Auralic har holdt på en stund og har opparbeidet seg et rykte for å lage «no-nonsense»-produkter uten for mye jåleri. Det føles som om Auralic har vært på markedet en evighet, men de ble ikke etablert før i 2009, og da var det ikke strømming som kom først. Det første produktet som kom derfra var en DAC. Ikke en hvilken som helst DAC, men den første USB-Dac-en som kunne spille 32bit/192kHz-oppløsning. Den het ARK MX og ble en gedigen suksess og ga selskapet mulighet og kanskje også inspirasjon til å utvikle nye produkter. 

Den første streameren kom faktisk ikke før i 2013 lanseringen av Aries-streaming-bridge-produktene som skapte rabalder i bransjen med å kunne streame PCM opp til 384kHz og DSD256.

Auralic Aries S1

Aries S1

Auralic Aries S1 er en ren digital transport, nettverkbridgde, eller streaming processor som Auralic nå kaller den. Streamingmotoren på innsiden er deres egen Tesla G3 som tilbyr det du behøver for avspilling av Tidal Conect, Spotify Connect og Qobuz, har internettradio i appen, og støtter også avspilling av musikk via AirPlay. Er du Roon-bruker, og har tenkt å forbli det, kan du regne med full kompatibilitet hvis du investerer i en Aries S1. 

Selve enheten kommer i halv bredde, men full dybde, kobler du også til den dedikerte ekstra strømforsyningen får du et produkt som tar hele bredden i racket ditt. 

Det ganske store displayet i front gir deg et skarpt og detaljert bilde av cover-art, play/pause, voluminnstilling og forløpslinje. Du skal likevel ha forholdsvis godt syn - hvis du sitter lengre unna enheten enn 3-4 meter. 

Enheten virker veldig godt skrudd, har stabilt kabinett og inngangene på baksiden er av god mekanisk kvalitet. 

At den nå kalles en streaming processor betyr at den kan fungere som en Hub for alle dine digitale kilder. Du kan koble til nær sagt hva som helst. Det være seg en datamaskin (PC/Mac) eller en CD-spiller/transport, eller hva som helst annet med en digital utgang. Det er også nytt at disse enhetene nå går via enhetens kraftige signalprosessor og gir alle eksterne kilder tilgang til enhetens signalbehandling. 

Nøkkelen til disse mulighetene ligger i den kraftige prosessoren som Tesla G3 benytter og gjør i tillegg til konvertering av signalet også en fjerning av jitter og andre støykomponenter. 

Når oppgraderingsspøkelset dukker opp, kan det kanskje være godt å vite at Aries S1 kan oppgraderes med en ekstern strømforsyning - Auralic S1 PSU. Vi fikk også den levert, men fikk ikke nok tid til å vurdere om den har eventuelle opp- og ned-sider. Det kommer vi imidlertid tilbake til med en egen artikkel i neste utgave.

Auralic Aries S1

Appen

Appen heter Lightning DS og når den først er lastet ned får du en enkel trinnvis innføring i hvordan produktet skal kobles opp. Mulighetene er mange, og du kan velge mellom et antall digitale utganger. USB og AES EBU. Ikke noe mystisk og det går på et par minutter å få enheten opp og stå. Det kan hende du må innom en oppgradering av programvaren før du registrerer deg med en Auralic-konto, men det går også rimelig kjapt. 

Appen har en del innebygde funksjoner, blant annet en lettbetjent trebånds parametrisk EQ, resampler-innstillinger, DSP-processing og en kompensasjon for høyttalerplassering. Det er godt tenkt ut og gir gode muligheter for å påvirke det endelige resultatet, men er ikke overlegent brukervennlig. Men det er ikke noen krise. Begynn å spille musikk, og så kan du sjekke ut de mange mulighetene etter hvert. De er enkelt og uførlig beskrevet i appen, og lett å forstå.

I daglig bruk

Alle apper har forbedringspunkter. Det har også Lightning DS, men med så mange avanserte muligheter er det et åpent spørsmål om den kunne vært gjort så mye enklere. Det er uansett en trøst at enheten i seg selv er så kjapp, stabil og brukervennlig. I løpet av et par ukers testperiode har den ikke sviktet en eneste gang, og den er dønn stabil. Også når nettverket faller ut eller når du brått skifter musikktjeneste fra Tidal Connect til Roon.

Auralic Aries S1

Det låter flott

Hvis det skulle være noen tvil. Det er god forskjell mellom rimelige og dyre streamere, og det er ikke gitt at et dyrere system tar til takk med en rimelig streamer. 

Nå er ikke forskjellene veldig store, og det går ikke så mye på om lyden forandrer seg litt eller mye, som de forskjellene i holografi og lydbildets proporsjoner, fokus på instrumenter og stemmer, og en følelse av at det er en klar struktur tidsmessig. Du kan også høre tydelige forskjeller på oppløsningen, dynamikken og glattheten i diskanten og mellomtonen, men det skal mye til for at selve tonen forandres, eller at klangbalansen endres. Og hvem hadde på forhånd trodd at lydbildet også skulle bli mer gjennomsiktig og klart, og på den måten slippe gjennom enda flere detaljer og finslipt musikalitet?

Det merkelige er likevel at en av forbedringene jeg opplever med Aries S1 fremfor andre enheter, er at den spiller fabelaktig i bassen. Den er ren, stødig, stram og kontrollert og klart mer presist enn en rimeligere streamer jeg testet mot og koblet til de samme digitalkonverterne hjemme. Det er som om basstrengene står og dirrer i rommet, og det er en følelse som er brukbart vanedannende. Selv på forholdsvis rimelige digitalkonvertere, som den innebygde dac-en i Eversolo DMP-A6, er det tydelig forskjell. Et godt sted å begynne er kontrabassen i låta Birds (Dominique Fils-Aimé). Den er fast, tydelig og stram, og de godt definerte proporsjonene til kontrabassen gir også stemmen til Dominique mer plass å boltre seg på. Det er masse luft og flott avstand mellom de enkelte instrumentene og et stort og utstrakt lydbilde. Det kommer også en emosjonell komponent inn i bildet her. Musikken låter nydelig og er i enkelte sekvenser så oppløst, vakkert og lettflytende at du skal være ganske herdet hvis det ikke skal krype frem noen flekker av gåsehud. 

Den nye plate til David Gilmour (Luck and Strange) kom akkurat i tide til at den ble med på den siste delen av lyttingen. Kanskje er den litt kjedelig, men den låter fantastisk med svevende gitarer, godt innspilte akustiske gitarer, og et svært og luftig lydbilde. Jeg stopper litt opp på A Single Spark. Her er det mye informasjon i lydbildet og det sorterer Aries S1 på beste måte. Det virker detaljert uten å være påtrengende og lager en stor lydopplevelse når gitarene til Gilmour kommer inn litt ut i låta, og både kor og strykere kommer frem til lytteren så naturlig og troverdig som bare en god streamer kan makte. Jeg har lyst til å spille høyt - og gjør det. 

Beviset på Aries S1 flotte rytmiske fremdrift kommer i form av Infected Mushroom og deres Deeply Disturbed. Rytmen er fast og bestemt, bassen er superstødig og de syntetisk produserte rytmene får høyrebeinet til å leve sitt eget liv. Det øses på med audiofilt snacks utover i låta, men Aries S1 skaper avstand, flott innsikt og en svært engasjerende lytteopplevelse. Likevel er det noe avslappende og litt tilbakelent over gjengivelsen. Det er et svært oversiktlig lydbilde som er svært rent og ryddig, og faktisk ganske nedpå midt oppe i alle de hektiske rytmene. 

Det er rart å høre hvordan fraværet av støy og forvrengning påvirker den totale lytteopplevelsen, og det gjelder nesten uansett musikksjanger. Du kan sette deg i ro og bare lene deg bakover i sofaen. Det er null stress og totalt fravær av lyttetretthet. 

Auralic Aries S1

Konklusjon

Det er mange som mener at man kan klare seg med en rimelig chi-fi-streamer. Digitalt er digitalt, liksom.. Det kunne ikke vært lengre fra sannheten. En streamer som Aries S1 gir deg et rent, ryddig og støyfritt signal inn til digitalkonverteren/dac-en din, og den jobben den gjør kan på ingen måte erstattes av noe annet i signalkjeden. Du kan sikkert kjøpe deg en forsterker eller et par høyttalere som forandrer fullstendig måten det låter hjemme, men med en digital kilde som ikke gjør jobben sin, kommer aldri presisjon i lydbildet og den store opplevelsen av tredimensjonalitet skikkelig på plass.