Rega Aethos er en helt ny forsterker på det norske markedet, og har kommet på plass akkurat tidsnok til at du kan kjøpe en gedigen og forhåpentlig velfortjent julepresang til deg selv – hvis du har vært litt ekstra snill i 2019. 

Den seriøst utseende integrerte forsterkeren fikk vi en presentasjon av allerede under vårt besøk på Rega på vårparten i 2019, og vi har ventet spent på den siden. Da den endelig dukket opp var vi ikke sene med å få den koblet opp for å spille vakker musikk. 

Hva er det Rega har gjort? 

Forsterkeren er skikkelig skrudd sammen, og er både tung og skikkelig konstruert. Designet er typisk Rega. Ujålete, gjenkjennelig og veldig skikkelig, og laget med tanke på at den skal være kjapp og enkel å produsere på deres egen fabrikk i England. 

Rega Aethos er helt analog, og den har heller ikke noen dedikert platespillerinngang. Det er et bevisst valg fra Rega sin side. Her er det best mulig lyd for pengene som er målsetningen, for Rega mener at digitalkonvertere med fordel kan kjøpes separat – hvis du i det hele tatt har bruk for en. Det samme gjelder den manglende platespiller-forsterkeren. Rega mener bestemt denne bør kjøpes tilpasset prisen og nivået til platespilleren, og ikke et valg Rega behøver ta på vegne av brukeren. Det er også mye som tyder på at en RIAA bør sitte i en separat enhet med sin egen strømforsyning, for å gi det aller beste lydmessige resultatet.  Det Rega derimot har fått på plass en fleksibel hodetelefon-forsterker av god kvalitet. Den testet jeg med de utmerkede hodetelefonene Focal Stellia, og resultatet er klart godkjent. Ikke på nivå med Focal Arche – noe som hadde vært sensasjonelt, men likevel svært velspillende og detaljert. 

Aethos leverer 125watt per kanal. Det er ikke voldsomt mye, men med et par ikke altfor tungdrevne høyttalere, og lytting som ikke innebærer å spille til det gjør vondt i ørene, er det stort sett nok. På en forsterker i denne prisklassen handler det om høyttalere opp til 60-70k og da er du på trygg grunn. På innsiden av forsterkeren sitter den en sikkerhets-krets som skal hindre forsterkeren å bli for varm. Spiller du høyt over lengre tid kan det derfor hende at forsterkeren ber om en «time-out» for å kjøle seg litt ned. Det skjedde ikke hos meg, og gir du forsterkeren rikelig med luft rundt seg og god ventilasjon, vil det heller ikke skje hos deg. På baksiden finnes det 5 analoge innganger, og en forforsterker-utgang som kan brukes til en ekstra effektforsterker, eller en eller to subwoofere.   

Forsterkeren

Rega ber om å bli trodd når de sier at de ikke lanserer noe som helst fordi de må være tilstede i en viss prisklasse, eller fordi produktene har vært lenge på markedet. rega_aethos_interior.jpgDe lanserer produkter når de føler Rega kan levere noe som bidrar til å gi kundene bedre lydopplevelser. Derfor var ikke en ny integrert forsterker på tegnebordet før de etter lang tids prøving og feiling hadde klart å lage et transistor-kretsløp som virkelig ga klare forbedringer i en av deres MC-forsterkere. Aethos er en dual mono-konstruksjon hvor de viktigste ingrediensene er to par 160watt Sanken Darlington utgangstransistorer, et diskret oppbygget inngangstrinn med Linear Systems LSK389FETs, en klasse A forforsterker, og et Alps Blue Velvet volumpotmeter. Nivået og balansen mellom de to kanalene reguleres i like stor grad av forsterkningsnivået og av de utvalgte komponenter med høy toleranse, som av volumpotmeteret i seg selv. Dette skal gi meget lavt støynivå og også meget lav forvrengning. 

Er det forskjell på forsterkere? 

Ser vi på ytterpunktene blant de forsterkerne vi har testet i løpet av året, er det stor forskjell i både klang og musikalsk signatur. Ja, den aller største forskjellen får du når du sammenlikner forskjellige høyttalere, men valg av forsterker kan være helt avgjørende for totalresultatet du får i stua. Det er for eksempel store forskjeller på for eksempel Primare i30, Hegel H390, Naim Supernait 3, Roksan Blak og Rega Aethos i praktisk bruk. Samtidig har stort sett alle forsterkere snorrett frekvensgang, lavt støygulv, lite forvrengning, høy stabilitet og krefter nok til å drive et par fornuftige høyttalere. Det er ikke engang mulig å gjette hvordan de låter basert på hvordan de måler eller hvordan spesifikasjonene ser ut. rega aethos_Control.jpg

Det er noen som argumenter sterkt for at en rimelig integrert forsterker eller en receiver kan konkurrere med veldig mye dyrere konstruksjoner, men vi har ikke noen gode eksempler på at det er mulig. Kanskje kan forskjellene minimeres med gode valg av signal-kilde og høyttalere, og det kan spille fantastisk til prisen, men ikke helt i klasse med de ovennevnte modellene. Nå er jo disse også høyst forskjellig utstyrt, og innebygde digitalkonvertere og platespiller-forsterkere, eller mangelen av disse, gjør sammenlikningen litt vanskelig. Det de likevel har til felles er at de er akkurat så bra at litt bedre lyd koster vesentlig fler penger. 

Veldig spennende lydopplevelse

Jeg kobler opp Rega Aethos, varmer den opp en times tid før jeg begynner å spille og kobler til et antall forskjellige kilder og blir slått halvt i svime av hva denne forsterkeren presterer. Lyden er utrolig uanstrengt og lettflytende, og med en musikalitet de fleste nok ville insistert kom fra en rør-forsterker av god kvalitet.  Lyden er ikke varm eller tilgivende, men den har likevel en myk og innsmigrende karakter som gjør musikken naturlig og helt umulig å mislike. Når det skjer er det vanligvis på bekostning av energi og engasjement, men ikke her. Dette er jo rene overflødighetshornet når vi snakker om spille- og musikkglede. 

Aethos er en sterkt forfinet, raffinert og «opp-motorisert» utgave av den svært så livlige forsterkeren Rega Brio, men med en helt annen evne til å drive større høyttalere og få dynamikken til å løfte seg mot nye høyder. Her snakker vi om engasjement, entusiasme og musikkglede slik du kun kan oppleve når hele kjeden av komponenter er satt sammen på fornuftig vis. Det er bare at her er det forsterkeren alene som styrer showet. Uansett hva jeg kobler den til kommuniserer den på den samme måten, og personligheten dens skinner igjennom karakteren til alle høyttalerne jeg hadde anledning til å teste den med. Musikalsk sett er den ganske så allsidig og den viker ikke unna noen former for metall, prog, jazz, pop, R´n´B, rap, elektronika, EMD eller hva det enn måtte være som får deg til å sette av et par timer i sofaen foran stereoanlegget. Forsterkerens kvaliteter vises riktignok best frem på bra innspilt musikk fremført av litt spinkle ensembler, hvor stemmer og akustiske instrumenter er bærende elementer. Da kommer forsterkerens evne til å skape store, deilige lydbilder aller best til sin rett. Det gjør den også når jeg spiller Trentemøller og hans rike utvalg av samplere og synthesizere. Hans elektroniske lydlandskaper krever mye energi i bassen, og høy presisjon i fremdriften og i de digitale knatre og knitrelydene som skaper rytmikken. Her fungerer dette prikkfritt. rega_cooling.jpg

Jeg har hørt mye musikk på denne forsterkeren. Når det spiller på denne måten kommer inspirasjonen og stadig nye plater og musikkfiler finner veien til spilleren. Høyoppløste filer er lette å skille fra lavoppløste, komprimerte filer høres ganske håpløse ut, men selv innspillinger som er litt på den håpløse siden blir løst opp i sine enkelte bestanddeler, og løst opp i ufarlige småbiter. Om de ikke akkurat blir myke som smør er det overraskende hvor mange litt vanskelige innspillinger jeg fant roen sammen med. En sjelden opplevelse som stort sett kun kan gjentas med forsterkere som doper ned lyden, men som samtidig smører på såpass rikelige mengder slipepasta at lyden blir flat og matt. 

Når lydbildene blir store og massive, som når jeg spiller Gustav Holst og Mars fra Planetene, viser den ikke like fantastisk kontroll og overskudd. Her er det fullt orkester og et herlig konsertorgel som blåser massive mengder toner rett ut av pipene. Det virker litt mattere og lydbildet har ikke det samme overskuddet, men på den annen side er det ikke en eneste forsterker vi har hørt på denne siden av den langt dyrere Hegel H590 som fikser denne massive informasjonsmengden uten å få svettetokter. 

Konklusjon

Rega Aethos er en helt analog forsterker, og er ikke et alternativ til forsterkere som har både platespiller-inngang og som er fullastet med digital elektronikk. Her får du kun det grunnleggende, og så tenker Rega at det er opp til deg å finne matchende elektronikk som er tilpasset nivået til de andre komponentene i systemet ditt. Det kan fort bli dyrt hvis du skal holde nivået til forsterkeren, men da har du i det minste en herlig musikalsk forsterker som utgangspunkt for fremtidige musikkopplevelser.  

 

Ta gjerne en titt på utgaven fra desember med årets produkter 2019. Klikk og les!