Technics er kanskje aller mest kjent for sin SL-1200 platespiller. Den er blitt en ikonisk del av våre felles hifi-historie, og er fortsatt på markedet selv om de faktisk kastet alt de hadde av produksjonsutstyr da platespillermarkedet plutselig forduftet etter inntoget av CD-spilleren. Likevel bygget de alt opp på nytt, og relanserte SL-1200 i et nytt og temmelig sultent marked. De solgte absolutt alt de hadde tenkt å produsere til lansering på kun få minutter. 

Det er et marked der ute for ørepropper som låter energisk og engasjerende, og som har skikkelig solid bass. Det mangler ikke bass i Technics AZ100, men Technics har tatt det litt ned, og satser på sober lydkvalitet og høy oppløsning.

Technics AZ100 TEST

Lett å få på plass i ørene

Det er ikke mange av øreproppene vi tester som går rett på plass i øret uten problemer, men det gjør faktisk AZ100. Gjør de ikke det, har du fire alternative silikon-tupper som burde dekke de flestes ører. Det er som alle sikkert vet, helt avgjørende for bassen at øregangene tettes helt for at du skal få noe særlig bass. 

Ladeetuiet tar lading via USB-C og når etuiet er fulladet får du et ganske hyggelig antall timer med musikk. Med fulladede propper får du inntil 10 timer uforstyrret musikkavspilling med støykanselleringen slått på, og har du passet på å holde etuiet fulladet har du strøm for ytterligere inntil 28 timer spilling. 

AZ100 er også IPX4 sertifisert. Noe som betyr at du ikke behøver bekymre deg for en regnbyge eller svette fra harde treningsøkter. 

Technics AZ100 TEST

Støykansellering

I denne prisklassen, altså rundt kr. 3 500.-, er produsentene nødt til å levere støykansellering i den øvre kvalitetsklassen. Støyreduksjonen til AZ100 er bra, men er ikke helt støyfri slik det er med de fleste modellene vi lytter til. Det suser litt når støykansellering er av, men den er ikke særlig hørbar når du spiller musikk på vanlig volum. Det er når du ikke har noe musikk på øreproppene, eller i enkelte veldig rolige musikkpartier at du kan oppfatte at den aktive elektronikken ikke er hundre prosent støyfri og suser litt. Nå er det selvsagt forskjeller på hvor følsom man er for denne former for susing, og er du som de fleste bryr du deg sannsynligvis ikke. 

Du kan velge mellom støykansellering, «ambient» eller du kan slå helt av alt som har med støyreduksjonen å gjøre. Da blir også susingen redusert til et minimum. Ambient-innstillingen gjør at øreproppene bruker de innebygde mikrofonene til å gi det en lydmessig oversikt over omgivelsen. 

Du kan også, via appen, la øreproppene stille seg inn til akkurat dine omgivelser, men i de fleste situasjoner vil du kanskje bare stille støyreduksjonen på fullt for å holde lyden av omgivelsene unna musikken din. 

En praktisk funksjon er at du kan koble øreproppene til hele 3 forskjellige enheter for en mest mulig sømløs overgang fra mobil, nettbrett og PC/Mac. Hodetelefonene støtter også Dolby Atmos og LE Audio – hvis mobiltelefonen din gjør det.

Technics AZ100 TEST

Oversiktlig app

App-en til Technics er oversiktlig og byr på gode muligheter for å justere lydbalansen. Det gjøres uten å egentlig påvirke lydens basiskvaliteter, for selve spillemåten er på alle måter beholdt, og godt er det. Det blir bare mer eller mindre bass, mellomtone eller diskant, og noen ganger for mye, men du skrur deg lett tilbake igjen hvis du har fått for mye bass. En innstilling jeg tipper de aller fleste forsøker seg på først. Du får rikelig tilgang til ferdig-lagde eq-innstillinger, men du kan også gjøre dine egne innstillinger og lagre disse på tre presets. 

Jeg synes det låter aller beste uten noen påvirkning av balansen og det innstillingen «direct» som rett og slett slår av alt, og som også låter klarest og mest åpent, men det finnes avgjort musikk som låter morsommere med litt ekstra trykk i bassen. Da kan du velge innstillingen «bass», eller ta opp bassinnstillingen i eq-en. Du har forresten hele 8 bånd å leke deg med.

Technics AZ100 TEST

De låter raffinert

Er det noen som har en egen signaturlyd må det være Technics. Den er raffinert, en smule forsiktig og avrundet i kantene, men samtidig presis, detaljert og åpen. Den signaturen har de også klart å få til med disse øreproppene. Musikken flyter lett, og selv om de kanskje ikke er de mest rocka øreproppene på markedet verken i utseende eller ytelse, er de mer allsidige enn mange kanskje tror. 

Likevel er det nok først og fremst et par ørepropper for dem som spiller mye forskjellig musikk, og setter pris på gode innspillinger. Nå oppfører de seg pent på alle typer musikk, men test gjerne med musikk som har mye stemmer eller innslag av akustiske instrumenter. Det låter absolutt troverdig, og med Technics sin litt avslappede klangsignatur, blir dette virkelig bra når innspillingene også er på topp. 

De går kjellerdypt og kan kanskje takke driverne som er dempet med magnetisk olje for at membranen ikke spretter ut av chassiset når jeg spiller musikk med mye og dyp bass. En testklassiker hos oss er Variations med Submotion Orchestra og her er det absolutt ikke noen grunn til å skru opp nivået i bassen, faktisk vil jeg nesten si det er litt skummelt hvis du ikke vil riste løs visdomsjekslene. 

Musikk fra den helt andre siden av spekteret blir det når jeg spiller nydelige Bye av og med Emilie Nicolas. Stemmens tekstur og kvalitet, og det åpne og store lydbildet, sikrer et par solide anfall av gåsehud, og det har jeg knapt opplevd med et par øretroppen i betalbar prisklasse.

Konklusjon

Den raffinert, godt oppløste lyden, og det sjenerøse lydbildet gjør AZ100 lette å like. Når du så kombinerer det med bra rytmisk presisjon og brukbar dynamikk, er det lett å høre at koster litt ekstra.