Det var kanskje noen som hadde ventet at neste modell ut var en rimeligere trådløs utgave, for å utnytte den åpenbare suksessen Focal har hatt med sin trådløse Bathys. 

Focal har ikke bare en, men to splitter nye modeller på markedet hvor kun fargen er den åpenbare forskjellen. Den åpne konstruksjonen Hadenys, som vi har til test i denne utgaven, og den lukkede og litt rimeligere modellen Azyrus.

Behøver litt innspilling

Førsteinntrykket rett opp av esken kan sjelden brukes til noe, og det samme gjelder Hadenys. De behøver minst et døgns innspilling på brukbart volum for å yte slik de er ment å gjøre. Vi opplevde det samme med Bathys som etter noen dagers bruk gikk seg vesentlig til og ble langt mer avslappet og behagelig. 

Førsteinntrykket er også at Hadenys er veldig dynamiske og i tillegg kan skilte med brønndyp og imponerende kontrollert bass.

Focal Hadenys

Åpen konstruksjon

Hadenys er en åpen konstruksjon. I denne sammenhengen betyr det at klokkene er godt ventilerte og at konstruktøren ikke behøver å dempe den motfasebølgen som oppstår inne i klokkene. I stedet lekker dette trykket ut til omgivelsene. Det skaper som oftest en mer musikalsk og mer presis bass, men har den bakdelen at omgivelsene hører temmelig mye av klokkenes lydlekkasje. Klokkene og det akustiske designet stammer fra de dyrere åpne modellene Utopia og Clear MG, men uten å nå opp til deres fantastiske ytelse. 

Selve membranen er en M-formet membran i aluminium og magnesium som drives av en formløs spole for lavest mulig vekt. Membranen er særdeles stiv og har på grunn av en kraftfull magnet en presis og ikke minst kjapp og dynamisk spillemåte.

Driverne er montert i vinkel inn mot ørene inne i klokkene, noe som gir et bedre, større og mer presist stereobilde, men vi snakker på ingen måte om holografien og lydbildet du får fra et par godt oppsatte stereohøyttalere. Det vi derimot kan si er at lydbildet opptrer en smule foran deg, og ikke kun midt inne i hodet. 

Hodetelefonene sitter godt og komfortabelt på hodet. Selv om jeg satt med Hadenys på hodet en hel dag mens jeg testet, var de ikke klamme og det var fortsatt god blodtilstrømming til øreflippene.

Forholdsvis lette å drive

Hadenys behøver lite effekt for å spille høyt, og selv med en AudioQuest Dragonfly ble dette ganske kraftfulle greier. Det er selvsagt smart i og med hodetelefonenes prislapp, men de på grunn av den solide lydkvaliteten og egenskapene i bassområdet er ikke dette noe du kobler til hodetelefon-utgangen på PC-en eller Mac-en hvis du vil ha de til å avsløre sitt maksimale lydpotensiale. Jeg forsøkte litt forskjellig, og det som kjapt ble klart er at de «tar» lyden til forsterkeren de kobles til, og låter ganske så forskjellig avhengig av hva slags elektronikk de kobles til. Derfor kan det kanskje være smart å test litt forskjellige løsninger for å finne elektronikk som passer dine egne preferanser og musikksjanger. 

Focal Hadenys

Imponerende gjengivelse

Hadenys har imponerende bass, men den er balansert med nennsom hånd slik at den ikke skal overta lydbildet helt eller gjemme bort detaljer og musikalsk informasjon oppover i frekvens. Kanskje feter den opp innspillingene en liten smule fra mellombassen og nedover, men jeg tenker det kan komme godt med på de fleste typer musikk. Det er jo nok av skrinne og spisse innspillinger der ute, og kanskje særlig når du begynner å lete litt bakover i musikkhistorien. 

De spiller litt kantete med en gang de blir pakket opp, men det glatter seg elegant ut etter en tids spilling og lyden blir også mer homogen og balansert fra den nedre delen av mellomtonen og oppover. Bassen er imidlertid omtrent den samme, og om det skjer noe i det hele tatt må det være at den kanskje oppfattes som enda litt dypere og at den får klinge bedre ut. 

Lydbildet er stort, og den har et romslig og utstrakt lydbilde med god plass mellom instrumentene. Hadenys er påfallende ryddig og holder orden på ganske godt befolkede innspillinger - inklusive store klassiske verker med svært orkester.

Med Carolin No og låta Crystal Ball på ørene får disse hodetelefonene virkelig vist seg frem i bassen. Bassen er massiv, dyp og passe stram, men det er en litt uvanlig opplevelse å høre at den dype bassen ikke påvirker mellom og diskantområdet. Det er forbausende klart og gjennomsiktig, selv om bassen jobber hardt med å riste løs de bakerste jekslene. Sporet er litt lat elektronika og setter ikke hodetelefonene på altfor mange rytmiske prøver, men jeg er fortsatt imponert over hvor stort, flott og dypt dette spiller. Jeg forsøker det samme sporet direkte fra hodetelefon-utgangen fra Mac-en, og må dessverre konstatere at gløden og glansen forsvinner sammen med stålkontrollen i bassen. Avstanden opp til en enhet som for eksempel iFI Audio Zen Dac er åpenbar og i tillegg svært avhengighetsskapende. 

Så er det Etta James og hennes Beware sin tur, og dette svinger noe voldsomt når elektronikk og hodetelefoner spiller sammen som her. Det er ganske mye som skjer i lydbildet og jeg var litt spent på hvordan orgel og blåsere skulle komme frem i miksen. Det gikk faktisk over all forventning. Det er stramt, musikken har flott rytmisk fremdrift, og det smeller skikkelig i skarptromma - og det spilles med et åpent og godt utstrakt lydbilde.

Konklusjon

Focal har laget et par hodetelefoner med en litt mer «populær» lyd enn du finner i for eksempel Clear MG. Det betyr en feiende flott og ikke minst dyp bass, som gjør at hodetelefonene ikke er like nøytrale og lineære som de dyrere modellene til Focal. Veldig mange vil synes det er akkurat slik det skal være. Kraftfull og dyp bass som likevel ikke blir altfor mye av det gode og et åpent, ryddig, presist og meget dynamisk lydbilde, er akkurat det mange kunder er ute etter, men kanskje ikke får annet enn på et fåtall modeller.

Alternative modeller:

Focal Azurys

Focal Bathys