Tekst: Håvard Holmedal (haavard@stereopluss.no)

Det å kjøpe nye høyttalere er det som utgjør den aller største forskjellen, med god margin, når du skal oppgradere stereoanlegget. Hjemme i stua hos meg er det også markante forskjeller mellom de enkelte merkene, og også deres forskjellige serier med høyttalere. Det interessante er at det knapt er mulig å finne modeller der ute som trosser prisklassens begrensninger og konkurrerer med dyrere høyttalere. Hvis vi ser bort fra deres klanglige egenskaper og kun fokuserer på deres objektive kvaliteter, har nok produsentene relativt god kontroll på hva som kreves i prisklassen. De fleste forsøker likevel å score ekstrapoeng ved å imponere med minst en høyttalerens egenskaper slik at rimeligere høyttalere ofte blir en litt blandet opplevelse og ofte er de også litt mindre allsidige og fleksible enn dyrere høyttaler. I Focal Chora sitt tilfelle ble jeg umiddelbart overrasket over hvor ekstremt klare og gjennomsiktige de er. Betyr det at det er andre egenskaper som ikke er fullt så bra?   

Skifer? 

Focal har eksperimentert med forskjellige materialer i sine elementer. De siste høyttalerne vi så har hatt hamp som tilleggsmateriale i membranene. Denne gangen kaller de elementene sine for «Slate». Det betyr ikke at de er laget av skifer, men de ser absolutt ut som om de er det. Denne gangen er det karbon-fibre som er lagt i samme retning og så støpt inn i et komposittmateriale. Karbonfiberne er ikke vevet sammen, og det er i følge Focal hele hemmeligheten. Membranene er lette, stive og måte de er laget på gjør at de er meget godt dempet mot resonanser. Noe som skal gjøre at mellomtonene og bassen har en svært kontrollert og detaljert gjengivelse av musikk. Focal tweeter Chora.pngDiskanten er en kjenning fra Focal. Den har blitt gitt en del oppdateringer i motor og magnetsystem de siste årene, men membranen er formet på samme måte. Den inverterte domen av aluminium/magnesium har allerede bevist at den har de egenskapene som skal til for å spille særdeles detaljert. Inverteringen av domen gjør at spredningen blir større, og høyttalerens «sweetspot» bredere. Kabinettene virker gode, og i 826 sitt tilfelle står høyttalerne på en plastfot som gjør at høyttalere blir tiltet svakt bakover slik at elementene får sitt akustiske midtpunkt rett overfor hverandre. Du kan selvsagt velge å spille uten, men da beveger du deg utenfor det som Focal mener fungerer best. 

Mellomtonen til Chora 826 er et dedikert element og spesialkonstruert for det området den skal spille. I nesten alle høyttalerseriene vi har testet, skjer det noe ekstra når mellomtonen ikke behøver å dele element med bassene. Det gir ikke spesielt høye odds å gjette på at det er dette som er den virkelige og viktige forskjellen mellom den litt rimeligere 816, og høyttaleren jeg har foran meg, Chora 826. Bassene er som mellomtonen 16,5cm i diameter. Med to stykker får du ganske solide bassegenskaper, og forholdsvis bra dybde og volum. Hos meg spiller høyttalerne flatt ned til 48-49Hz, men de har brukbar respons ned til rundt 40Hz. Det er flere av stativhøyttalerne i prisklassen som kan vise til det samme, men opplevelsen av bass er likevel annerledes. Her er det er mer tyngde, og bassen virker klar og ren med svært lite forvrengning. 

Bassporten er rettet forover, det gjør den litt enklere å plassere enn om bassporten hadde vært på baksiden, men i bassen er høyttaleren likevel rundstrålende med energien den avgir spredt i like store doser rundt hele høyttaleren. Effekten den bakover-rettede bassporten har på hvilken fleksibilitet du får med tanke på plassering, er derfor begrenset. Beviset, hvis vi kan kalle det, er at Chora 826 slett ikke trives helt inntil bakveggen.Jeg måtte 90cm ut fra veggen før jeg fikk den balansen jeg var ute etter, og før lydbildet, fokuset og perspektivet kom skikkelig på plass. 

Enkle å drive

Focal har forstått en ting. Høyttalere i denne prisklassen må kunne kobles til forholdsvis rimelige forsterkere. Må de ha store, kraftige og gjerne dyre forsterkere, er det liten mening at høyttalerne er rimelige. Focal Chora 826 er forholdsvis effektiv. Den gir deg litt over 91dB på en watt, og gjør det mulig å spille høyt nok for alle tenkelige formål med en ganske moderat forsterker. 50-70watt er mer enn brukbart til all vanlig lytting, og det gir stor fleksibilitet i valget av forsterker. Klangbalansen er heller ikke spesielt utfordrende, og du behøver ikke bruke tid på å finne en forsterker som låter varmt og tilgivende. På den annen side. Vil du ha lyden varm og behagelig er kanskje det aller beste å kjøpe en høyttaler som har disse egenskapene allerede i utgangspunktet, altså en annen høyttaler en Chora 826. Chora 826 har heller ikke noen egenskaper, lav impedans eller vanskelige fasevinkler, som skaper trøbbel for forsterkeren. Jeg spilte med en Hegel H120, og det fungerte veldig godt. Bassen har masse vekt, kontrollen er utmerket og det spiller mer enn høyt nok uten at det koster forsterkeren noe som helst. focal-chora-826.jpg

Svært god oppløsning

Med en gang du begynner å spille musikk på Chora 826 blir du grepet av dens utrolige transparens. Du får tegnet opp et lydbilde foran deg som er utrolig klart og detaljert til å høre hjemme i denne prisklassen. De nye elementene har helt åpenbart tilført noe ekstra til Chora-serien, eller kanskje det er riktigere å si at de ikke har tilført noe som helst. De står veldig lite i veien for gjengivelsen, og virker å være svært presise og detaljerte.  Denne karakteren oppfordrer til å spille musikk med godt innspilte stemmer og akustiske instrumenter, noe jeg også gjør, men det blir liksom litt for enkelt bruke all tiden på musikk høyttalerne spiller med stort overskudd og stor overbevisning.  Spiller du mye jazz, pop, viser og mindre klassiske ensembler krever ikke det særlig mye av høyttalerne i utgangspunktet, mens Rammsteins Mein Teil og dens svære gitarvegger er noe helt annet. Forvrengte gitarer på høyt volum har et harmonisk innhold som farges veldig lett av høyttaleren, men et eller annet sted langt der inne skal det også være strenger, anslag, dynamikk, toner og struktur. Det er det ikke alle høyttalere i denne prisklassen som klarer å gjengi slik jeg ønsker det. Referansen står nede i kjelleren min. En svær Marshall gitarrigg som er så vill og gal at du aldri får pakket lyden den gjengir inn i pent hifi-papir. Men du kan kommer et stykke på vei, og det gjør faktisk Chora 826 også når du ikke spiller særlig høyt. Høyttaleren har masse informasjon og tilbyr en innsikt inn i lydbildet som du ikke er sikret selv på litt dyrere høyttalere. 

Diskanten er lett, luftig og detaljert, og har en anelse silke i klangen. Den er flott oppløst og litt silkeaktig i klangen, men har også den energien som kreves når jeg setter på elektronikaen til Trentmøller. Klangen er vel ikke akkurat varm og tilgivende, men den blir heller aldri spiss eller hard, og fører absolutt ikke til lyttetretthet. Dette er høyttalere som innbyr til mange timers lytteopplevelser. Den åpne og veldig klare spillestilen gjør at du nok kan høre mye av din allerede eksisterende musikk på en litt ny måte. Gode innspillinger låter av og til fenomenalt godt til å komme fra en høyttaler i denne prisklassen. Mellomtonen er rolig, behersket, og den får stemmer og akustiske instrumenter til å komme gjennom på en naturlig og troverdig måte, og er nok høyttalerens aller viktigste komponent. Hadde resten av høyttaleren matchet alle dens kvaliteter hadde vi nok snakket om en langt dyrere høyttaler.

Rytmisk sett kan det kanskje finnes andre som er minst like solide i bassen, og som har like mye vekt og dybde, men dette er et toegget sverd. Dyp bass med mye volum fører i den delen av prisskalaen vi befinner oss i her, til mer forvrengning og dårlige kontroll. Og når det først skjer sprer den støyen til frekvenser langt over det bassene er tenkt å gjengi. Kanskje har Focal vurdert riktig, og justert bassport og egenskapene til bass-elementene på en måte som gir god kontroll og svært lite forvrengning. Skal du ha samme mellomtone som du får med Chora 826, og i tillegg bass som går kontrollert og rent helt ned i den dypeste basskjelleren, blir du rett og slett nødt til å bla opp en betydelig mengde ekstra tusenlapper. Jeg spiller også litt forsiktige stemmer, og når jeg setter på Youn Sun Nah og hennes La Chanson D´helene, er ikke gåsehuden langt unna. Stemmen er innbydende og har mer tone og flere klangfarger enn noen kan forvente, og er samtidig svært tydelig fokusert i stereobildet. Hennes luftige og fantastiske stemme kunne jeg sittet og hørt på i dagevis!  Focal Chora 806 and 826.jpg

Konklusjon

Focal går ganske hardt ut med hva disse høyttalerne skal være, og hva som har vært designmålet, men de har klart å tilfredsstille forventningene de har skapt på en utmerket måte. Dette har blitt veldig bra! Chora 826 er blitt en veldig vellykket høyttaler, og den markerer seg som et av de aller beste kjøpene i prisklassen under 20 tusen når vi snakker om åpenhet, klarhet og gjennomsiktighet, og den har også glimrende dynamikk i mellomtone-området.  Kompromissene er svært få, og måten den spiller på og hvordan den er balansert, gjør nok at mange kommer til å tro at de hører på en enda dyrere høyttaler.