig kulturverksted ) og produsenten Erik Hillestad var stolte over at de holdt seg på et visst nivå, også i forhold til lyd, og jeg ville virkelig bli en del av alt det. Vi spilte inn flere av mine tidligere album i Rainbow Studio i Oslo med Jan Erik Kongshaug som tekniker. Dette er et legendarisk opptaksstudio takket være kunnskapene til Kongshaug, og hans smak for stor, akustisk lyd. Folk fra hele verden kom for å spille inn der. For eksempel Manfred Eicher for ECM. Selv om mine senere album er spilt inn i andre studioer jobber jeg fortsatt med folk som ikke gjør kompromisser når det gjelder å lage høykvalitets innspillinger, mikser og mastringer, som min viktigste partner og akkurat nå produsent Bengt E. Hanssen. Jeg må også nevne George Tanderø her for hans kunnskaper om miksing og mastring.

KariBremnes_pressefoto_3.jpg- HES: Du har en stor følgerbase i lydindustrien. Mange av dine fans er, selvfølgelig, også interessert i deg som person. Du forteller alltid historier i dine sanger og har tidligere sagt at tekstene dine er basert på observasjoner av folk og livet. Dine tekster er veldig levende. Hvordan opplever du disse møtene som så tydelig er inspirasjonen for dine historier?

- Kari Bremnes: Det er historier overalt og hos alle, men du må være åpen for dem. Et eksempel er drosjesjåføren på veien hjem i Oslo. Han fortalte meg at han var en tidligere danser, men hadde mistet sin dansepartner – kvinnen han elsket, slik at han aldri kunne danse igjen. Han hadde tårer i øyene da han fortalte meg det. Jeg var veldig rørt at historien hans og skrev den ned den samme kvelden, men det tok meg et helt år å finne ut hvordan jeg kunne lage en sang av den.  Noen ganger når jeg ikke kan stoppe å tenke på et slikt møte – eller noe jeg har lest, vet jeg at det er en sang der inne et eller annet sted som venter på å komme ut. Det er opp til meg å gjøre jobben med å grave den frem.

På mitt siste album, Det Vi Har, er det en sang om stemmen til Rim Banna, den palestinske artisten, en fantastisk sanger. Hun er en venn av meg, og vi sang sammen på albumet Lullabies from the Axes of Evil. Hun har hatt kreft i mange år, og går inn og ut av behandling. Jeg snakket med henne mens vi spilte inn mitt seneste album og jeg kunne høre det var noe rart med stemmen hennes på telefonen. Hun fortalte at hun hadde mistet stemmen på grunn av den harde behandlingen. «Kari, jeg kan ikke synge mer» sa hun. Jeg ble fullstending nummen. Jeg ville virkelig gjøre noe for henne, men ingen kunne hjelpe med å finne frem den fantastiske stemmen hennes. En dyp tragedie! Jeg så en parallell til historien om hennes palestinske folk som mister landet sitt bit for bit. Jeg skrev sangen «Rim sin stemme» den samme kvelden.

- HES: Du skriver både tekst og musikk. Hva kommer først? Er det melodien eller historien?

- Kari Bremnes: Teksten kommer først. Tekstene er det som får igang musikken inne i meg. Jeg klarer ikke å gjøre det den andre veien, selv om jeg har forsøkt. Jeg må alltid vite hva jeg skal si før jeg kan finne en måte å si det.

- HES: Hvordan startet interessen din for musikk?

- Kari Bremnes: Jeg kan faktisk ikke tenke tilbake til et tidspunkt musikken ikke var der. Moren min spilte Piano, og hun sang masse. Min eldre bror begynte å spille gitar ganske tidlig, og jeg begynte å spille fiolin, piano og gitar, mens min yngre bror Lars spilte saksofon. Jeg vokste opp i et hjem hvor musikken var en essensiell del av hverdagen. Faren min er dikter, så tekst, sang og musikk var alltid rundt meg. Likevel tenkte vi aldri at det kunne være mulig å tjene til livets opphold av noe av dette. Tanken streifet meg ikke engang. Og i dag er mine to brødre, Ola og Lars profesjonelle musikere og låtskrivere.

-HES: Har det vært noen spesielle inspirasjonskilder som har hatt betydning på musikken din over tid?kari bremnes3.jpg

- Kari Bremnes: Første gang jeg hørte Leonard Cohen ble jeg dypt berørt, slik jeg ble det med både Joni Mitchell og Bob Dylan. Det er fordi alle tre er gode poeter i tillegg til å lage musikk. Joni Mitchell skiller seg likevel ut på grunn av hennes kvaliteter som musiker og i måten hun behandler gitaren. Hun er pur inspirasjon!

- HES : Musikk er ofte omtalt som et universelt språk. Hva betyr det? Og hva er det som gjør musikken universell?

- Kari Bremnes: Min egen erfaring er at musikk har evnen til å nå ut til mennesker over landegrensene.  Når jeg spiller min musikk i andre land, på norsk, tar folk det inn følelsesmessig selv om de ikke forstår noen av ordene. Musikken synes å nå frem til andre nivåer av sinnet vårt, og på den måten berører vår sensitivitet.

- HES: Hva slags råd vil du gi til unge musikere som ønsker å bli profesjonelle?

- Kari Bremnes: Det eneste rådet jeg kan gi er at en er ærlig i måten man utrykker seg, og gjør det man virkelig føler for å gjøre, være i stand til å utrykke det, jobbe seriøst med det og fortsette å søke. For å bygge en tilhører-skare tror jeg du må være dypt interessert i å kommunisere med mennesker.

- HES: Hva er planene dine for resten av året?

- Kari Bremnes: Vi vil turnere i Tyskland fra 24. april til 7. mai, som er noe vi virkelig seg frem til. Vi vil også gjøre noen festivaler i sommer. Siden vi turnerte så mye i fjor og i januar/februar, kommer vi til å bruke høsten til å finne ut hva vi skal gjøre videre.