Tom Vedvik_IMG_1763.pngVi ber Tom Vedvik i TT Micro om å utdype årsaken til dette!

Årsaken er en produksjonsfeil i batteriet hos en tredjeparts leverandør, som i sjeldne tilfeller kan forårsake overoppheting. Pinell er kjent med feil på batteriet i 14 av nærmere 50 000 solgte radioer. Men det er 14 tilfeller mer enn vi aksepterer. Kundesikkerhet er øverste prioritet for Pinell, og vi har derfor frivillig besluttet å tilbakekalle produktet.

Hva er det som er feil med batteriene?

Tross meget grundig sjekk av batteriene før vi tok de i bruk i Pinell, inkludert sjekk hos norske NEMKO, viser det seg at det har vært forurensning under produksjonen i noen av dem. Denne forutrensningen kan føre til overoppheting. Dette har så langt vi vet kun havnet i noen radioer, men det er umulig for oss å vite hvilke som dette kan ha skjedd med, så vi tar ingen sjanser og tilbakekaller derfor alle.

Hvordan kan kunder som sender inn radioene sine vite at de fremover er trygge med sin Pinell GO/GO+?Merker nye produkter.jpg

Vi har bestilt nye batterier av Hans H. Schive AS, som har levert batteriløsninger i mer enn 30 år og er i dag en betydelig leverandør av standard og skreddersydde batteriløsninger til olje- og offshore, samt til industri og forsvarsapplikasjoner.

De nye batteriene er konstruert med tanke på optimal energitetthet, livstid, robusthet og sikkerhet. Battericellene er av ypperste industriell kvalitet og produseres av Panasonic i Japan. Panasonic er en av verdens aller største og mest respekterte produsenter av Li-Ion batterier.

I tillegg har vi merket radioer som er oppgradert med det nye batteriet, forteller Tom Vedvik.

Hva skal kunder som har kjøpt en av disse radioene gjøre?

Trekke ut stikkontakten på sin GO/GO+, slutte å bruke radioen og følge instruksjonene for tilbakelevering, sier Tom Vedvik til Stereo+ og fortsetter: Alle kunder vil få skiftet ut batteriet på sin GO/GO+ radio, og få returnert radioen med helt nytt batteri. I tillegg oppgraderer vi alle radioene med den siste programvaren, slik at kundene får tilbake et enda mer moderne og bedre produkt.

Vi ber alle som har en slik radio gå inn på nettadressen www.pinell.no og klikke seg inn på saken om tilbakekallingen. 

Der finner du som kunde et registreringsskjema som du fyller ut. Når du er ferdig med utfyllingen, kan du skrive ut en postlapp med forhåndbetalt porto. Pakk radioen din forsvarlig i en eske, klistre på postlappen på utsiden og lever den på nærmeste postkontor. Du trenger ikke å sende inn strømforsyningen.
Vi skifter batteriet, oppgraderer radioen og sender den tilbake til så raskt vi klarer.

Hva skal kunder som har hatt en overoppheting gjøre?

De som har hatt en overoppheting kan gå til forhandleren der de kjøpte den og få byttet den i en ny oppdatert versjon med sikkert batteri. Alternativt kan de kontakte vår kundeservice på telefon 22 74 88 40.


Stereo+ kan bare håpe og tro at batteribyttet går så smertefritt som mulig for både kundene og Pinell. Radioen er lydmessig testet av flere bransjeblader og har scoret meget bra i testene, så det er trist at en useriøs underleverandør har satt Pinell-kundene i fare.

Når Stereo+ skulle teste returlinken var den i øyeblikket nede. Men Tom Vedvik forsikrer om at den om veldig kort tid blir aktiv. Vi jobber på spreng med å få på plass logistikken med Bring, til kundenes beste, avslutter Tom Vedvik fra Pinell.

OPPDATERING 10.09. kl 15: Skjemaet for retur er nå aktivt hos pinell.no