De siste månedene har jeg jobbet meg gjennom et stort knippe med produkter som alle har det til felles at de er utstyrt med Dolby Atmos. Nettopp derfor føles det nesten som en befrielse å låne ører til noe som på mange måter bringer oss tilbake til røttene i hjemmekinoen. Selv om 3D-lyd, med Dolby Atmos i spissen, er det nyeste og tøffeste man kan ha i en hjemmekino, er det også en kjensgjerning at de aller fleste fortsatt går for en mer tradisjonell løsning med 5.1 eller til nød et 7.1 oppsett.

NAD Master

I 2009 viste NAD frem sin nye Masterserie og forsterkeren M2. Dette var en banebrytende forsterker med digital teknologi som vi ikke tidligere hadde sett fra NAD. Teknologien var ikke det eneste som skilte Master-serien fra de andre produktene fra NAD. Her var alt gjort på fra bunnen av. Byggekvaliteten er i high-end klassen med et gnistrende design og byggeklosser helt i toppklassen. Her er det ingen tynne blikkplater å se, men tykke metalldeler som virkelig oser av klasse. Skal man hevde seg i high-end klassen, er dette definitivt en riktig oppskrift for å lykkes. Sammenlignet med de første modellene i Master-serien har de nyeste tilskuddene fått et strammere og mer moderne utseende. Den vesentligste forskjellen ligger i at de lysegrå elementene nå er gjort betydelig mørkere, noe som gir en større kontrast mellom de forskjellige designelementene.

nadm17si_2.jpgNAD M17

I denne testen skal vi se på surroundprosessoren M17 og 7-kanalsforsterkeren M27. Selv om vi omtaler M17 som en surroundprosessor, er dette like mye en forforsterker for musikk. Hovedmålet her er å unngå kompromisser uavhengig om man snakker om hjemmekinoen eller på musikk. Vi har en forkjærlighet for separate enheter fordi det alltid gir de beste resultatet. Stikkordene er ultralavt støynivå, høy kontrast og en kanalseparasjon som er i spitzenklasse. Som vi kom inn på i innledningen er ikke M17 utstyrt med nymotens lyd i høyden. Dette er en klassisk 7.1 løsning.

M17 er utstyrt med fullbalansert XLR og vanlige ubalanserte RCA utganger. Vi benytter selvsagt XLR når vi kobler sammen M17 og M27. M27 har også RCA-innganger, men vi ser strengt tatt ingen god grunn til å bruke de. For å gjøre ting enkelt kobler vi også en kabel mellom 12v triggerutgangen på M17 til triggerinngangen på forsterkeren. Triggere som denne har en praktisk betydning da den gjør at forsterkeren slår seg på sammen med prosessoren.

En vesentlig men viktig ting med denne NAD- prosessoren ligger begravd i tre små bokstaver. MDC. MDC står for Modular Design Construction. Det betyr i all enkelhet at den er bygget opp av moduler som kan byttes ut. Kommer det ny HDMI-standard slik vi nå vet kommer med HDMI 2.0 og HDCP 2.2 kan denne prosessoren oppgraderes til å støtte nye standarder. Den nye HDMI-modulen er til og med inkludert i prisen. Man kan også sette inn tilleggsmoduler. En modul man bør ha en Bluesoundmodulen. Med den blir M17 en del av streamingnettverket ditt. Det ser også langt ryddigere ut enn å ha en ekstern enhet. Det er også lovet at det vil komme en fremtidig modul som gir støtte for Dolby Atmos. Den vil gi fire ekstra kanaler og gjør da M17 om til 11.1 prosessor.

Vi skal heller ikke glemme den kule skjermen i front. Den er ikke bare til pynt. Den er trykksensitiv så man kan styre den med fingeren akkurat som man gjør det med en smarttelefon. Eller man kan bruke den medfølgende fjernkontrollen. Den er faktisk praktfull. Den er en skikkelig tung og solid sak med den samme byggekvaliteten som selve prosessoren. Den kommer selvsagt med baklys som aktiveres når man løfter på den.

M27

M27 fremstår som en ulv i fåreklær. Den er på langt nær så tung som de store solid state forsterkerne vi vanligvis ser fra USA, men la deg ikke lure. Den leverer 180 watt til hver kanal med alle kanalene i drift samtidig. Det er sannsynligvis mer enn nok til å drive de aller fleste høyttalere til et avsindig høyt nivå. I tillegg er effekten oppgitt med en meget lav forvrengning. Alt ligger derfor til rette for en hyggelig opplevelse i sweetspot.

nadm27si_1.jpgLyden av stillhet

At NAD har gjort mye riktig er en aldri så liten underdrivelse. Dette låter da rett og slett storartet! Det er dørgende stille i alt av bakgrunner, noe som er selve grunnlaget for den lydmessige kontrasten vi er ute etter. Ta for eksempel en film som Gravity. En film hvor den lydmessige magien ligger i den endeløse stillheten mellom lydene, og ikke i selve lyden. Da kommer denne komboen definitivt til sin rett. Dette er noe av det stilleste jeg har hørt i hjemmekinoen noensinne. Heldigvis kan den mer enn å ikke lage lyd. Den er også ytterst dynamisk og takler raske transienter og overganger med tempo og laserskåret presisjon. Vi lar oss også imponere av den tonale balansen som virker meget naturlig og lineær. Den er på alle måter helhetlig. Kombiner dette med mikrodynamikk og kontraster som gjør at man ikke alltid må kjøre på med volum for å få en dynamisk opplevelse. Her får man dynamikken selv om man holder tilbake med volumknappen. Dette er spesielt en fordel om man ønsker å se på film eller høre på musikk på kveldstid, uten å drive resten av familien til vannvidd.

Når det gjelder krefter virker denne forsterkeren å være nærmest uttømmelig. Uansett hvilket volum vi har valgt å spille på, er det ingen unoter å spore. Ofte kan det ligge en begrensning i multikanalforsterkere som da gjerne ikke skinner like mye som prosessoren. Så er ikke tilfelle her. M27 holder definitivt følge med M17 og danner i så måte en ekstremt sterk kombinasjon som virkelig holder mål. Den tviholder på tøylene og holder høyttalerne under full kontroll til enhver tid. Det er det virkelig ikke alle forsterkere som greier.

Musikalsk arv

NAD er synonymt med musikk, så vi blir ikke direkte overrasket over at denne kombinasjonen er klar for å gjøre musikken levende og innsmigrende. De samme kvalitetene som vi hørte på film gjør seg selvsagt også gjeldende her. Sort bakgrunn og store dynamiske reserver er en flott fundament for de virkelig gode opplevelsene. Størrelsen på lydbildet er også med på plussiden her. Hør for eksempel på Kygo med Nothing left, en nydelig produsert låt som virkelig brettes ut langt utover rommets dimensjoner. Bassgangen er temposterk og tydelig med en fin snert som aldri føles overfetet på noen måte. Her står timing, fokus og en knivskarp regi i fokus.

Konklusjon

Med Master-serien viser NAD til fulle at de er med og kjemper helt i toppen. Design og byggekvalitet er utmerket, og lyden da mann! Dette låter ekstremt bra!