Det siste året har vært et meget spennende år sett med hjemmekinoøyne. Da er det ikke 4K vi tenker på, selv om det nå også har sin naturlige plass i hjemmekinoer med store budsjetter. Det vi tenker på er nye lydformater, formater som er med på å drive opplevelsen av hobbyen vår videre. Lyd er alfa omega i hjemmekinoen, naturlig nok. Lyden er minst 50 prosent av opplevelsen når man benker seg ned for å se den nyeste blockbusteren. Hvem husker ikke overgangen fra komprimerte lydformater på DVD til høyoppløste og ukomprimerte lydformater vi fikk da Blu-ray gjorde sitt inntog? Med Dolby Atmos, DTS:X og Auro3D tas lydopplevelsen enda et hakk videre.

Utviklingen går fort

Det føles ikke som om det var så alt for lenge siden vi testet forgjengeren AV8801. Dette var og er en fantastisk bra hjemmekinoprosessor som imponerte i så stor grad at jeg solgte min Meridian-prosessor og kjøpte en AV8801. Lyden var silkemyk, detaljert og innsmigrende samtidig som støygulvet var rekordlavt. Den sorte bakgrunnen er en av varemerkene til dedikerte hjemmekinoprosessorer. Desto lavere man får støygulvet, jo større dynamikk er det mulig å få ut av lydbildet.Er det så snakk om en revolusjon eller er det mer i retning av en evolusjon? Vel, som vi allerede har vært innom er hovedgrunnen til at Marantz har lansert sine nye prosessorer, de nye lydformatene. Vanligvis har ikke produsentene kastet seg spesielt fort rundt når det handler om prosessorer, og det er derfor på sin plass med litt kudos til Marantz for å være i front på dette området. På mange måter er det jo logisk siden det er den harde kjernen som i første omgang vil ha dedikerte prosessorer, og da må de jo ikke ligge tilbake for receiverne i forhold til lydformater. Med Dolby Atmos på plass, Auro 3D som en frivillig opsjon, og DTS:X som oppgradering, er AV8802 så definitivt med på alt som er nytt i hjemmekinosammenheng. Vi regner med det kommer en hel del filmer med disse nye formatene, så er det åpenbart at det er et marked for en oppgradert prosessor. Teknologiske overganger er den største utfordringen for vår bransje, og det selvsagt både på godt og vondt. Godt fordi ny teknologi bringer oss fremover og gir oss journalister noe å skrive om, og kanskje litt vondt for produsenter som ikke greier å følge med på dette løpet.

Konkurrenter

Markedet for hjemmekinoprosessorer er på mange måter delt opp i to. Grovt sett kan vi si at det er de rimelige prosessorene, som Marantz AV7702, Yamaha CX-A5100 og Onkyo PR-SC5530. Når vi skriver rimelige er det sammenlignet med de dyre prosessorene, ikke sammenlignet med hjemmekinoreceivere. I den andre enden finner vi high-end merker som McIntosh, Theta og Meridian, blant andre. De koster flere ganger prisen av produktene vi puttet i båsen for ”rimelige”. De voldsomme forskjellene i pris bunner selvfølgelig i at produksjonsvolumene er vidt forskjellige i disse to leirene. Den samme forskjellen ser vi mellom receivere og prosessorer, og det går på det samme også her: Produksjonsvolum. I så måte vil alltid en hjemmekinoreceiver gi mest valuta for pengene. ”Problemet” er selvsagt for alle som har hørt forskjellen.

XL_av8802_n_b_re.jpgEn dedikert prosessor låter bedre, og da må vi selvsagt ha oss en! AV8802A passer ikke helt inn i de to prisytterpunktene vi har nevnt. Den legger seg en hel del over de rimelige, men fortsatt langt under de virkelige dyre enhetene. I sitt eget prissegment har den derfor ingen direkte konkurrenter. Konkurransen kommer derfor fra begge de to andre gruppene. Vi ser litt annerledes på det. I våre øyne er AV8802 en brobygger mellom det økonomisk oppnålige, og de ytelsene du kan oppnå i high-end segmentet. Teknisk sett kommer konkurransen først og fremst fra egne rekker, nemlig AV7702. Dette fordi det er den eneste prosessoren på markedet, i tillegg til AV8802, som kan skilte med Dolby Atmos og støtte for Auro 3D. 

Bedre på alt

Vår påstand er at en dedikert prosessor er bedre på alt sammenlignet med en receiver. Det betyr ikke at forskjellene er himmelvide, men de er såpass markante at de betyr noe for alle de som ønsker å få ut det hele og fulle potensialet som ligger i kilder som Blu-ray, og forhåpentligvis et fremtidig 4K-format. Blu-ray association har lovet oss et nytt format i år, noe vi selvsagt håper på. Gode kilder er helt essensielt, noe vi så til de grader så med Blu-ray formatet som revolusjonerte både bilde og lydopplevelsen i hjemmekinoen. Selv om vi snakker mye om film og kilder som handler om en kombinasjon av video og lyd, ligger den kanskje største forskjellen på en receiver og en prosessor/forforsterker i måten de formidler musikk. I to kanaler er det lite, om ingen, staffasje å gjemme seg bak. Da handler det om musikken og hvordan denne formidles. De rimeligste receiverne kan man glemme. De faller etter vår mening ettertrykkelig i gjennom. Oppover i prisklassene blir resultatene klart bedre, men ingen løsninger er nærmere en dedikert stereoløsning enn prosessorene. Også her er det selvsagte forskjeller. 2 kanals musikkgjengivelse har et klart større fokus på AV8802 sammenlignet med AV7702. Det kommer av noe så enkelt som at kompromissene er færre, komponentene er bedre og byggeteknikk og prioriteringene er valgt fra aller øverste hylle.

AV8802 vs. AV8801

Som eier av en AV8801 har jeg hatt mange flotte film og musikkopplevelser med Marantz, men er selvsagt også smertelig (i lommeboka) klar over hvorfor det klør som besatt i hjernens oppgraderingsavdelingen. De nye lydformatene er den åpenbare grunnen. Vi har testet nok receivere med Dolby Atmos til å skjønne at dette er noe vi også vil ha i egen kino. Da vi sammenlignet AV7702 med forgjengeren AV7701 var forskjellene til dels dramatiske i positiv forstand. AV7702 er blitt et beist av en prosessor som har gjort kvantesprang sammenlignet med forgjengeren. Kan man forlange det samme med AV8802? Vel, ser man på overflaten er det den åpenbare støtten for Dolby Atmos, DTS:X og Auro 3D som trer frem. I tillegg er A-versjonen oppgradert med DHCP 2.2 for å støtte den fremtidige krypteringen som kommer med nytt 4K Blu-ry format. De som kjøpte AV8802 kan sende den inn og oppgradere den til 8802A. Marantz sitt største fokus er å gjøre alt litt bedre og da spesielt hi-fi delen. I så måte er det ofte slik at mange bekker små gjør en stor å. Mange små forbedringer gjør ofte en stor eller betydelig forskjell på sluttresultatet. Derfor har Marantz dratt med seg erfaringer fra de dedikerte hi-fi komponentene sine, og da særlig forsterkeren PM11 S3. Hver eneste kanal har fått sitt eget printkort for å forbedre kanalseparasjonen. Strømforsyningen er hentet fra PM-11S3 og tilpasset AV8802. Kondensatorene er oppgradert fra 4700uFx4 på AV8801 til 10000uFx4 på AV8802A. I tillegg er AV8802A utstyrt med 7 x 32 bits DAC-er fra AKM: AK4490. Dette er bare noen av de forbedringene som er gjort for å løfte AV8802A enda et hakk eller to i lydkvalitet, og det virker! Som tilfellet var med AV7702 har også AV8802 innebygget trådløst nettverk.

Oppsett

Ser man bort fra at man må koble til effektforsterkere eller aktive høyttalere for å nyttiggjøre seg en prosessor, er det ingenting som skiller oppsettet av denne i forhold til en hvilken som helst receiver. Vi kjører igjennom en runde med romkorreksjonen Audyssey EQ-XT32. Dette er den mest påkostede versjonen av Audyssey, og finnes også på AV7702. Det er et meget ryddig system med høy nøyaktighet, og som vi har gode erfaringer med.  Uansett kvaliteten på romkorreksjonen er det jobben man legger ned i forkant som er avgjørende. Da tenker vi på høyttalerplassering og rommets beskaffenhet. Romkorreksjonen kan nemlig ikke trylle, selv om man noen ganger kan få det inntrykket. Man både må og skal gjøre forutsetningene så gode som mulig på forhånd, slik at romkorreksjonen behøver å korrigere minst mulig.

XL_av8802_n_b_rt.jpgHelt i toppklasse

I denne prisklassen er det lov å ha forventninger til ytelsen. Med AV7702 friskt i minnet, skal det også litt til for å imponere oss ytterligere. Vi begynner med film som jo tross alt er hovedgesjeften til en hjemmekinoprosessor.  AV8802A har en stoisk ro over hele sin væremåte som virkelig imponerer oss. Stillheten mellom elementene og den flotte timingen er bare der uten at man egentlig tenker noe over det. Det er en helhet som gjør at vi rett og slett føler oss plassert i det aller beste setet i kinosalen. Lyden er rundt oss uten at vi tenker på hjemmekinoen som en ansamling av diverse høyttalere. Lydopplevelsen kommer nemlig ikke fra høyttalerne, men bare er der som en perfekt miks hvor øynene iakttar det som skjer på lerretet ,og ørene og hjernen hører det som skjer i filmen som en helhetlig og deilig integrert opplevelse. Denne nøyaktigheten kan godt stamme fra fokuset Marantz har hatt på kanalseparasjon. Det gir avgjort høyere nøyaktighet! Dynamikken er også noe vi biter oss merke i. Effekter og brå overganger leveres med en snert og et tempo som virkelig får frem smilet og høyner adrenalinet. Dette er hjemmekino slik det bør og skal oppleves. Sammenlignet med AV8801 er det selvsagt rimelig vanskelig å gjøre noen direkte A-B testing siden det tar så lang tid å bytte om kablene. Forskjellene er likevel ikke veldig store, men hele veien er det små detaljer som tipper i retning av AV8802A. Det er liten tvil om at alle de små forbedringene har sin virkning. En kanskje vel så viktig sammenligning er mot AV7702. På film er ikke forskjellene slående, men igjen er det små forskjeller både på dynamikk, i den ekstra stillheten i bakgrunnene og på responsvilligheten som vitner om at AV8802A tross alt er storebroren.

Gnistrende musikkformidler

 Med musikk er våre forventninger høye, rett og slett fordi vi vet at dette er et fokusområde for Marantz. Det høres da også veldig godt at vi snakker om en musikkformidling med få, om noen, kompromisser. Kilden er Wimp Hi-Fi digitalt fra Sonos, og det låter faktisk helt glimrende! DA-konverteringen er strålende og man får et lydbilde som virkelig bretter seg ut og dytter veggene til side. Dybden er også helt upåklagelig, og man føler man har sangeren og musikerne plassert foran seg som personer av kjøtt og blod. Musikken oppleves som organisk, lettflytende og med strålende overtoner som klinger ut og henger i luften som små fjær som aldri vil lande. Det kan selvsagt også kalles for luftighet, men uansett er dette en musikkformidler etter vårt hjerte. Selv Hi-Fi entusiastene ville trykket denne musikkformidlingen til sitt hjerte, og erkjent at det finnes utstyr der ute som kan formidle både film og musikk med den samme stoiske roen og selvfølgeligheten.

Konklusjon

Med AV8802A har Marantz strukket seg lenger enn noensinne for å gi entusiastene alt de kan ønske seg fra en hjemmekinoprosessor. AV8802A står frem som en bauta, og en rendyrket referansemaskin. Dette er en ektefødt brobygger for alle som vil ha det beste både fra film og musikk.

mer info her!