Jeg vet at det smerter et hifi-hjerte å kvitte seg med utstyrsracket, de flotte forsterkerne, digitalkonverterne og kablene som knytter det hele sammen. Derfor er ikke aktive, trådløse høyttalere for alle. Men det viser seg at det er mange som kjøper høyttalere som KEF LS50W, Dali Rubicon 2C, B&W Formation Duo, Devialet Phantom og andre modeller som ikke verken har plass, planer eller «tillatelse» (tolk det som du vil!) til å lempe inn masse elektronikk og store høyttalere i stua. Da er et par aktive og trådløse høyttalere midt i blinken. 

Nesten alt er innebygget

Du kan benytte Rubicon 6 C som kun en aktiv høyttaler. Du kan koble til en forforsterker eller digitalkonverter med volumkontroll og spille musikk så mye du orker, og på et kvalitetsnivå som nok vil overraske mange. Men du kan også velge å kjøpe den med en kontrollmodul som Dali kaller Sound Hub. Den tar et antall kilder direkte inn, og kan også utstyres med en modul for strømming av lyd fra diverse musikktjenester som Tidal og Spotify, og selvsagt også Qubuz, når denne tjenesten endelig blir tilgjengelig i fedrelandet.  

Men for å begynne med selv høyttaleren. Høyttaleren er en Rubicon slik vi kjenner den fra tidligere, men nye SMC-elementer for bass-mellomtone, hvor selve magneten er støpt av et metallgranulat og ikke er strømførende og med membraner forsterket med trefiber, og så er det selvsagt deres hybrid-diskant som består av både en soft-dome og en bånddiskant. Den «vanlige» diskanten jobber slik den gjør i de fleste andre høyttalere, men bånddiskanten kommer inn og hjelper til på de aller høyeste frekvensene.
Hvis noen lurer på om prinsippet fungerer må de gjerne høre på Rubicon 2 C og 6 C ved siden av hverandre. Luftigheten og åpenheten er rett og slett på et høyere nivå.

dali rubicon 6c.jpgKabinettet er slik vi kjenner det fra tidligere med alle sider i 25mm MDF, separate kamre for de enkelte elementene, og lekker finish i høyglans eller ekte tre-finér. Det ser faktisk ganske flott ut. Den passive utgaven spiller allerede ganske fintkoblet til en helt standard forsterker, men i de aktive utgavene har Dali bygget inn et antall klasse D-forsterkere.
Det sitter to stykker i hver høyttaler, og de levere 250watt hver. 250 solide watt til bassene og de samme 250 wattene til hybriddiskanten. To helt identiske forsterkere for mest mulig homogen klang. 

Før lyden kommer til forsterkerne har den gått via en DSP og en 24bit digitalkonverter. DSP-en i denne høyttaleren gjør mer enn å bare fungere som et aktivt delefilter. Den korrigerer også frekvenskurven, retter opp fasen og sørger for at elementet hele tiden drives optimalt. En av de tingene Dali har gjort er å gi elementene mindre mekanisk motstand.
Spideren til elementene vil vanligvis være med å sikre at elementene ikke får for stor vandring, og dermed kan bli ødelagt. Denne motstanden er minsket, og stivheten i spideren er kun det den absolutt må være. Fordelen med å vite hvilken forsterker som skal brukes, gjør også at elementene kan skreddersys til akkurat denne.  

Dali Sound Hub

Sound Hub er noe Dali tenker at du skal kjøpe i tillegg, og er ikke inkludert i prisen, og har du først kjøpt deg en Sound Hub, er det nesten tullete å ikke ta med seg en MCD-modul med tilgang til Tidal og Spotify, og mulighet for multirom med andre enheter i Bluesound-universet. 

Da har du tilgang til et veldig fleksibelt system med nok innganger, nettradio og alle strømmetjenestene som for tiden er tilgjengelige i Norge. Med en Bluesound-modul får du også tilgang til MQA-mastere i HD-kvalitet fra Tidal. Det kan sikkert diskuteres om MQA er en nødvendighet, men det behøver du ikke tenke på. Spill den musikken du vil fra Tidal. Er den kodet med MQA får du strømming i full HD. Ellers er oppløsningen den vanlige CD-oppløsningen 16bit/44,1kHz. Det spiller ikke så ille det heller! Du er også avhengig av Bluesound-modulen for å få Sound Hub koblet til nettverket ditt. dali rubicon 6 c black.jpg

SoundHub har et par analoge innganger (RCA og 3,5mm minijack) som betyr at du får plass til en CD-spiller, eller signalet fra en platespiller/ RIAA, og kanskje en kabel fra en mobiltelefon. Den har også en coax og to optiske digitale innganger som gir det mulighet til å koble til en CD-spiller, BluRay-spiller (ikke surround) eller TV-en din. 

Veldig lettflytende lyd

Jeg må si at jeg likte den mindre Rubicon 2 C veldig godt. Den hadde en måte å spille på som var veldig avslappet og lettflytende, og du satt hele tiden med en følelse av at lyden kom fullstendig uhindret ut av boksen. 

Det samme opplever jeg med Rubicon 6 C, men her får man enda en dimensjon, eller to, lagt til lyden. Jeg kan klare meg uten bass, men når det første skal være frekvenser ned under 40Hz (den er oppgitt til å spille ned til 37Hz, men har respons et godt stykke under dette) må det være stramt og kontrollert. Dypbass som strever ødelegger for resten av lydbildet. 

Nå har ikke Dali valgt å la bassen gå helt ned i kjelleren slik som for eksempel System Audio Legend 40 Silverback, men det er ikke slik at det mangler bass, eller at høyttaleren på noen måte er slank i lyden. Bassen er nemlig mektig og dyp, men også mesterlig kontrollert og stram slik at du kan hente ut instrument-detaljer imponerende langt ned i bassområdet. En bra test kan være å spille musikk avspilt fra et piano/flygel. Med Rubicon 6 C kan du følge tonene helt ned i dypet (flygel spiller ned til 27,5Hz) og høre hvordan høyttaleren gjengir de lange strengene, hvordan overtonene får resten av strengene til å spille med, og hvor dypt og naturlig klingende det faktisk er. Denne øvelsen er ikke enkel, men Rubicon spiller med og gjør det uten å anstrenge seg eller stresse. 

Det samme skjer når jeg spiller Trentemøllers Take me Into Your Skin. Bassen på dette sporet er rund og duvende, og ikke så lett å få på plass, men selv på lavt volum er høyttalerne nede og plukker opp selv den aller dypeste bassen. Dette sporet er i tillegg litt rotete og kan fort bil skarpt og masete. Likevel holdes det hele pent på plass og alt foregår i svært rolig og avslappede former. Klangen er ikke varm og tilgivende, men den er fokusert og utrolig detaljert med en masse detaljer. 

Med musikk i den helt andre enden av sjangerskalaen spiller jeg Magnificat: IV Et misericorda i masterkvalitet (MQA), og kjenner en emosjonell kobling til musikken som oppstår når balansen, tredimensjonaliteten, fokuset og gjennomsiktigheten er på høyt nivå – slik som her. Koret er så inne i granskauen mektig, detaljert og romslig at håret på armene står rett ut, og jeg får full gåsehudbehandling. Innspillingen er forøvrig sterkt anbefalt! Jeg er også innom Ole Bulls I Ensomme Stunde, også i MQA, med Annar Follesø og Kork. Det er nasjonalromantisk så det holder, men så stort, så utrolig vakkert og så ensomt. Bilder av brede daler og store fjell danner seg på netthinnen, og jeg sitter plutselig på en rått tilskåret krakk på en ensom seter, og kikker ut bak de tynne gardinene. Mektig! Høyttalerne er forbausende lite i veien for musikk-opplevelsen, og både fiolinist og orkester får en bred og flott definert scene å boltre seg på, samtidig som det opplevelse en voldsom nærhet til hendelsene foran meg. 

Den «offisielle» lytteseansen avsluttes med Tool og deres Pneuma, og jammen meg kan høyttalerne spille metall og tunge gitarriff også. Og det er ikke bare slik at høyttalerne fikser det, men de blir med ett noen helt andre beist enn de var på Ensomme Stund. Den lette og følsomme nasjonalromantikken er som blåst bort, og med ett er det svært, tungt og heftig med dali rubicon 6 c med hub.jpgflerrende riff, tung bass og hektisk slagverk. Det er rått og hardt, og høyttalerne er nesten ikke til å kjenne igjen. Jeg klarer ikke helt å motstå fristelsen og spiller både høyere og lengre enn det helsemyndighetene anbefaler, og jeg liker det. Det er fortsatt gullende rent. Høyttaleren komprimerer minimalt, og dynamikken er utrolig heftig selv om du allerede i utgangspunktet spiller ganske høyt.  

Fleksibel og allsidig 

Spør du meg hva slags musikk denne høyttaleren egner seg aller best til, er svaret – det meste. Om det er klassisk, jazz, rock, metall, tung Rap eller RnB som står på menyen har høyttaleren så liten påvirkning på det du hører. Det som går inn, kommer uvanlig upåvirket ut igjen, og høyttalerne er uvanlig ærlige gjengivere av musikk i alle sjangere. Og om du foretrekker å spille kun bakgrunnsmusikk er ikke så altfor nøye. Den starter å gi et fullverdig lydbilde allerede på svært lave volum, og har akkurat på dette området en egenskap som ofte savnes i mange systemer. 

Konklusjon 

Det er altså slik det kan gå når en produsent tar kontrollen helt fra kilde til høyttaler. Da får du den lyden Dali vil du skal ha, uten innblanding av annet utstyr som kan forstyrre eller rote til lydvisjonen. Resultatet er at du får er en høyttaler som i utgangspunktet låter flott, nøytralt, åpent og detaljert, med som i aktiv versjon løfter alt til et nivå som ingen andre tidligere har hørt en Rubicon-høyttaler spille. 

Skal du ut å konkurrere lydmessig med denne pakken, skal du virkelig vite hva hvordan du setter sammen og kombinerer deg frem til god lyd. Og ikke engang da tror jeg du klarer å finne en kombinasjon av forsterker, digitalkonverter, streamer og høyttalere som låter bedre, eller som gir større musikalske opplevelser. 

Les også vår seneste utgave av Stereo+! Klikk og les helt gratis.