Rose RS 130
Rose RS130 er en dedikert transport, og kommer altså uten egen digitalkonverter. Er du som mange andre hifi-entusiaster, og gjerne vil ha full fleksibilitet når det gjelder valg av konverter, er det denne enheten du skal kjøpe. Det åpenlyse alternativet hvis du ønsker alt i en boks er RS150B.
Det første jeg legger merke til når jeg pakker opp esken, er hvor solid og stødig produktet virker. Her er det brukt mye metall og monteringen og finishen er av høy klasse. Jeg ville ikke nøle med å kalle dette Premium - hvis noen spør. Designen skilte seg nok mer ut fra de andre da Rose ble lansert, men nå er det flere andre som har tatt etter denne måten å tenke design.
Hele fronten til HiFi Rose 130 er dekket av en stor, tydelig og lettlest IPS-skjerm på drøyt 15 tommer med en oppløsning på 1920x382 med all informasjonen du behøver, men enheten kan også styres fra en PC/Mac, et nettbrett eller mobiltelefonen din. Appen er brukervennlig og intuitiv.
Baksiden av produktet er adskillig mer travel enn fronten, og har etter det jeg kan se alt du forventer å finne på en transport. Her finner du utganger for HDMI, I2S, Coax, Optisk, AES/EBU og USB DAC-utgang. Det er også et sjenerøst antall innganger med to USB 3.0 innganger og innganger for en ekstern klokke. I tillegg kommer det også en optisk USB 3.0-inngang og en nettverkstilkobling som fungerer med vanlig nettverkskabel, men som også dobler som inngang for optisk nettverkstilkobling. Til slutt er det også en kontakt for ekstern jord.
Kjører du helt digitalt med kun streaming, har et par aktive høyttalere med innebygget digitalkonverter, og vil kjøre et så kompakt oppsett som mulig, er det eneste du behøver en Rose RS130, og for brukervennlighetens skyld - et nettbrett.
RS130 har Spotify Connect, er Roon Ready, og støtter MQA. I tillegg får du tilgang til aktuelle musikktjenester som Tidal og Qobuz, men også Apple Music, og et ubegrenset antall musikkfiler som du kan spille av fra NAS eller USB-disker. Hvis du lurer på hvorfor enheten har HDMI-utgang, er det fordi den også har tilgang til RoseTube. Det gir deg mulighet til å spille alt du vil av HD-video fra YouTube og video opp til 4K levert fra harddisk eller nettverk.
Maskinen støtter i tillegg til Bluetooth (via dongle) og Roon også AirPlay og DLNA. For å styre maskinen siter det en to-kjernes Cortex A72 og en firekjernes Cortex A53, og for å ta seg grafikken har de valgt en firekjerners ARM-prosessor. Rose vet tydeligvis hva de holder på med for enheten er dønn stabil og er i tillegg svært kjapp å bruke.
«Nei, det er ikke forskjell»
Fordi en streamer handler om behandlingen av digital informasjon, altså nuller og ettall, er det mange som hevder med styrke at det ikke kan være noen forskjell. Men det skal ikke mye lytting til på forskjellige streamere, for å fastslå at det er helt motsatt. Det er ingen ting som låter helt identisk.
Nå skal man være litt forsiktig med å påstå at en transport alene kan gi den samme forskjellen i musikkopplevelsen som å kjøpe en bedre digitalkonverter eller en forforsterker, men en svært nøyaktig innebygget OCXO-klokke, elektronikk som er laget for å gi minimalt med støy, caching av det innkommende signalet til en 256GB SSD, og bit perfect-prosessering, gjør at signalet som leveres til digitalkonverteren er ekstremt presist, fritt for jitter og enkelt å prosessere videre.
Det låter fint og naturlig
Etter å ha testet et godt antall streamere, er det deilig å sette opp et produkt som kun behøver strøm og en tilkoblet nettverkskabel for å fungere. Det er lett å si at det er slik det burde vært med alle tilsvarende produkter, men det er det altså ikke. Noen er ikke engang i nærheten. Når den i tillegg klarer å løfte lyden i hifi-systemet et klart hørbart skritt oppover er det knapt noe igjen å være kritisk til.
Produktet krever åpenbart at du har tilgang til en god digitalkonverter, og et godt balansert, oppløst og transparent system. Det høres kanskje krevende ut, men du må ikke absolutt bruke vettløst mye penger. Forskjellene jeg fikk frem på en Hegel H600 med bruk av den innebygde DAC-en og et par Kerr Acoustics K320, og rimelige streamere virket i første omgang ikke dramatisk - helt til jeg koblet tilbake til rimeligere varianter av streamere. Det som blir borte, skaper et såpass uutholdelig emosjonelt savn at eneste medisin er å koble tilbake til Rose RS130. Et par dagers lytting og A/B-testing, gjør deg også i stand til å høre forskjeller også i blindede tester mot rimeligere utstyr.
Den klare, rene lydsignaturene og den presise omgangen med detaljer skaper et meget gjennomsiktig og åpent lydbilde, og gjør den samme jobben uansett hva slags musikk du velger å spille. Likevel er det noen innspillinger som gjør det enklere å avsløre at vi spiller med en virkelig god streamer. Forsøk 2L-innspillingen Lux og hør på den flotte etterklangen, størrelsen på opptaksrommet, hvor mange stemmer det blir i jentekoret, og hvor rik tonen er i Trygve Seim sin saksofon. I tillegg hvor glatt, stor og flott tonen er i kirkeorgelet, og hvordan den dype klangen i basstonene kommer tilbake til deg fra veggene i opptaksrommet.
De som lytter etter klangforskjeller i instrumenter og stemmer eller om det blir mer eller mindre bass, mellomtone eller diskant, blir sikkert sittende litt skuffet tilbake. For det som skjer er at Rose RS130 øker presisjonen, glatter ut, åpner opp og ikke minst plasserer musikere og instrumenter med imponerende stødighet og presisjon i det kjempestore kirkerommet.
Det er også verdt å nevne at lyden oppfattes som veldig avslappet og naturlig med RS130. Lyden er stressfri og uten harde kanter, selv om det overhodet ikke mangler energi. Jeg går til Jan Gunnar Hoff og hans Bruremarsj fra Breiarn fra platen Home. Flygelet har nydelige anslag, en naturlig og rik utklinging, og masse energi, men det er det er innholdet i tonene og klangen du hypnotiseres av - sammen med et nydelig fokus og flott definisjon av proporsjonene til flygelet. Det gir en behagelig, svær og fullstendig troverdig opplevelse, og den rører noe i meg som lytter. Nå må det vel også sies at Hoffs fantastiske frasering og anslag bidrar til den gode opplevelsen.
Hva så med litt tyngre musikk. Tool for eksempel? Jeg spiller Invincible og får den presentert med stor presisjon, og det skaper et aldri så liten smil i munnvikene når jeg hører hvor tydelig spikerpianoet i åpningen kommer frem, og hvordan de sprø tonene blir plassert i lydbildet. Det hele låter definitiv som det Tool jeg kjenner, men tonene fra gitaren har mer farge, anslagene er kjappe, presise og flotte, og det kommer en ekstra rytmisk snert i trommespillet. Høyrebeinet feirer dette med en ortopedisk rytmefest under salongbordet samtidig som hodet helt uten forvarsel begynner å bevege seg taktfast frem og tilbake.
Konklusjon
Vi har testet en del streamere fra Lumin, Aurender, Naim, Auralic osv, og må konkludere med at Rose RS130 plasserer seg blant de aller beste i sin prisklasse, og markerer også det hvor kun litt bedre, blir omtrent dobbelt så dyrt.
Opplevelsen med Rose RS130 ble av det hyggelig slaget. Man skulle kanskje tro at det blir mer og mer analytisk desto større presisjon man kjøper seg opp til, men selv om det er tydeligere og mer presist, er det også mer naturlig og avslappende.