I et lite brunt hus i Inderøy i Trøndelag blant tøffende traktorer og rautende kuer utvikler Geir Fredriksen høyttalere i verdenstoppen. De dyreste, Audio Insight Ribbon Reference 2.2, koster 990 000 kroner. Men da får du fire tårn som er 175 centimeter på strømpelesten og går ned til dundrende 12 Hz i bassen.

Heldigvis finnes det billigere alternativer. Men budsjettvarianten koster nesten 100 000 kroner og da må du handle inn to subwoofere i tillegg.

- Prisene kan virke ville. Men sammenlignet med andre high end-høyttalere til samme pris, er min løsning mer påkostet og kompleks, sier Geir Fredriksen.

Geir har i mange år blitt hyllet av kritikerne for varemerket Adyton, og på hi fi-messen i Horten hadde han en overbevisende demonstrasjon av sitt nye merke Audio Insight. Et merke han ønsker å lansere i utlandet.

På labben.jpgAlene om suksessen

Utviklingsavdelingen består av en person; Geir Fredriksen. Han sitter i stua og lytter seg frem til drømmehøyttalerne, rå forsterkere og kanskje også en helt spesiell DAC. Han måler og finjusterer teknikken uten ekkofrie kamre, testutstyr til millioner, milliardkapital i ryggen og utviklingsavdelinger med opptil 20-30 ansatte.

Hvis du skal lage en middagsrett, er det en fordel å ha en kokk og ikke 10-15 stykker, ler Geir Fredriksen. På datamaskinen som står rett ved siden av kjøkkenbenken viser han hvor lett det er å gjøre målinger i dag med utstyr som bare koster noen tusen kroner. Lydkvaliteten tester han hjemme i sofaen. Et ekkofritt kammer har han ikke.

Nei, men hvem lytter til musikk i ekkofritt rom hvor høyttaleren henger midt i rommet? Jeg tror det er livsfarlig å designe høyttalere i et slikt rom. Og jeg tror mange produsenter har slike rom først og fremst for å ta bilder i reklamesammenheng, smiler Geir som faktisk kan måle høyttalerne ekkofritt.

Da tar jeg de bare ut på verandaen her, ler han.

Tenker annerledes

Geir er glad i referanser til kokkeverdenen og bruker nok en slik sammenligning når han skal forklare hvordan han klarer seg i konkurransen mot store merkene.

De følger alle den samme oppskriften. En kasse med bass-, mellomtone- og diskant elementer. En B&W-høyttaler til 7000 kroner har det samme problemet som en Magico høyttaler til nærmere en million kroner; de har en kasse. Selv om man har laget kassen av skipstål får man resonanser og stenger inne 50 prosent av lyden. Selv om fargingen ikke slipper ut av kassen, så slipper den ut gjennom membranene, sier Fredriksen.

Fredriksens oppskrift

Geirs oppskrift er helt annerledes. Han satser på et åpent system uten kasse i mellomtonen og diskanten, eget basstårn som kan plasseres der det låter best, ingen delefilter fra mellomtonen og oppover og båndelementer istedenfor spoler. Hvorfor skal man betale 40 000 kroner for en diamantdiskant når en bånddiskant gjør jobben bedre for en brøkdel av prisen, sier en skråsikker designer.

Du er litt høy og mørk på at din oppskrift er best?  - Jeg overdriver kanskje litt for å få frem et poeng. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så liten variasjon, sier Geir som faktisk er svært ydmyk av natur.

På kjøkkenbenken.jpgMaten er servert

Men «the proof is in the pudding» som engelskmennene. Så Stereo+ setter seg godt til rette midt i sofaen, midt mellom de to slanke høyttalerne og to høyreiste basstårn.

Verten servere tilbehøret; en god hjemmebrygget americano fra den italienske espressomaskinen på kjøkkenet og et stykke velsmakende melkesjokolade. Det er søtt i sweetspoten til Geir.

CD`en glir langsomt inn i drivverket, MSB dac`en til en kvart million kroner gjør seg klar til dyst, en Lyngdorf skal rette litt på frekvenskurven, og den tunge klasse D-forsterkeren Audio Insight M1 med 2 x 500 watt holder kontrollen på elementene.

Så det er klart for et musikalsk herremåltid, og det får vi: Fiolinen i Vamps «Sommer i hekken» har jeg aldri opplevd så livaktig, det rasper realistisk i trompetene da storbandet Big Phat Band blåser løs, og høyttalersystemet til en halv million kroner viser frem en kjellerdyp og ekstremt kontant referansebass med Boris Blank fra Yello i CD-drevet. 

Det kan virke som Mr. Fredriksen virkelig er en audiokokk av Michelin-kaliber. Men om de slår kjente høyttalere i millionklassen er vanskelig å vurdere i ukjent rom og med ukjent utstyr. Vi håper virkelig vi kan få de inn til test.

Hjemmedesignet - ikke hjemmelaget

Selv om høyttaleren er finjustert, målt og tenkt ut hjemme i huset i Indrøy, er de ikke hjemmesnekret.

Skal du konkurrere med de beste på markedet så går ikke det, sier Geir Fredriksen. Han får laget de speilblanke kabinettene til basstårnene på Verdal Snekkeri, akrylen til den åpne baffelen blir spesialprodusert i Oslo og båndelementene kommer fra Kina. Men de lages etter mine spesifikasjoner. Det er ikke hyllevare, sier Geir som gjør enkelte ting på kjøkkenbordet.

Delefilteret lager jeg der, smiler han. Han nikker bort mot bordet hvor han også er i gang med å skape en ny dac. I den er små masseproduserte chip`er erstattet med en analog tilnærming til den digitale omvandlingen.

- Jeg bygger den fra bunnen av. En kokk lager jo ikke saus av en pose Toro ferdigsaus, ler han.  Mer kan han ikke avsløre før produktet eventuelt kommer på markedet.

Jobber døgnet rundt

Det er ingen åtte-til-fire-jobb å skape høyttalere i verdenstoppen. Så det er sjelden han ligger på sofaen og ser på TV eller slapper av med avisen.

- Jeg gir meg ikke før jeg får det til. Så når jeg holder på å utvikle produkter glemmer jeg å spise og holder på til fire om natta. Det kan bli litt manisk, forteller han.

Det blir ofte ensomt arbeid:

- Det er jo en fordel fordi man kan løse problemer hurtigere og enklere alene enn som et team. Men det er litt skummelt fordi man blir vant til sin egen skittlukt. Du blir vant til en viss klangbalanse selv om den er feil. Derfor har jeg et lyttepanel som gir meg innspill.

Ikke millionær

Selv om Geir selger rådyrt hi fi-utstyr er han alt annet en millionær. Hvis det hadde blitt solgt 100-vis av høyttalerne, kunne jeg nok kjøpt en ny, fin bil. Men slik er det ikke, sier Geir som har en gammel, litt rusten og knirkende bil. Nei, det er ikke high end-liv å designe high end-høyttalere. Produktene blir håndlaget i små serier og det tar 100-vis av timer å utvikle. Dette er svært kostnadskrevende. Dessuten er det ikke designeren, men butikken som sitter igjen med størsteparten av fortjenesten. Fredriksen kan ikke si noe om fordelingen av inntektene, men etter det Stereo+ erfarer er utsalgsprisen flere ganger innkjøpspris fra konstruktør.

Geir Fredriksen lagde allerede i 1985 sin første serieproduserte høyttaler, Multicell, men det tok lang tid før det ble fulltidsjobb. Jeg har holdt på heltid de ti siste årene. Det er risikosport. For regningene kommer jo inn hver måned uansett hvor mye jeg selger. Så sånn sett kunne jeg tenkt meg en fast jobb et annet sted, sier Geir.

amp.jpgErobre verden 

Men det er uaktuelt med en annen jobb. Fra han satte sammen sitt første SEAS-byggesett i 7. klasse, via svakstrøm-utdannelse på NTNU (den gang Trondheim Ingeniør Høyskole) og fram til i dag, har han nemlig hatt et brennende hjerte for å skape høyttalere. 

Nå håper han å erobre utlandet med sine kreasjoner. Oslo Hi Fi Center, som er eneforhandler av Adyton, har hatt slike planer i mange år, men det er ikke blitt gjennomført. Men nå får Fredriksen sannsynligvis hjelp av Innovasjon Norge til å lansere de nye Audio Insight-høyttalerne på verdens største hi fi-messe i München.

Jeg tror at det er en fordel at det ikke er en kassehøyttaler som alle andre kassehøyttalere. De skiller seg ut både når det gjelder design og teknologi. Da er det lettere ikke å forsvinne i mengden, sier Fredriksen.

Så får vi håpe «Made in Indrøy» blir en suksess i utlandet.