Det er ikke altfor lenge siden vi testet storebror R-N2000. Den er en god del større og kraftigere - og over dobbelt så dyr, men viste kvaliteter det er veldig lett å sette pris på.
R-N1000 er laget i samme stil som klassiske integrerte forsterkere fra Yamaha, men har mistet de utrolig flotte VU-meterne fra den større R-N2000. Ikke en veldig stor sak, men dette hadde avgjort ikke vært negativt om de fortsatt hadde vært å finne på fronten av enheten.
Mye utstyr
Yamaha har troen på at en fyldig utstyrspakke er det som skal til for å vippe kundene i deres retning. Derfor er liten over finesser og utstyr ganske omfattende, og viser hvor mange veier det er til mål. Vi husker fortsatt veldig godt testen av Musical Fidelity A1 - som er ribbet til skinnet, men spiller fantastisk.
Kikker du inn på baksiden av R-N1000 avsløres det at den har 4 analoge innganger hvorav en er for en platespiller (MM), og to analoge utganger. En pre-out og en utgang til subwoofer. Av digitale varianter finnes det 3 stykker. 2 optiske og en koaksial. Du finner også en HDMI (ARC) og en utgang for et par hodetelefoner.
Forsterkeren til R-N1000 er i klasse A/B og yter ifølge de tekniske dataene 2 x 100 watt når det stilles strenge krav til forvrengning. Den dynamiske effekten, altså det den er i stand til yte i veldig korte øyeblikk, er 2 x 140 watt i 8 ohm. I 2 ohm skal den yte hele 290 watt dynamisk.
Den innebygde digitalkonverteren er en ESS Sabre ES9080Q - en velprøvet og godt fungerende DAC som klarer oppløsninger på inntil 32bit/384kHz.
MusicCast
Yamaha sin innebygde streamerteknologi kalles MusicCast. Den har vært med en stund, og er velfungerende nok. Den gir bra og brukervennlig oversikt, enkel tilgang til diverse musikktjenester som Qobuz, Spotify eller Tidal Connect, og når den først er på nett og har funnet produktet du har stående i stua, er den dønn stabil.
I MusicCast ligger også YPAO. Det er en romkorreksjon som Yamaha har utviklet selv og som sitter i svært mange andre produkter derfra, også de store hjemmekinoreceiverne. Den er intuitiv og lettbetjent, og gjøres på et par minutter med den medfølgende mikrofonen. Kobler du til en subwoofer anbefaler vi absolutt romkorreksjonen. Den gjør garantert jobben med å integrere en subwoofer både kjappere og bedre enn deg, selv om du holder på en hel dag med å fikle og skru.
Det låter fint
Etter den obligatoriske 5-minutters oppdateringen via appen, er forsterkeren klar til bruk. Yamaha R-N1000 viser seg umiddelbart som en ganske sofistikert og fintspillende forsterker, og selv om konstruktørene har valgt en lydsignatur på den forsiktige siden av nøytral, er det dynamisk og energisk nok til de fleste anledninger, også når et spilles rytmisk krevende musikk med store mengder informasjon i bassområdet. Lydbildet er flott og bredt rett ut av esken, men en runde med romkorreksjonen kan løfte fokus, holografi og definisjon av opptaktsrommet opp til et enda høyere nivå. Dette skjer uten av forsterkerens sobre klangsignatur forandres eller spillestilen forandres. Du hører fortsatt at det er den samme forsterkeren.
Etter en omfattende runde med musikk over litt tid, vises tydelig at forsterkeren ikke gir noen begrensninger i hva slags musikk du kan spille, men det ligger noen innebygde begrensninger i hvor store høyttalere du bør spille på, og kanskje også hvor store rom du kan plassere høyttalerne i. Dette er ikke noe å tenke på hvis du spiller på normale lytte-nivåer.
Den spiller alle best når den får lov til å vise frem en vokalist, et mindre ensemble og gjerne et godt innslag av akustiske instrumenter. All About You med Sophie Zelmani er som laget nettopp for R-N1000, og viser den frem fra sin aller beste side. Den akustiske gitaren får flotte, spenstige anslag og stemmen hennes en luftig kvalitet og plasseres flott fokusert akkurat der den skal være. Bassen er kanskje litt tilbakeholden, men den er av god kvalitet, er godt kontrollert og har flott tone.
It Doesn`t Matter med Alison Krauss gjøres på samme utmerkede måte, og blir behandlet på beste måte av forsterkerens litt forsiktige og silkeaktige klang. Ingeniørene hos Yamaha vet tydelig hva de holder på med, og har klart å holde det avslappet og rolig, men samtidig engasjerende og levende. Kanskje savner jeg litt eksplosivitet og trykk i enkelte partier av musikken jeg spiller, men jeg må samtidig innrømme at det låter veldig fint.
De litt mer firkantede og elektroniske klangene til Sascha Funke og hans låt Mango stiller litt andre krav til systemet ditt. Bassen er dyp og rytmisk, og lydbildet er langt mer krevende å holde på plass. Yamaha gjør jobben sin, og så lenge du ikke spiller veldig høyt, er det ikke noe å si på dynamikken og organisering i lydbildet. Det biter godt fra seg, men det blir ikke hardt eller anstrengende. Akkurat det ligger liksom ikke i forsterkerens natur. Kanskje vil du synes at forsterkeren er litt for forsiktig i enkelte situasjoner, men det får du igjen i økt musikalsk fleksibilitet, og bedre evne til å takle innspillinger med en litt alternativ klangbalanse.
Lydbildet er allerede før romkorrigeringen godt fokusert og med fin bredde og dybde. Forsterkerens lave støygulv sørger for at alt slipper frem og det gjelder også informasjon om opptaksrommets egenskaper og proporsjoner. Heller ikke dette er overtydelig, men etter hvert som du lærer deg forsterkeren å kjenne, trer dette frem og blir en del av den totale lydopplevelsen.
Hvis du ønsker et mer kraftfullt og tyngre lydbilde (og kanskje et par klassiske VU-metere) er det veldig fristende å peke på den større modellen R-N2000. Den er oppgitt til omtrent den samme ytelsen, men veier langt mer og viser til fulle hva som skjer musikalsk når forsterkerne får mer solide og tyngre strømforsyninger.
Konklusjon
Yamaha fortsetter å lage gode produkter, og har med R-N1000 laget et produkt hvor kvaliteten til de enkelte delene er i god balanse med hverandre. Dens raffinert og litt silkeaktige lydkvalitet gjør at jeg kanskje ikke ville kjøpt den hvis behovet er å speede opp eller få mer energi ut av litt daffe høyttalere, men bortsett fra det er den ganske så allsidig og fleksibel. I tillegg til at den viser at du slett ikke behøver kjøpe en entusiastforsterker som er ribbet for utstyr, for å oppnå virkelig god lyd hjemme i stua. Yamaha R-N1000 spiller ikke skjorta av deg, men leverer jevnt, forutsigbart , skikkelig og ikke minst trygt, og er en enhet du kan stole på i alle musikalske sammenhenger. Jeg savner VU-meterne fra de dyrere modellene, men hadde nok så vidt klart å leve uten - hvis jeg måtte.
Romkorreksjonen er ganske bra, og vi oppfordrer til å eksperimentere litt. Kanskje ønsker du ikke å bruke den, men den bør definitivt prøves. Kanskje får du deg en overraskelse.