Helt sørøst i Tyskland, omtrent 20 mil øst for München tett på både den østerrikske og tsjekkiske grensen, holder selskapet Kaiser til. Det har familieselskapet gjort helt siden 1948. Spesialiteten er å bygge tilby akustikkprodukter til både opptaksstudioer, konsertsaler, forelesningssaler og dedikerte lytterom både til hifi og hjemmekino.

Integrerte stativer

Foruten romakustikk-rack, lager Kaiser tre høyttalere, der Chiara er den minste. Som de andre høyttalerne er dette et høyteknologisk produkt. Materialet er såkalt Panzerholz-treverk. Det er komprimert treverk med ekstreme egenskaper, både i styrke og når det gjelder lite egenresonnans. Ikke en eneste av flatene i høyttalerne er parallelle, så her er det gjort det meste for å hindre stående bølger i kabinettet. Det er liten tvil om at dette er stativhøyttalere, men å plassere dem i en bokhylle slik man kan (men helst ikke bør) med andre små høyttalere, er det ikke anbefalt med Chiaraene. Årsaken er at stativet høyttalerne står på, er en integrert del av konstruksjonen. Faktisk sitter terminalene helt nederst bakpå soklene.

Kaiser-Kawero-Chiara-WHITE_FON9953-300dpi-RGB.jpgSlavebass

En annen grunn er at høyttalerne har en litt uvanlig konstruksjon når det gjelder elementer. Framover sitter det for så vidt en glimrende bånddiskant fra Mundorf, og et lite bass/mellomtone-element fra Scan Speak. Ingenting av det er spesielt uvanlig, men ser man på baksiden av kabinettet, finner man et tredje element. Nå er heller ikke det så uvanlig. Det finnes høyttalere som har bakoverspillende elementer, men på Chiara spiller ikke elementet. Det er fullstendig passivt, og ikke koblet til delefilteret. I stedet er det lufttrykket inni kabinettet som får elementet til å bevege seg, og dermed flytte luft på utsiden, og på den måten skape lydbølger. På sett og vis blir det som en tett bassrefleksport.

Nå går ikke høyttalerne kjellerdypt. Det finnes både stativhøyttalere og ikke minst små gulvstående som gir enda mer nedover i de laveste oktavene. Chiara spiller stort sett flatt ned til rundt 40 hertz før de ruller av. Det vil nok gjøre at mange vil føle at man trenger en ekstra basshøyttaler, eller subwoofer som det heter på «nynorsk».

Luftig

Etter nettopp å ha bytta ut mine høyttalere til Magnepan, så var jeg spent på hvordan de relativt små stativhøyttalerne til Kaiser ville klare seg sammenlignet med de digre panelene til amerikanerne. Jeg måtte konstatere at det ble en liten nedtur, for min uforbeholdne tro på Magnepan og åpenhet, for Kaiser-høyttalerne var om mulig enda et lite knepp luftigere enn de digre beistene jeg har i stua (og som tar opp en tredel av bredden i rommet). Det er nemlig helt ekstremt hvordan disse høyttalerne bare fyller rommet med musikk, og det gjør de med en åpenhet og detaljering som vanskelig kan kalles noe annet enn frapperende bra. Overtoner fra enten piano eller andre akustiske instrumenter er nær sjokkerende virkelighetsnære. Ikke slik at denne åpenheten skyldes en kunstig økning av nivået oppover for å narre lytteren til å tro at det dreier seg om flere detaljer. Her er det snarere slik at diskanten bare fortsetter oppover uten noen opplevd avrulling for å gjøre det mer ørevennlig. For ørevennlig er det definitivt. Det blir nemlig aldri hardt eller pågående oppover. I stedet er det et vell av detaljer som skaper en nærhet til musikkgjengivelsen svært mange høyttalere vil slite med å matche. Uansett konstruksjon.

Denne svært tiltalende måten å presentere lyden på fortsetter langt nedover, i hvert fall til der nedre mellomtone har lyst til å bli bass. Om bånddiskanten er kjapp, så har heller ikke bass/mellomtoneelementet noen problemer med å holde følge. Det gir detaljer, dynamikk og nerve til både stemmer og soloinstrumenter. Legg til en fantastisk holografi, der både dybde og bredde er noe av det mest imponerende jeg har hørt, mens presisjonen også er veldig bra til å være bånddiskanter.

Kresen på musikk

Kaiser-Kawero-Chiara-WHITE_FON9937-300dpi-RGB.jpgNå vokser heller ikke Chiara-treet helt inn i himmelen, for om mikrodynamikken er strålende, så er det ikke til å komme fra at spillestilen er heller laidback. De kaster ikke akkurat lyden på deg som lytter – for å si det forsiktig. Det gjør at svært dynamisk musikk som rock, techno og store, tunge orkesterverk mister litt av eksplosiviteten sin. På lettere akustisk musikk, enten det dreier seg om klassisk som Cecilia Bartoli sin Sospiri-plate eller jazz slik som Jan Gunnar Hoff sin Fly North, for eksempel, så leverer Chiara pur magi som kan få deg til å lete fram plate etter plate etter plate. Sånn er det ikke med eksempelvis D’Angelo sin Woodoo-plate. Den mister svært mye av bassfundamentet og dermed framdriften.

Det skyldes selvsagt også delvis at høyttalerne ikke går veldig dypt i bassen, selv om det er godt med pondus nedover, og en klangbalanse som nok heller en ørliten tanke mot det varme. Nederst i bassen blir det nemlig mer kropp enn definisjon, mer dyp tone enn bassattakk. Disse høyttalerne kan derfor glatt karakteriseres som stativhøyttalernes svar på fotballspilleren Daniel Braathen. Verdensklasse i det ene øyeblikket, og mer middelmådig i det neste.

Konklusjon

Dette er ingen allround-høyttaler, men forer du den med rett musikk, er det ståpels, tårer i øynene, bankende hjerter og en musikkopplevelse som vil sitte i lenge. Slik som for meg.

 

Spesifikasjoner

Frekvensområde: 40–30.000 Hz ±3dB

Følsomhet: 87dB

Impedanse: 4 Ohm

Delefrekvens: 3100 Hz

Anbefalt forsterkereffekt: 150 watt

Størrelse: 116 x 29,5 x 47 (HxBxD)

Vekt: 34 kilo per stk.

 

Testutstyr

Forsterker: T+A PA3000 HV og Absolare integrated

CD-spiller/DAC: T+A MP3000HV

Streamer: Bluesound Node

Platespiller: Avid Acutus SP

Tonearm: SME 309

Pickup: Benz LP

Platespillerforsterker/riaa-trinn: Avid Pulsare

Strøm: Egen 16A-kurs med FAT LMC til veggstikk

Strømrensing: Isotek GII Sigmas, Isotek GII Titan

Strømkabler: Isotek Synchro, Fat LMC og LessLoss DFPC Signature

Signalkabler: Blue Jeans Cable LC-1

Phonokabel: Better Audio Company Tonearm Cable

Høyttalerkabler: Blue Jeans Cable Ten White

Rack: Solid Tech Rack of Silence Reference 3

Akustikk: Vicoustic Premium Wave Wood akustikkplater