HiFiMan kan etterhvert levere alt av produkter vi naturlig plasserer i produktgruppen headfi. Hodetelefoner, forsterkere, portable spillere og ørepropper, og de leverer utstyr fra det ganske rimelige, og opp til produkter som koster skjorta og enda litt. HiFiMan ble grunnlagt så sent som i 2007 av Dr.Feng, og kom imponerende tidlig på markedet med nye produkter som markedet tydeligvis ville ha. Etter det har de ikke sett seg tilbake.
Avansert teknikk
HiFiMan Arya Organic er av typen planar magnetic og driverne består av en membran som beveger seg mellom to åpne magneter. Det gir en svært presis og som oftest meget detaljert gjengivelse av musikken.
Magnetene er i modeller som dette det kritiske punktet, og en av de tingene som HiFiMan selv trekker frem er at de er akustisk usynlige for membranen. Magnetene er formet på en måte som ikke skaper forvrengning fra interferens og diffraksjon på innsiden av klokkene.
Hodetelefonen er helt åpen, noe den også må være for at planar magnetic-teknologien skal fungere. Det gjør at du står i fare for å underholde resten av beboerne i husstanden i omtrent like stor grad som deg selv.
Materialvalget er ganske solid, og utstrakt bruk av metall og skinn gjør at materialfølelsen er god. Klokkene er temmelig store for å få plass til både magneter, elementer og et solid beskyttende gitter på utsiden, og dette er jo uansett ikke noe du går rundt med i trafikken i hovedstaden. Men de tåler litt innendørs bevegelse uten at du ender opp med en av klokkene foran pannen, for Arya Organic sitter godt på hodet og over ørene. Selv om de veier rett i overkant av 440gram føles de ikke særlig tunge.
De spiller fra imponerende 8Hz og opp til 65kHz, og bassen er virkelig både dyp, kontrollert og uanstrengt. Impedansen har på siste modell sunket til 16ohm, og det burde gjøre den spillbar på et stort antall hodetelefon-forsterkere.
Enheten kommer med i en, i mine øyne, litt billig innpakning og mangler helt oppbevaringsetui. Esken inneholder en kabel med to 3,5mm plugger som passer inn i klokkene, og en 6,5mm som går inn i forsterkeren. Litt luksus og et litt større utvalg av kabler og plugger kunne de kanskje tatt seg råd til.
Høy lydkvalitet
Når høyttaleren din plasseres så nær øret, og er så transparent som her, blir det fort til at du blir sittende å høre direkte på elektronikken du kobler inn. Så selv om den har en såpass lav impedans at den kan drives av en PC/Mac eller iPhone, er ikke det på noen måte anbefalt. Faren for at selv mindre unøyaktigheter blir klart hørbare er definitivt til stede. Her må det avgjort investeres i bra elektronikk for at ikke lydbildet skal høres ut som en trist gråværsdag med tåka hengende ned over åssidene.
Hodetelefonen er bra balansert og diskanten, som av og til kan være en utfordring på planar-modellene, skiller seg ikke spesielt ut. Likevel er det greit å vite at presisjonen, transparensen og detaljnivået i diskanten gjør at dette området fort kan få litt for mye fokus. Det er litt som å oppleve musikken gjennom et forstørrelsesglass, og det kan fort bli krevende. Har du elektronikk som beveger seg i samme retning, er det lett å tenke seg at kan bli litt vel friskt helt i toppen.
Lydbildet virker mer utstrakt enn vanlig rundt meg, og den korridoren som ofte opptrer utenfor hvert øre, er erstattet av et mer sirkulært lydbilde. Lydbildet har også særdeles god plass, og det er god avstand fra det uunngåelige fokuspunktet midt inne i hodet og ut til kanten på lydbildet. Det er rett og slett stort, forbausende godt fokusert og med god avstand mellom instrumenter og stemmer.
Enkelte andre hodetelefoner med tilsvarende teknologi kan av og til bli litt syntetisk i klangen, men her synes jeg HiFiMan har fått til et naturlig klingende og ganske avslappet lydbilde.
Musikken
Hva med å begynne helt i den dypere enden av bassen? Jeg henter frem Submotion Orchestra og sporet Variations, og det tar kun et par sekunder å fastslå at bassen er brønndyp. Det kunne kanskje vært litt mer av den, og den mangler den fysiske følelsen av bass som du får fra en subwoofer, men det er knapt mulig å tenke seg hva som skal til av høyttalere, for å erstatte denne kvaliteten og den formidable dybden i bassen. Den er stram, kontrollert og sjeldent klangrik, og lager et rent og helt forvrengningsfritt fundament under resten av musikken.
En 2L-innspilling som utmerker seg med særdeles imponerende rom er Requiem: V. Hymnus Cantates Martyrum med Nidarosdomens Jentekor, Trygve Seim og Ståle Storløkken. Innspillingen begynner med storslått tenorsaksofon og Nidarosdomens storslåtte akustikk og etterklang. Saksofonen får en veldig fokusert og kraftfull tone, særlig i det nedre registeret, men det er når jentekoret og den svære orgelklangen kommer inn at du virkelig blir dratt inn i lydbildet. Jentekoret er fantastisk gjengitt, og det har knapt vært hørt med flere forskjellige stemmer enn akkurat her. Det litt krevende partiet mellom 5 og 7 minutter løses også på elegant vis, og selv om det er veldig innstendig og ufiltrert er det absolutt ikke anstrengende.
Med et par så gode hodetelefoner blir det fort til at man hører på den musikken som virkelig låter flott, og det som låter aller flottest er musikk med gode damestemmer. Et par gjennomlyttinger av Moon Song med Phoebe Bridges bekrefter dette. Her er den rene og fokuserte stemmen midtpunktet, men rundt omkring er det diverse lett til hardt filtrerte instrumenter som er krydret med ulike effekter. Stemmen borer seg inn i hjernen, på en god måte, og det er så tilbakelent og fint at jeg lukker øynene og bare nyter. Nærheten til stemmen er en ting, men det er også veldig interessant å komme så nær selve miksen, panoreringene og hvordan de har plassert hvert enkelt instrument og effekt. En veldig engasjerende og oppløftende lytteopplevelse!
Hva så med musikk med mye dynamikk? Bliss og deres Song for Olabi har masse perkusjon i innledningen, og det smeller godt når volumet økes. Jeg synes kanskje de beste Focal-hodetelefonene har mer smell, men dette er fortsatt svært engasjerende. Du hører ikke bare anslagene på hvert enkelt trommeskinn, men også klangen fra materialet i selve trommen enten det er metall eller treverk, og den fabelaktige evnen til å skille nesten identiske lyder fra hverandre beholdes selv om alt av perkusjon slippes løs på ørene litt ut i sporet.
Konklusjon
Designet er bra, og det hele er godt satt sammen, men produktet er ganske nøkternt. Det preger også innholdet som følger med i esken. Lyden er det derimot ikke noe galt med. Jeg er imponert over hvor flott lydbildet til Arya Organic er, og hvor detaljert og transparent det låter. Lyden er også lettflytende og ubesværet, og meget bra oppløst.
Alt i alt har dette vært en av de bedre lydopplevelsene jeg har hatt med et par hodetelefoner på hodet, og kan ikke annet enn å konkludere med at Arya byr veldig flotte musikkopplevelser og komfort som gir timevis med avslappet lytting.