Menneskene hos Audiovector er hyggelige, og ikke akkurat nybegynnere i bransjen, men de har likevel ikke hatt høyttalere tilgjengelig i prisklassen til QR-serien på en god stund. Etter suksessen med stativhøyttaleren QR1, og den kompakte gulvstående høyttaleren QR3, har serien nå også blitt utvidet. Nå får de selskap av et par vegg/bakhøyttalere, en subwoofer og en senterhøyttaler. Da kan du sette sammen et lekkert og ganske så hyggelig priset multikanal-system, enten det nå er for musikk eller for film.

Detaljert diskant

Audiovector har på alle sine Avantgarde og Avantgarde Arrete-modeller en AMT-diskant, men det er en annen variant som sitter i QR3. Her snakker vi om en mer tradisjonell bånddiskant som sitter i en liten spredelinse og som benytter et helt stykke aluminium, selvfølgelig ekstremt tynt, som har fått et gitter foran seg som også skal fungere som filter. Meningen er å mekanisk filtrere eller dempe deler av frekvensområdet i diskanten som blant annet står for de harde s-ene på vokalspor. De kunne sikkert laget en variant av deres meget gode dome-diskanter, men hvorfor gjøre det enkelt? Fordelen med en bånddiskant er at den er ekstremt lett, og dermed også akselerer og stopper fort slik at reaksjonstiden blir veldig kort. Eller at den responderer lynkjapt på musikalske impulser.

Bassene er en sandwich av flere materialer som er presset sammen. Det du ser ytterst er aluminium, mens det på baksiden er benyttet mer dempende materialer for å få kontroll over resonanser og oppbrytninger. Det ser såpass stilig ut at det burde vises frem, og ikke dekkes til bak grillene. Disse er forøvrig festet med magneter og er veldig enkle å ta av og på. Erfaringen er at det låter enda litt bedre uten – så spille gjerne med frontene av.

Kabinettene er pent utført, men virker ikke spesielt solide, stive eller for den saks skyld tunge. Men det skal vi ikke ha noen spesiell mening om før vi har fått unna lyttetesten. Testeksemplarene vi har fått inn er i lekker trefinish, men kan også skaffes i hvit og sort pianolakk. Det blir jo en smakssak, men de avrundede og pent designede kabinettene gjør seg godt i mørkt treverk.

qr3_black_piano_1.jpgHøyttaleren er også et innspill i diskusjonen om single- eller bi-wiring, eller for den saks skyld single-eller bi-amping. Audiovector har besluttet å kun utstyre høyttaleren med en enkelt høyttalerterminal. Det er vi enige i. Effekten av bi-wiring eller bi-amping i denne prisklassen er minimal, hvis den i det hele tatt er tilstede, og den andre faktoren er jo at kjøperne i denne prisklassen knapt bryr seg.

Plassering

Det er lett å gjøre som man pleier. Måle opp en omtrentlig avstand til veggen hvor andre tilsvarende høyttalere har fungert godt. Med drøyere 120 til bakveggen ble det litt slankt. Fokus og perspektiv var godt, men det manglet litt saft og fraspark i bassen. Ikke mer enn at det går an leve med, men nok til at det ble litt spinkelt på enkelte innspillinger. For hver tiende centimeter jeg flyttet høyttalerne nærmere bakveggen fikk jeg litt mer tyngde, og endte til slutt opp med høyttalerne rundt 70cm ut fra veggen. Flyttet jeg de litt lengre ut ble de spinklere, og nærmere enn 70cm fra veggen begynte romfølelse og perspektiv å forvitre.

Lyden er deilig

Jeg har et antall integrerte forsterkere i «stallen», og det blir fort klart at ikke alle passer like godt. Du behøver en forsterker som har litt kropp og tyngde. Det finner du hos NAD, Rotel, Hegel, Electrocompaniet, Marantz og andre.

Jeg begynner med overforsiktige Youn Sun Nah og hennes La Chanson D´helene, og får nesten umiddelbart gåsehud. Stemmer er vakker, bassen er overraskende detaljert og klangrik, og fokuset på stemmen er tydelig og skarpt tegnet opp mot den stille bakgrunnen. Lyden er sofistikert og raffinert, og veldig luftig og lekker. Det er samtidig nært og nakent, og høyttaleren drar deg med inn i musikken enten du vil eller ikke. Du slapper godt av med disse høyttalerne. 

For å sjekke hvor mye den klarer av samtidig informasjon spiller jeg Walk Away med Southside Johnny og LaBamba`s Big Band. Det er et ganske krevende spor, men QR3 holder god orden, og fyller på med energi til både blåsere og vokal, og viser samtidig at det bor gode dynamiske egenskaper og ikke minst mye presisjon i denne høyttaleren. Den virker også ganske sprek og engasjerende, men det er holdt igjen akkurat så vidt litt i diskant-området slik at det ikke blir spisst eller anstrengende å lytte til.

Jeg endte til slutt opp med å test Audiovector QR3 med Hegel Røst. Den kombinasjonen er faktisk usedvanlig vellykket, musikken gjøres levende og noen ganger også rørende, og det er nok skyv til at musikk som krever litt tyngde også er fullt hørbart. For eksempel i Bliss sin Song for Olabi som jeg veldig ofte bruker for å teste høyttalere. En lang og dyp bassdrone ligger under og kan skape problemer for høyttalere som koster langt mer enn QR3. Uten en viss tyngde, god kontroll og ikke minst dybde i bassen faller hele den låte fra hverandre og kun blir en slitsom oppvisning i kult perkusjonsspill. qr_gold_leaf.jpgHer blir det ganske tungt og fyldigere i bassen enn jeg trodde etter de innledende rundene med lytting. Jeg fortsetter med låtene Chameleon med Trentemøller og Heck sin Encaladus som begge lager et fyrverkeri av digitale effekter og heftige bassganger – og begge går virkelig dypt. Disse takles på beste måte av disse høyttalerne, og de klarer å holde roen selv om det går temmelig vilt for seg i lydbildet. For å se hva de orker fyrer jeg også opp volumet, og blir overrasket over hvor høyt det kan spilles uten at høyttalerne viser noen tegn til kompresjon eller pusteproblemer. Partyfaktoren er faktisk overraskende høy!

Konklusjon

Audiovector QR3 er et godt stykke håndverk, og høyttaleren har enkelte egenskaper som vi tidligere knapt har hørt i prisklassen. Det gjelder særlig diskantens oppløsning og evne til å skape luft og detaljer, men den rene og kontrollerte bassen henger ikke langt etter i kvalitet.

Totalopplevelsen er veldig musikalsk, og det låter naturlig og ekte. Faktisk i overraskende grad hvis vi ser på prisen. Det du ikke får er tyngde og dybde i bassen, men jeg synes likevel at det er til å leve. En mer påkostet bass ville åpenbart gått utover de musikalske kvalitetene i mellomtonen og diskanten. Og de vil jeg for all del ikke miste! Alternativet er å øke prisen, men nå var jo ikke meningen til Audiovector å lage en konkurrent til sin egen SR3-serie. I prisklassen er dette mer enn godkjent, og det spiller knallgodt sammen med en fornuftig forsterker.