Tekst og foto: Roy Ervin Solstad

Du trenger ikke å være en rik mann for å ha råd til et par Pylon-høyttalere. Fram til nå har nemlig alle Pylon-høyttalerne holdt seg under 30.000 kroner paret. Det til tross for at mange av høyttalerne både har kunnet skilte med glimrende lyd og kabinetter med ekte trefiner. I dag har Pylon sju høyttalerserier med totalt 29 ulike høyttalermodeller. Det inkluderer både stativhøyttalere, satellitthøyttalere, senterhøyttalere og gulvstående modeller. 

Utfordringen for Pylon og importører i Vesten, er at mange potensielle kunder av ren vane heller ser til kjente merker fra Danmark, England, Tyskland, Italia, Frankrike og USA enn til Polen og Øst-Europa når de skal handle høyttalere. Det gjelder både nytt og brukt. Etter å ha hatt mange Pylon-høyttalere i egen stue, er det vanskelig å se at det kan ha andre årsaker enn fordommer. For både lyd- og byggekvalitet kan måle seg med hva som helst i de prisleiene de ulike Pylon-høyttalerne ligger. Problemet er at de fordommene likevel kan påvirke annenhåndsverdien når man eventuelt skal selge produktene på et senere tidspunkt. Imidlertid både håper og tror jeg at jo flere Pylon-høyttalere som nå etter hvert havner ute hos fornøyde lyttere, desto mindre vil fordommene bli.pylon jasper.jpg

Jasper 25

Det burde i hvert fall bli resultatet for Jasper 25 i den aller nyeste serien til Pylon. Enn så lenge består den kun av en modell, nemlig Jasper 25. Navnet indikerer nok hva slags type høyttaler dette dreier seg om. Den har nemlig to like bass/mellomtone-elementer under en diskant. Et slikt oppsett av elementer brukes som regel i 2,5-veiskonstruksjoner. Det betyr at det øverste bass/mellomtoneelementet spiller både mellomtone og bass, mens det nederste kun spiller bass, i motsetning til tre-veissystemer der man har ett element for diskant, ett for mellomtone og ett for bass. 

Jasper 25 skiller seg for øvrig fra alle de andre Pylon-høyttalerne ved at den ikke har noen rett frontbaffel eller frontplate. Den svakt buede fronten bidrar til det lekre visuelle uttrykket. Det hjelper også på designet at selve kabinettet nærmest svever over basen. Såpass lekre er høyttalerne at kona har kommentert det jevnlig her hjemme, og ikke akkurat lagt skjul på at hun synes de som står i stua til vanlig er langt styggere å se på. 

Den buede fronten skal for øvrig også bidra til mindre fasefeil mellom elementene. Jasper 25 levere standard i enten svart eller hvit finish der du kan velge mellom matt eller høyglans. For en ekstra kostnad kan du også få høyttalerne lakkert i hvilken som helst farge på RAL-kartet. Selv må jeg innrømme at jeg gjerne skulle sett dem i ekte trefiner også. Andre Pylon-høyttalere leveres nemlig i lekker oljevokset trefiner. Det tror jeg hadde sett fantastisk ut også på Jasper 25.

På baksiden finner man to solide bassrefleksåpninger og to skikkelige terminaler som gjør biamping eller biwiring mulig. Med følsomhet på 90 desibel trenger man ikke verdens kraftigste høyttaler for å spille høyt. Dog er dette en høyttaler med nominell impendanse på fire Ohm. Ifølge Pylon dipper den heller aldri under tre Ohm. Det betyr at høyttalerne ikke er noen overdreven tung last for forsterkere. Skal jeg komme med litt kvalifisert synsing basert på tidligere erfaringer, vil jeg tro at rørforsterkere med EL34-rør og eller noe kraftigere bør fungere ypperlig. pylon jasper.jpg

Det bør også nevnes at Pylon selv oppgir at høyttalerne er beregnet for rom mellom 20 og 60 kvadratmeter. Mitt rom er ikke mer enn 12,5 kvadratmeter. Det ga noen utfordringer som heldigvis lot seg løse. 

For det første jobbet jeg en del med plassering, og endte med å ha dem omtrent 110 cm fra frontveggen og omtrent 60 cm fra sideveggene. I begge tilfeller målt fra diskanten. Likevel slet jeg med at bassen ble vel voldsom og til dels uartikulert nedover. Løsningen ble å sette en sammenrullet ullsokk i hver av bassrefleksåpningene. Det er et ekstremt billig tweak som ofte fungerer helt ypperlig om man vil stramme opp bassen på bassreflekshøyttalere som ikke leveres med spesiallagde skumpropper til å sette i refleksåpningene. Husk bare at sokkene ikke må dyttes så langt inn at du ikke får tak i dem igjen.  

Lyden

Jeg har blitt overrasket over lydkvaliteten fra Pylon tidligere. Det samme skjer denne gangen. Jasper 25 er nemlig ekstremt potente høyttalere. De gir mer enn en liten smak av highend for en pris som ligger under der mange høyttalerfabrikanter i highend-klassen plasserer sine entry-level-produkter. 

For det første er det en utrolig deilig fylde i lyden. Selv om Pylon oppgir 32 hertz, var det ingenting som tydet på at det var her moroa slutta med disse høyttalerne. En sjekk med testtoner bekreftet det. Selv om det var litt mindre nivå under 30 hertz gir Jasper 25 solid bass langt ned på 20 tallet. I hvert fall i mitt rom. En ting er at høyttalerne spiller mer dypbass enn spesifikasjonene skulle tilsi, noe helt annet er det at de gjør det må så bra skyv, artikulasjon og detaljering. Gnaposs sin Smooth Funk fra Happiness, Volume 1 viser det til fulle. Det morsomme er at skyvet ikke går på bekosting av oppløsning og detaljer oppover i mellomtonen. Det er riktignok svært god pondus her også, men soloinstrumenter enten det er gitar eller saksofon gjengis praktfullt. jasper 25 pylon audio_1.jpg

Gåsehuden er også på plass når Christy Moore drar i gang sin fantastiske versjon av Pink Floyds klassiker, Shine On You Crazy Diamond. Det skyldes både gjengivelsen av Moore sin stemme, men også hvordan klangen i gitarkassa og vibrasjonen i strengene presenteres. Dette høres ekstremt virkelighetsnært ut. Den solide bassen og mellomtonen bidrar også til at opplevelen av opptaksrommet er glimrende. Høyttalerne tegner opp et stort lydbilde både i bredde og dybde. 

De har kanskje ikke den eksplosive dynamikken til Ø Audio Icon, men det er likevel veldig bra på dette området. Jeg har nemlig prøvd dem som fronthøyttalere i hjemmekinoen også, og vi har til tider hoppet i sofaen. Noe av det flotte med Pylon er at til tross for at de langer mange ulike høyttalere, så har alle høyttalerne polakkene lager som jeg har hørt en klangmessig likhet. Det er et kvalitetstegn, siden det betyr at de har en klar filosofi om hvordan ting så skal låte. De famler ikke i blinde i alle retninger. For Pylon sin del betyr det at klangbalansen heller noe til den varme siden og at diskantgjengivelsen ikke er av de aller mest livlige på markedet. På det området er det nok en del andre høyttalere som kan oppleves som bedre, men samtidig gjør det at høyttalerne er veldig tilgivende for opptak som ikke holder audiofil referansekvalitet. Det gjør at du ofte blir sittende lenger enn vanlig å høre på gamle Bruce Springsteen-plater eller 80-tallsplater som ikke akkurat er noen lydmessige høydare. Det er jo trist at man velger bort god musikk på grunn av dårlig lyd. Med Pylon Jasper 25 slipper du å velge. Her kan du rett og slett bare nyte musikken og heller kose deg ekstra når du legger på en audiofil godbit av en plate. 

På sitt beste er nemlig dette høyttalere som spiller så godt at jeg innimellom har tatt meg i å lure på om de kunne vært alternativer til mine fem ganger så dyre referanser. 

Konklusjon

Jasper 25 er Pylon sine dyreste høyttalere og de her helt soleklart de beste. Spesielt mellomtonen og bassen er på et nivå som jeg trodde var umulig på dette prisnivået. Dette høyttalere du bør sjekke ut om du er i markedet for høyttalere helt opp til 100.000 kroner. Så bra er de faktisk.

Les også seneste utgave av Stereo+. Helt gratis