Vi veksler mer enn gjerne mellom rene hifi-installasjoner i stua til spesialbygde rom i kjelleren eller garasjen. Og veldig gjerne mellom rom som er satt opp til musikk eller film. Rommet til Johnny er ganske typisk hjemmekino-rom både i konstruksjon og utførelse, og brukes både til Hi-Fi og film, men i følge Johnny selv – mest til film. Etter en kjapp titt på omtrent en halv kubikk med subwoofere som står stuet bort i hjørnene er det i hvert fall åpenbart at film må være en særdeles morsom fritidsaktivitet.

fra_side2.jpgRommet

Da vi reiste rundt før i verden var det stor forskjell på de kino-rommene vi så på. Forskjellene i fysiske mål og utførelse er selvfølgelig der ennå, men oppbygning og konstruksjon har kommet opp på et veldig høyt nivå. Da snakker vi selvsagt vegger som er lektet ut uten kontakt med ytterveggene, og gipsvegger med to lag gips. Alt av kabler er skjult i veggene og det er gjort en omfattende jobb med få akustikken under kontroll.

Rommet er litt spesielt i og med at det er en trapp opp til etasjen over i bakkant av rommet. Det skaper en utfordring akustisk sett, men perfekte rom finnes kun hos de som har tenkt lytterom først, og så bygget huset rundt. Og de er det utrolig nok noen av, det også!

Inne i rommet er det lune farger, akustikkmatter fra Sounds of Science, GIK og Vicoustic. Rommet er godt å snakke i, og absolutt ikke overdempet på noen måte. Dempingen virker også jevn i hele frekvensområdet. Med unntak av bassen som alltid er en utfordring å få kontroll på, selv om det er benyttet bassfeller i hjørnene foran.

Johnny viser også at det kan gå an å bruke akustikkmatter som dekorasjon. Bildene på veggen på hver side av høyttalerne er trykket på bestilling og gjør seg, etter vår mening, betydelig bedre i et rom som dette enn kjedelige akustikkmatter som ikke gir noe farge og har ganske kjedelige overflater. Disse er levert av Sounds of Science og har en overflate som slipper gjennom lyd. Vi har sett noen andre varianter fra andre leverandører med lerret-overflater som er steinharde og ganske tette, noe vi absolutt ikke anbefaler. Høyere frekvenser, avhengig av tykkelsen på lerretet, vil på disse reflektere rett ut i rommet. Hos Sounds of Science kan du velge mellom et voldsomt utvalg bilder, og du burde kunne finne akkurat det du er ute etter.

the_marantz.jpgElektronikken

Kontroll-enheten i systemet er en Marantz 8801 forforsterker. Den er strålende til dette bruket og låter også fint på musikk. Jeg lurer litt, noen ganger, på hva en slik enhet ville kostet hvis den kom fra USA og hadde en highendprodusents logo frest inn i en tykk aluminiums-front. Helt sikkert litt mer!

Marantz-en er koblet til en MiniDSP 88A med Dirac. En ting er romkorreksjonen i 8801, noe helt annet er de mulighetene du får med en dedikert multikanal DSP, og Dirac sin teknologi. Sist jeg fikk en demonstrasjon av Dirac var på en Arcam-demo hvor de viste frem sin nye 850. Før de skrudde på Dirac var det som om regnværet på filmens lydspor låt slik jeg forestiller meg det ville høres ut hvis du tømte en bøtte med erter på et aluminiumtak. Med Dirac kom alt imponerende på plass, og plutselig var det vann, fuktighet, mørke skyer – og ekte regn som gjorde at du begynte å lete etter paraplyen. Det samme opplever jeg forresten i systemet til Johnny. Vann er vann, regn er regn, og det er herlig troverdig og ekte.

Æren av å forsterke lyden i de 7 kanalene er gitt til en Cary 7x125Watt forsterker

-  Jeg forsøkte først med en Cary 7x250Watt forsterker, men skalerte ned til 7 x125 da den store verken spilte bedre, eller hørbart høyere. Liten mening å betale den økte prisen, da!

 -  I nisjen under trappe ligger Dune serveren med 16TB diskplass. Den støyer litt, men lukkes den inne er støyen til å leve med. Jeg ripper absolutt alt av musikk og film til denne enheten og streamer til hele huset.

Høyttalerne

Dali Helicon 400mkII er det mange som har meninger om. Men hvor mange er det som har hørt disse i helt kontrollerte omgivelser? Mitt tips er at det er færre enn de som har en sementert mening om hvordan de låter.

Senterhøyttaleren er en Dali Epicon. Det ene av to alternativet som for tiden er å få kjøpt hvor lydsignaturen er nær identisk med Helicon 400mkII. Det andre er Rubicon sin senter til godt under det halve av prisen. Den yter selvsagt ikke på samme nivå når det gjelder renhet og presisjon som Epicon, men er et bra alternativ hvis lommeboka er litt slank.

På siden og bak sitter det fire Dali Mentor LCR. Den likner på Helicon 400mkII ved at de har en variant av den samme hybrid-diskanten, og elementer av det samme materialet som 400mkII. Dermed er det i hvert fall i nærheten av mulig å få et helt klangidentisk system fra front til bakveggen.

CINEMA_3X12.jpgSubwoofere med særdeles mye krefter

XTZ 3 x12 er noen skikkelige monstre av noen subwoofere. Her er de plassert på hver sin side av lerretet, og virker rett og slett uhyggelig truende allerede første gang jeg trer inn i rommet. Subwooferne har altså hele seks tolvtommere hvor hver av dem er drevet av en egen 500Watt forsterker. Bassen beveger seg ned til 16Hz, og kan nesten brukes til å drive skruene ut av veggplatene og rive ned mesteparten av huset, men de er heldigvis benyttet på en ganske forsiktig måte. Bassen er ikke dominerende i det hele tatt, men den er dyp, deilig, kontant og når de bruker blir rommet kjempestort både i bredde og dybde. Og du kjenner det blafrer svakt i slengbuksa når bassen i musikken eller filmen graver seg ned helt ned i dypet.

Litt justering måtte til

 - Til å begynne med hadde jeg sofaen 30-40cm lenger frem, men da havnet lytteposisjonen min akkurat der bassen har en kraftig dip, sier Johnny.

Dermed var det ingen annen mulighet enn å flytte sofaen litt bakover. Det synes på plasseringen av sidehøyttalerne bak, som da kommer en liten smule for langt frem, men dette gjør sjelden noe som helst for totalinntrykket.

- Subwooferne var også plassert helt inne i hjørnene, men jeg synes det låt bedre da jeg flyttet dem litt ut fra bakveggen.

Noen planlagte oppgraderinger? 

Det ligger i entusiastens natur å ha tanker om oppgraderinger, og da er det jo naturlig å komme innom også det temaet.

-  Jeg har vurdert å sette opp en vegg øverst i trappa for å stenge helt av mellom etasjene, og jeg skal legge nytt gulv på soverommet rett over lytterommet, og da tenker jeg å benytte sjansen til å felle ned høyttalere for Atmos/DTS:X i taket.

Da kommer jeg en tur innom igjen! Det er alltid gøy å høre hva som skjer når så gode rom blir oppgradert eller forandret.

Førsteinntrykket 

Johnny startet med å spille litt musikk for å vise frem Dali Helicon 400mkII uten at sub-wooferne er koblet til. Og det låt umiddelbart hyggelig. Det er fint og ryddig, dette systemet!

Marantz har fått et rykte på seg for å være litt varme og avslappede i lyden. Ryktet er såpass seiglivet at det, selv om det ikke har vært spesielt sant de siste 5-6 årene, fortsatt dukker opp i diskusjoner både her og der. Her derimot, er det ingen ting som tyder på at lyden er parfymert på noen måte. Dette er ærlig, åpent og veldig troverdig gjengitt.

bakveggen_stor.jpgDet kan selvsagt også ha noe med at både Dali Helicon-høyttalerne og Cary-effektforsterkeren ikke nødvendigvis trekker fra spesielt mye i den øvre mellomtonen og diskanten.  

Noen synes også Dali Helicon 400mkII låter lyst og har en tendens til å bli litt spisse, men det merkes det heller ikke mye til i dette systemet. Men det er samtidig nådeløs ærlig, herlig dynamisk i mellomtonen, og det er en fast og flott kontroll over begivenhetene.

Musikken flyter lett og uanstrengt, og det er lett å høre at rommet har fått litt akustisk behandling. Med ubehandlede vegger, tak og gulv er det ofte slik at jeg kan ”se” flere lydkilder enn det som er i frontsystemet på grunn av deres harde refleksjoner mot vegger og gulv. Det visker helt ut fokuset og perspektivet i front. Her er det derimot et sylskarpt fokus med instrumenter nydelig plasserte i både bredde og dybde. Og så er det absolutt helt mørkt i bakgrunnen.

- Jeg spiller veldig mye akustisk musikk, sier Johnny, og forsøker å forklare hvorfor han har valgt den type lyd som nå er i systemet.  

Musikken som blir brukt innledningsvis er derfor mye stemmer, gitarer og andre akustiske instrumenter, men erfaringen min er at dette er et veldig godt sted å begynne. Låter det naturlig og avslappet på stemmer, gitarer og piano, er det veldig god sjanse for at det fungerer på alt annet også. Og det gjør det! Systemet låter rett og slett veldig riktig. Det er ingen ting som stikker seg ut, ingen ting som blir for fett eller flyter ut, og bassen er ren, detaljert og nydelig kontrollert.

Fytte rakker`n

Subwoofernes inntog i lydbildet merkes veldig godt, men kanskje ikke først og fremst der man ville forventet. Bassen blir merkbart mye dypere, men det blir faktisk ikke særlig mye mer av den. Balansen nedover mot den absolutt bunnen er nær perfekt, og det er også overgangen mellom frontene og subwooferne.

center.jpgMen det som skjer er nesten alltid det samme. Lydbildet får mer tyngde og hver eneste hendelse i lydbildet som har litt bass i seg får mer vekt og kropp, og det blir en ganske imponerende forandring i størrelsen på lydbildet.

Filmsnuttene er mange, og jeg blir sittende en god stund og nyte film slik den skal være. Ren, detaljert og fokusert dialog, masse dynamikk, et vel av troverdige detaljer, en gjengivelse av objekter som beveger seg i rommet som er noe av det beste jeg har hørt, samhandling mellom høyttalerne er også veldig, veldig bra og det er ingen ”hull” i lyden mellom front og baksystemet.

Volumet er ganske imponerende selv om vi slett ikke nærmer oss maks, og det er ingen som helst tegn til komprimering eller at lyden høres presset ut. Overskuddet er tydeligvis stort, og det er en litt oversett egenskap i en hjemmekino. En receiver i den litt seriøse klassen ville helt sikkert spilt like høyt, men absolutt ikke like uanstrengt som dette. Her er det plass til en helt vill dynamikk og du oppfatter ikke at det er høyt før du forsøker å si noe fornuftig til sidemannen.

Vi har likevel hørt det mer ”kinoriktig” lyd med Klipsch og JBL horn i diverse varianter, men jeg synes kompromisset er glimrende i dette systemet. Det spiller musikk på en måte som vil gjøre mange highend-entusiaster med vanlige stue-anlegg grønne av misunnelse. Og så er det filmopplevelsen, da! Fytte rakker`n!

Utstyrsliste:

Elektronikk

ReadyNas server 16TB som streamer over Gigabit nettverk

Dune 3D mediaspiller med Dune interface.

Marantz 8801

MiniDSP 88A med Dirac

Cary 7.125W

Høyttalere

Fronter: Dali Helicon 400MKII

Center: Dali Epicon

Surround: Dali Mentor LCR

Subwoofere, Dual XTZ 3X12  (500W amp til hver driver)

Akustikkprodukter fra Sounds Of Science, GIK og Vicoustic. Kinorommet er 21m2 og sto ferdig i 2013