Tekst: Håvard Holmedal / foto: Alv Øidvin

Dette har vært litt av en føljetong, men nå melder fagbladet Elektronikkbransjen ( les saken her ) at Terje Romen AS har gjort avtale med bostyret og har kjøpt Soundgarden-kjeden. Det er gode nyheter for de ansatte ute i butikkene og for den eksisterende ledelsen, selv om det fortsatt ikke er helt klart hvor mange butikker som blir drevet videre og hvor mange av nøkkelpersonene i ledelsen som fortsetter. Det får vi sikkert høre mer om de neste par ukene. Vi kommer tilbake med mer. 

Her er den tidligere artikkelen:

Etter at fagbladet Elektronikkbransjen på fredag skrev at selskapet FNKY AS og Stein Frode Ertzeid skulle drive Soundgarden videre (les hele saken her), har vi i dag fått informasjon om at bostyrer Erling Opdal hos advokatfirmaet Ræder må gå en ny runde blant de andre interessentene for å få solgt selskapet til nye eiere. Etter å ha fått tilslaget fredag kveld, og etter det vi har fått vite også har kommunisert med de ansatte via mail om at de tar over, og hvordan de skal forholde seg til den nye eieren FNKY AS, tok det kun noen timer av dagen i dag før det ble klart at budet er trukket. Etter det vi har fått vite er dette grunnet manglende finansiering.

Det vi vet er at det er flere budgivere, men det er fortsatt ikke gitt om det er noen av disse som nå står klare med penger. Dermed er både ledelse og de ansatte inne i enda en turbulent uke med stor usikkerhet om hvordan selskapets fremtid ser ut. Vi håper det løser seg til alles beste. 

Det er selskapet FNKY AS og Stein Frode Ertzeid som skal drive Soundgarden videre melder fagbladet Elektronikkbransjen (les hele saken her).  Da satser på å fortsette med det samme navnet, men det sier seg selv at det kommer til å bli forandringer. Ingen ting av dette er klart og det er heller ikke klart hvilke av butikkene som drives videre. De vil åpenbart møte noen utfordringer på veien. Merkevaren må styrkes og det er jo viktig at det nye selskapet får med seg bransjen på dette prosjektet. Noen har tapt til dels betydelige summer og det blir viktig å ha en skikkelig finansieringspakke for å få dette skikkelig på beina.

FNKY AS selger blant annet det egne merket Fence, men det er ingen informasjon om hvilke merker Soundgarden nå skal forhandle. Vi antar at mange av de merkevarene som kundene hittil har kunnet finne hos Soundgarden fortsatt vil være en del av vareutvalget. Det som er klart er at Soundgarden kun skal selge Hi-Fi og beslektede produkter. 

Vi er spent på hvordan dette utvikler seg, selvfølgelig, og håper at de denne gangen har en strategi som er bærekraftig - som det heter nå for tiden.